ETAF Weekly Tax News – Monday 3 April 2023
Heti adó-hírek 2023. április 3. hétfő
- ETAF statement on the DAC8 proposal
On Thursday 30 March, ETAF replied to the European Commission’s public consultation on the proposal for an eighth amendment to the Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation (DAC8). While we welcome the main purpose of this proposal, which is to extend the mandatory automatic exchange of information between EU Member States to income earned through crypto assets, our main concern relates to the proposed minimum penalties. The DAC8 proposal introduces a set of different minimum penalties depending on the infringement, the turnover of the non-compliant entity and on whether it concerns a company or an individual whereas the current Directive only foresees that Member States shall lay down rules on penalties that should be “effective, proportionate and dissuasive”. In our feedback, we rejected the argument according to which the differences in the level of penalties between Members States would jeopardize the efficiency of the DAC. Moreover, we expressed some doubts about the legality of the determination of penalties levels by the European Commission and highlighted that the proposed minimum penalties are disproportionate as they would in reality amount to the maximum penalty for the vast majority of Member States. On a more general note, ETAF also pointed out that the successive changes to the Directive on administrative cooperation in the field of taxation (DAC) have been adopted at an incredible speed these last years and that the tax professionals have had difficulties to keep up with the fast-changing rules and assimilate them properly, in particular in small tax firms.
1. Az ETAF nyilatkozata a DAC8 javaslatról
Az ETAF március 30-án, csütörtökön reagált az Európai Bizottság nyilvános konzultációjára az adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló 2011/16/EU irányelv (DAC8) nyolcadik módosítására irányuló javaslatról. Miközben üdvözöljük a javaslat fő célját, amely az uniós tagállamok közötti kötelező automatikus információcsere kiterjesztését a kriptoeszközökből származó jövedelmekre, a fő aggályunk a javasolt minimális bírságokkal kapcsolatos. A DAC8-javaslat különböző minimális bírságokat vezet be a jogsértéstől, a nem jogszabálykövető jogalany forgalmától és attól függően, hogy a jogsértést vállalat vagy magánszemély követi el, míg a jelenlegi irányelv csak azt írja elő, hogy a tagállamoknak olyan szankciókra vonatkozó szabályokat kell megállapítaniuk, amelyeknek “hatékonyaknak, arányosaknak és visszatartó erejűeknek” kell lenniük. Visszajelzésünkben elutasítottuk azt az érvet, amely szerint a tagállamok közötti szankciók szintjének eltérései veszélyeztetnék a DAC hatékonyságát. Ezen túlmenően kételyeinket fejeztük ki a szankciószintek Európai Bizottság általi meghatározásának jogszerűségével kapcsolatban, és kiemeltük, hogy a javasolt minimális szankciók aránytalanok, mivel a tagállamok túlnyomó többsége számára a valóságban a maximális szankciót jelentenék. Általánosabb megjegyzésként az ETAF arra is rámutatott, hogy az adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló irányelv (DAC) egymást követő módosításait hihetetlen gyorsasággal fogadták el az elmúlt években, és hogy az adószakembereknek nehézséget okozott lépést tartani a gyorsan változó szabályokkal és azokat megfelelően elsajátítani, különösen a kis adótanácsadó cégeknél.
2.MEPs adopt their position on the AML package
On Tuesday 28 March, MEPs from the ECON and the LIBE committees of the European Parliament adopted their position on the AML Regulation, the sixth AML Directive and the proposal establishing an EU AML authority (AMLA). According to the adopted texts, entities, such as banks, assets and crypto assets managers, real estate agents and high-level professional football clubs, will be required to verify their customers’ identity, what they own and who controls the company. They will also have to establish detailed types of risk of money laundering and terrorist financing in their sector of activity, and transmit the relevant information to a central register. The Parliament text also clarifies that the legal privilege conferred to legal professionals should not be used to cover illegal practices and help clients to launder money. Following a recent Court of Justice ruling, MEPs decided that persons with legitimate interest, such as journalists, reporters, any other medias, civil society organisations, higher education institutions, should be able to access beneficial ownership registers, including the interconnected central registers. In their position, MEPs also significantly extend AMLA’s powers. Among other things, they wish to give the new agency the competence to drawing up lists of high-risk non-EU countries and to ensure a stronger oversight of the supervisors in the non-financial sector. In particular, according to the EP’s text, AMLA should be able to establish and participate in supervisory colleges for the biggest cross-border obliged entities from the non-financial sector. The European Parliament will be ready to start negotiations with the Council of the EU after a confirmation vote during the plenary session in April.
2.Az európai parlamenti képviselők elfogadják álláspontjukat a pénzmosás elleni csomagról
Március 28-án, kedden az Európai Parlament ECON és LIBE bizottságainak képviselői elfogadták álláspontjukat a pénzmosás elleni rendeletről, a hatodik pénzmosás elleni irányelvről és az EU pénzmosás elleni hatóságának létrehozásáról szóló javaslatról. Az elfogadott szövegek szerint a szervezeteknek – például a bankoknak, a vagyon- és kriptovaluta-kezelőknek, az ingatlanügynököknek és a magas szintű profi futballkluboknak – ellenőrizniük kell majd ügyfeleik személyazonosságát, azt, hogy mi a tulajdonuk, és ki kontrollálja a vállalatot. Emellett a tevékenységi ágazatukban a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás kockázatának részletes típusait is meg kell majd állapítaniuk, és a vonatkozó információkat továbbítaniuk kell egy központi nyilvántartásba. A parlamenti szöveg egyértelműsíti, hogy a jogi szakemberek számára biztosított jogi előjogok nem használhatók fel illegális gyakorlatok fedezésére és az ügyfelek pénzmosáshoz való segítségnyújtására. Egy nemrégiben hozott bírósági ítéletet követően a képviselők úgy döntöttek, hogy a jogos érdekkel rendelkező személyeknek – például újságíróknak, riportereknek, bármely más médiának, civil társadalmi szervezeteknek, felsőoktatási intézményeknek – lehetővé kell tenniük a haszonhúzó tulajdonosi nyilvántartásokhoz való hozzáférést, beleértve az összekapcsolt központi nyilvántartásokat is. Álláspontjukban a képviselők jelentősen kiterjesztik az AMLA hatáskörét is. Egyebek mellett hatáskörrel kívánják felruházni az új ügynökséget a magas kockázatú, nem uniós országok listájának összeállítására, valamint a nem pénzügyi szektor felügyeleteinek erőteljesebb felügyeletét kívánják biztosítani. Az EP szövege szerint az AMLA-nak képesnek kell lennie arra, hogy felügyeleti kollégiumokat hozzon létre és részt vegyen a nem pénzügyi szektor legnagyobb, határokon átnyúló kötelezett vállalkozásai számára. Az Európai Parlament az áprilisi plenáris ülésen tartott megerősítő szavazást követően készen áll majd arra, hogy megkezdje a tárgyalásokat az EU Tanácsával.
3.EU Tax Observatory releases new revenues estimates from Amount A of Pillar One
On Monday 27 March, the EU Tax Observatory published a new working paper that provides country-by-country estimates of net revenues that amount A of Pillar One (reallocation of taxing rights) would raise. According to the paper, amount A could bring in about 24 billion € in annual gross revenues, which decreases to 15.6 billion € after the elimination of double taxation. The EU would see a net revenue gain of 2.6 billion € while the United States and China will collect most of the amount A revenues. Overall, developed countries would collect an additional 0.17% of their total taxes, while developing and least-developed countries would increase by 0.15% of their total taxes, the paper says. Even if they acknowledge that amount A is a milestone in the reform of the global tax system, being the first agreement to introduce profit apportionment on such a global scale, the authors conclude that the current design of amount A limits the extent of taxing rights redistribution and does not necessarily generate more tax revenues than digital taxes. According to them, this can be explained by the high amount of global revenue required for firms to be under the scope of the reform which reduces the pool of eligible MNEs, by the 10% profitability requirement which excludes some large MNEs even when they are large enough in size and by the reallocation parameter of 25%.
3.Az EU Tax Observatory új bevételi becsléseket tesz közzé az első pillér “A” összegéből
Március 27-én, hétfőn az EU Tax Observatory új munkadokumentumot tett közzé, amely országonkénti becsléseket tartalmaz az első pillér “A” összegéből (az adóztatási jogok újraelosztása) származó nettó bevételekre vonatkozóan. A dokumentum szerint az “A” összeg éves szinten mintegy 24 milliárd EUR bruttó bevételt hozhat, ami a kettős adóztatás megszüntetése után 15,6 milliárd EUR-ra csökken. Az EU 2,6 milliárd eurós nettó bevételnövekedést könyvelhetne el, míg az A összegből származó bevételek nagy részét az Egyesült Államok és Kína szedné be. Összességében a fejlett országok az összes adójuk 0,17%-ával, míg a fejlődő és a legkevésbé fejlett országok az összes adójuk 0,15%-ával szednének be többet – áll a dokumentumban. Még ha elismerik is, hogy az A összeg mérföldkő a globális adórendszer reformjában, mivel ez az első olyan megállapodás, amely ilyen globális szinten bevezeti a nyereségfelosztást, a szerzők arra a következtetésre jutnak, hogy az A összeg jelenlegi kialakítása korlátozza az adójogok újraelosztásának mértékét, és nem feltétlenül hoz több adóbevételt, mint a digitális adók. Szerintük ez azzal magyarázható, hogy a reform hatálya alá tartozó cégeknek magas globális bevételre van szükségük, ami csökkenti a támogatható multinacionális vállalatok körét, a 10%-os nyereségességi követelmény, amely kizár néhány nagy multinacionális vállalatot még akkor is, ha azok elég nagy méretűek, valamint a 25%-os átcsoportosítási paraméter.
4.New EP study on the effectiveness of windfall taxes
The Policy Department for Economic, Scientific and Quality of Life Policies of the European Parliament published on Wednesday 29 March a new study requested by the FISC subcommittee on “the effectiveness and distributional consequences of excess profit taxes or windfall taxes in light of the Commission’s recommendation to Member States”. The aim of this study is to analyse the effectiveness of the revenue cap on inframarginal technologies and the solidarity contribution for the fossil fuel sector introduced following the adoption of the Council Regulation of 6 October 2022 on an emergency intervention to address high energy prices. The authors found that the two measures fulfil the objective of collecting tax revenue. Based on profit data from 2021, the estimated revenue gains from the solidarity contribution amount to 4.4 billion € for the selected sample of firms. Since the Council Regulation is silent on the measure to distribute the collected revenue to vulnerable households or hard-hit firms, Member States are able to tailor the measures according to their country specific needs. However, the authors point out that, according to prior research, untargeted measures are a rather expensive way of reaching poor households. Moreover, in their view, incentives for reducing energy consumption should be restored as soon as possible. A coordinated introduction of excess profit taxes is preferable to reduce the scope for tax arbitrage, they say. Uncoordinated measures of EU Member States risk inducing diverging outcomes in neighbouring markets that are not grounded in fundamentally different economic conditions, they also warn.
4.Az EP új tanulmánya az extraprofit adók hatékonyságáról
Az Európai Parlament Gazdasági, Tudományos és Életminőségpolitikai Főosztálya március 29-én, szerdán közzétette a FISC albizottság által kért új tanulmányt “a többletnyereségadók vagy extraprofit adók hatékonyságáról és elosztási következményeiről a Bizottság tagállamokhoz intézett ajánlása fényében”. A tanulmány célja, hogy elemezze a magas energiaárak kezelésére irányuló sürgősségi beavatkozásról szóló, 2022. október 6-i tanácsi rendelet elfogadását követően bevezetett, az inframarginalitású technológiákra vonatkozó bevételi plafon és a fosszilis tüzelőanyag-ágazatra vonatkozó szolidaritási hozzájárulás hatékonyságát. A szerzők megállapították, hogy a két intézkedés teljesíti az adóbevételek beszedésének célját. A 2021-es nyereségadatok alapján a szolidaritási hozzájárulásból származó becsült bevételnövekedés 4,4 milliárd EUR-t tesz ki a kiválasztott mintában szereplő vállalatok esetében. Mivel a tanácsi rendelet nem rendelkezik arról, hogy a beszedett bevételt milyen intézkedés keretében kell szétosztani a kiszolgáltatott háztartások vagy a nehéz helyzetben lévő vállalkozások között, a tagállamok az intézkedéseket országspecifikus igényeiknek megfelelően alakíthatják ki. A szerzők azonban rámutatnak, hogy az előzetes kutatások szerint a nem célzott intézkedések meglehetősen költséges módja annak, hogy a szegény háztartásokat elérjék. Ezenkívül véleményük szerint az energiafogyasztás csökkentésére irányuló ösztönzőket a lehető leghamarabb vissza kell állítani. Szerintük a többletnyereségadók összehangolt bevezetése előnyösebb az adóarbitrázs lehetőségének csökkentése érdekében. Az EU-tagállamok összehangolatlan intézkedései azt kockáztatják, hogy a szomszédos piacokon olyan eltérő eredmények alakulnak ki, amelyek nem alapulnak alapvetően eltérő gazdasági feltételeken – figyelmeztetnek.
5.EPPO asks for more cross-border power
Speaking before the FISC subcommittee of the European Parliament on Tuesday 28 March, the European Chief Prosecutor Laura Kövesi advocated for an extension of the European Public Prosecutor’s Office (EPPO) competence to facilitate smoother cross-border work and information sharing. Based on the latest Europol’s estimates, VAT carousel fraud or missing trader intra community fraud is the most profitable crime in the EU. It costs around 50 billion € in tax losses annually to Member States, she recalled. To better fight VAT fraud, Laura Kövesi said the EPPO needs a direct cooperation channel with Eurofisc without having to go through the Member States or other EU bodies or agencies to access the necessary data. The sooner the information is shared, the higher the chances are of success, she pointed out. During the hearing, FISC MEPs discussed the main legal and administrative obstacles to the fight against VAT carousel fraud as well as how the European Parliament and the EPPO can better work together to put an end to VAT fraud in the EU.
5.Az EPPO több határokon átnyúló jogkört kér
Laura Kövesi európai főügyész március 28-án, kedden az Európai Parlament FISC albizottsága előtt felszólalva az Európai Ügyészség (EPPO) hatáskörének kiterjesztését szorgalmazta a határokon átnyúló munka és az információcsere zökkenőmentesebbé tétele érdekében. Az Europol legfrissebb becslései alapján az áfacsalás, vagyis a hiányzó kereskedővel elkövetett közösségen belüli csalás a legjövedelmezőbb bűncselekmény az EU-ban. Évente mintegy 50 milliárd eurós adóveszteséget okoz a tagállamoknak – emlékeztetett. Laura Kövesi szerint a áfacsalás elleni hatékonyabb küzdelem érdekében az EPPO-nak közvetlen együttműködési csatornára van szüksége az Eurofisc-szel anélkül, hogy a tagállamokon vagy más uniós szerveken vagy ügynökségeken keresztül kellene hozzáférnie a szükséges adatokhoz. Minél hamarabb megosztják az információkat, annál nagyobb az esély a sikerre – mutatott rá. A meghallgatás során a FISC EP-képviselői megvitatták az áfacsalás elleni küzdelem fő jogi és adminisztratív akadályait, valamint azt, hogy az Európai Parlament és az EPPO hogyan tudna jobban együttműködni annak érdekében, hogy véget vessenek a áfacsalásoknak az EU-ban.
6.IESBA and IAASB merge in a new international foundation for ethics and audit
The International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) and the International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB) announced on Monday 27 March their merging in a new entity called the International Foundation for Ethics and Audit (IFEA). The objective was to move in a new entity, independent from the International Federation of Accountants (IFAC), in order to strengthen the independence of the international standard-setting system for ethics, audit and assurance, they explained in a press release. Under the new structure, IESBA Chair Ms. Gabriela Figueiredo Dias and IAASB Chair Mr. Tom Seidenstein serve as Co-CEOs of the Foundation. On this occasion, the IFEA also launched its new website: www.ethicsandaudit.org.
6.Az IESBA és az IAASB egyesül egy új nemzetközi etikai és könyvvizsgálati alapítványban
A Könyvvizsgálók Nemzetközi Etikai Szabvány Testülete (IESBA) és a Nemzetközi Könyvvizsgálati és Minőségbiztosítási Szabvány Testület (IAASB) március 27-én, hétfőn bejelentette, hogy új szervezetbe, az Etikai és Könyvvizsgálati Nemzetközi Alapítványba (IFEA) egyesülnek. A cél az volt, hogy egy új, a Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetségétől (IFAC) független szervezetet hozzanak létre, hogy erősítsék az etika, a könyvvizsgálat és a minőségbiztosítási tevékenység nemzetközi szabványalkotó rendszerének függetlenségét – magyarázták sajtóközleményükben. Az új struktúra értelmében az IESBA elnöke, Gabriela Figueiredo Dias asszony és az IAASB elnöke, Tom Seidenstein úr az alapítvány társ-vezérigazgatói tisztségét tölti be. Ebből az alkalomból az IFEA elindította új honlapját is: www.ethicsandaudit.org.
ETAF Weekly Tax News – Monday 11 April 2023
Heti adó-hírek 2023. április 11. hétfő
1.ETAF feedback on the VAT in the digital age package
On Wednesday 4 April 2023, ETAF replied to the European Commission’s public consultation on the VAT in the digital age package (ViDA). ETAF sees this huge step towards more digitalisation as an opportunity that will free some time for tax advisers to focus more on the core business of their work, i.e. giving advice. However, digitalisation does not come without any risk and some safeguards will have to be put in place to make a successful transition. In particular, we consider that the deadline of two days after the chargeable event takes place for the issuance of invoices is too demanding, especially for SMEs, and should be extended. Moreover, we believe that a phased introduction for SMEs and micro-enterprises could be considered. While all businesses, regardless of their size, should be able to at least receive e-invoices, SMEs could be granted a transitional period of one year for issuing e-invoices. Such a gradual introduction would, in our view, increase the acceptance of the e-invoicing system among SMEs and micro-enterprises and thus also increase the chances of a successful transition. In any case, detailed rules must be known well ahead, at least 8 months in advance, in order to leave enough time for the tax profession to inform their customers and help them to adapt to the new legislation. Finally, ETAF also pointed out the importance of the regulated tax profession for a successful transition.
- Az ETAF visszajelzése a HÉA a digitális korban csomagról
2023. április 4-én, szerdán az ETAF válaszolt az Európai Bizottság nyilvános konzultációjára a HÉA a digitális korban csomagról (ViDA). Az ETAF ezt a nagyobb digitalizáció felé tett hatalmas lépést olyan lehetőségnek tekinti, amely felszabadít némi időt az adótanácsadók számára, hogy jobban összpontosíthassanak munkájuk fő tevékenységére, azaz a tanácsadásra. A digitalizáció azonban nem kockázatmentes, és a sikeres átálláshoz bizonyos biztosítékokat kell bevezetni. Mindenekelőtt úgy véljük, hogy az adóztatandó tényállás bekövetkeztét követő kétnapos számlakiállítási határidő túlságosan szigorú, különösen a kkv-k számára, és ezt meg kell hosszabbítani. Úgy gondoljuk továbbá, hogy a kkv-k és mikrovállalkozások esetében fontolóra lehetne venni a fokozatos bevezetést. Miközben mérettől függetlenül minden vállalkozásnak képesnek kell lennie legalább arra, hogy elektronikus számlákat fogadjon be, a kkv-k számára egyéves átmeneti időszakot lehetne biztosítani az elektronikus számlák kibocsátására. Ez a fokozatos bevezetés véleményünk szerint növelné az e-számlázási rendszer elfogadottságát a kkv-k és a mikrovállalkozások körében, és ezáltal a sikeres átállás esélyeit is. A részletes szabályokat mindenképpen jó előre, legalább 8 hónappal korábban meg kell ismerni, hogy az adózási szakmának elegendő ideje maradjon ügyfeleik tájékoztatására és az új jogszabályhoz való alkalmazkodásuk segítésére. Végezetül az ETAF is rámutatott a szabályozott adószakma fontosságára a sikeres átállás szempontjából.
2. European Commission gives a preview of its SAFE plan
The European Commission publicly unveiled its first ideas concerning the future proposal for a Directive to tackle the role of enablers that facilitate tax evasion and aggressive tax planning (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE) on Friday 31 March during a tax conference in Zurich organized by the American Bar Association Section of Taxation, the International Bar Association, and the International Fiscal Association. Benjamin Angel, director of direct taxation, tax coordination, economic analysis and evaluation at the Commission reportedly explained that the intention is clearly to have penalties on the intermediaries that would not respect the law. He reportedly mentioned the possible creation of a register for intermediaries. If a tax administration in the EU sees an arrangement involving a third country and concludes that it is problematic, leads to tax losses, and falls within the definition of aggressive tax planning that the SAFE proposal will introduce, the administration could sanction the concerned intermediary, he reportedly explained. For serious or recurring cases and after the exhaustion of all appeal possibilities, the administration could decide to deregister the intermediary. The intermediary would in consequence not be allowed to create tax arrangements in a third country for EU natural or legal persons. The Commission would also reportedly foresee a fine on the client that will hire a non-registered intermediary.
- Az Európai Bizottság előzetesen ismerteti SAFE-tervét
Az Európai Bizottság március 31-én, pénteken az Amerikai Ügyvédi Kamara Adóügyi Szekciója, a Nemzetközi Ügyvédi Kamara és a Nemzetközi Adóügyi Szövetség által szervezett zürichi adókonferencián nyilvánosan bemutatta az adókijátszás és az agresszív adótervezés megkönnyítésében közreműködő személyek szerepének kezelését célzó irányelvjavaslattal (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE) kapcsolatos előzetes elképzeléseit. Benjamin Angel, a Bizottság közvetlen adózásért, adóügyi koordinációért, gazdasági elemzésért és értékelésért felelős igazgatója beszámolók szerint kifejtette, hogy a szándék egyértelműen az, hogy a törvényt be nem tartó közvetítőkkel szemben szankciókat alkalmazzanak. Állítólag megemlítette a közvetítők nyilvántartásának lehetséges létrehozását. Ha egy uniós adóhatóság lát egy harmadik országot érintő konstrukciót, és arra a következtetésre jut, hogy az problémás, adóveszteséget okoz, és a SAFE-javaslat által bevezetendő agresszív adótervezés fogalma alá esik, akkor az adóhatóság szankcionálhatja az érintett közvetítőt – magyarázta. Súlyos vagy ismétlődő esetekben és az összes fellebbezési lehetőség kimerítését követően az adminisztráció dönthet úgy, hogy törli a közvetítőt a nyilvántartásból. Ennek következtében a közvetítő nem hozhatna létre adóügyi megállapodásokat harmadik országban uniós természetes vagy jogi személyek számára. A Bizottság a jelentések szerint bírságot is kilátásba helyezne a be nem jegyzett közvetítőt alkalmazó ügyfélre.
3.MEPs start their work on DAC8
The European Parliament has recently published its draft opinion on the proposal for an eighth amendment to the Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation (DAC8). The Green MEP Rasmus Andresen, who drafted the opinion, expressed his satisfaction with the hard work carried out over the past few years on exchange of information. While highlighting the “growing and increasingly important role of the European Parliament in European tax legislation”, he regretted that their recommendations have only been partially taken on board by the Commission in its DAC8 proposal. To this end, in the draft opinion he looks at integrating some of these recommendations. Among other things, the rapporteur proposes to shorten the deadlines by which the authorities are obliged to provide the requested information. He also proposes expanding the categories of beneficial ownership information to be exchanged so as to include capital gains from immovable property, financial and luxurious assets stored in free ports, customs warehouses or safe deposit boxes. The rapporteur also refers to the recent ECJ judgment invalidating DAC6 reporting requirements that infringe professional privilege and calls upon the Commission to present a proposal that would make the Directive compliant with the decision of the Court, while preserving the obligation on intermediaries to report aggressive cross-border tax-planning arrangements. Other issues addressed in the amendments also include joint audits, the European TIN and disclosure of information communicated pursuant to this Directive.
- Az európai parlamenti képviselők megkezdik munkájukat a DAC8-on
Az Európai Parlament a közelmúltban tette közzé az adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló 2011/16/EU irányelv (DAC8) nyolcadik módosítására irányuló javaslatról szóló véleménytervezetét. A véleményt megfogalmazó Rasmus Andresen zöldpárti európai parlamenti képviselő elégedettségét fejezte ki az elmúlt években az információcsere terén végzett kemény munkával kapcsolatban. Kiemelte az Európai Parlament “növekvő és egyre fontosabb szerepét az európai adójogszabályok terén”, ugyanakkor sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy ajánlásaikat az Európai Bizottság a DAC8 javaslatában csak részben vette figyelembe. Ezért a véleménytervezetben megvizsgálja az említett ajánlások némelyikének integrálását. Az előadó többek között javasolja azon határidők lerövidítését, ameddig a hatóságok kötelesek a kért információkat megadni. Javasolja továbbá, hogy terjesszék ki a tényleges tulajdonosokra vonatkozó információcserét oly módon, hogy azok tartalmazzák az ingatlanokból, és a vámszabad kikötőkben, vámraktárakban vagy letéti széfekben tárolt pénzügyi és luxuseszközökből származó tőkenyereséget is. Az előadó utal az Európai Bíróság közelmúltbeli ítéletére is, ami érvénytelenítette a DAC6 szakmai titoktartást sértő jelentéstételi kötelezettségeit, és felszólítja a Bizottságot, hogy terjesszen elő olyan javaslatot, amely az irányelvet összhangba hozná a Bíróság döntésével, fenntartva ugyanakkor a közvetítők azon kötelezettségét, hogy bejelentsék a határokon átnyúló agresszív adótervezési konstrukciókat. A módosításokban tárgyalt egyéb kérdések közé tartoznak a közös ellenőrzések, az európai adóazonosító jel és az ezen irányelv alapján közölt információk nyilvánosságra hozatala is.
4.Green MEPs ask the Commission about an effective minimum capital gains tax in the EU
In a written question published on Wednesday 4 April, Green MEPs Claude Gruffat, Ernest Urtasun, Terry Reintke, David Cormand, Kira Marie Peter-Hansen and Rasmus Andresen asked the Commission if it will evalute a minimum tax on capital gains in the EU and consider making it an EU own resource. In the EU, capital gains taxation differs vastly from one Member State to another, the MEPs write. These disparities can lead to tax avoidance and the shifting of capital ownership, instead of achieving the goal of a real redistribution of wealth, which is the core principle of taxation, they explain. The six green MEPs consider that a minimum tax on capital gains in the EU would have the potential to achieve a real redistribution of wealth through the taxation of capital. The Commission will have to provide an answer within eight weeks.
- A zöldpárti képviselők az EU-ban alkalmazandó tőkenyereségre kivetendő tényleges minimumadóról kérdezik a Bizottságot
Claude Gruffat, Ernest Urtasun, Terry Reintke, David Cormand, Kira Marie Peter-Hansen és Rasmus Andresen zöldpárti európai parlamenti képviselők április 4-én, szerdán közzétett írásbeli kérdésükben azt kérdezték a Bizottságtól, hogy értékeli-e a tőkenyereségre kivetett minimumadó bevezetését az EU-ban, és fontolóra veszi-e annak uniós saját forrássá tételét. Az EU-ban a tőkenyereség adóztatása tagállamonként nagyon eltérő – írják a képviselők. Ezek az eltérések adóelkerüléshez és a tőketulajdon áthelyezéséhez vezethetnek, ahelyett, hogy elérnék a vagyon valódi újraelosztásának célját, ami az adózás alapelve – magyarázzák. A hat zöldpárti képviselő úgy véli, hogy a tőkenyereségre kivetett minimumadó az EU-ban a tőke megadóztatása révén megvalósíthatná a vagyon valódi újraelosztását. A Bizottságnak nyolc héten belül választ kell adnia.
5.EDPB raises concerns over recent developments on the AML package
The European Data Protection Board (EDPB) published on Wednesday 4 April a letter that it sent to the European Parliament, the Council of the EU and the European Commission concerning recent developments on the AML package. The letter highlights the significant risks to privacy and data protection posed by some amendments introduced by the Council (articles 54(3a), 55(5) and 55(7) a), which would allow private entities, under certain conditions, to share personal data between each other for AML/CFT purposes concerning suspicious transactions and data collected in the course of performing customer due diligence obligations. The EDPB expressed serious concerns about the lawfulness, necessity and proportionality of these provisions, which could result in its opinion in very large-scale processing by private entities. Moreover, the EDPB considered that the amendments do not adequately specify the conditions under which such processing is justified, and that they do not provide sufficient safeguards, given that such processing could have a significant impact on individuals, such as blacklisting and exclusion from financial services. The EDPB therefore recommends to the co-legislators not to include these provisions in the final text.
5.Az EDPB aggodalmát fejezi ki a pénzmosás elleni csomaggal kapcsolatos közelmúltbeli fejlemények miatt
Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) április 4-én, szerdán közzétette az Európai Parlamentnek, az EU Tanácsának és az Európai Bizottságnak küldött levelét a pénzmosás elleni csomaggal kapcsolatos legújabb fejleményekkel kapcsolatban. A levél kiemeli a magánéletre és az adatvédelemre nézve jelentős kockázatokat, amelyeket a Tanács által bevezetett egyes módosítások jelentenek (54. cikk (3a) bekezdés, 55. cikk (5) bekezdés és 55. cikk (7) bekezdés a) pont), amelyek bizonyos feltételek mellett lehetővé tennék magánjogi szervezetek számára, hogy a gyanús tranzakciókra és az ügyfélátvilágítási kötelezettségek teljesítése során gyűjtött adatokra vonatkozó személyes adatokat a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelem céljából megosszák egymás között. Az EDPB komoly aggályait fejezte ki e rendelkezések jogszerűségével, szükségességével és arányosságával kapcsolatban, melyek véleménye szerint magánszervezetek általi igen nagymértékű adatfeldolgozáshoz vezethetnek. Az EDPB továbbá úgy vélte, hogy a módosítások nem határozzák meg megfelelően azokat a feltételeket, amelyek mellett indokolt az ilyen adatfeldolgozás, és nem nyújtanak elegendő biztosítékot, mivel az ilyen adatfeldolgozás jelentős hatást gyakorolhat az egyénekre, például feketelistára helyezéssel és kizárással a pénzügyi szolgáltatásokból. Az EDPB ezért azt ajánlja a társjogalkotóknak, hogy ezeket a rendelkezéseket ne foglalják bele a végleges szövegbe.
ETAF Weekly Tax News – Monday 17 April 2023
Heti adó-hírek 2023. május 17. hétfő
1.European Commission adopts equivalence criteria for DAC7
The European Commission adopted on Thursday 13 April an implementing regulation establishing criteria to determine whether third-country information exchange regimes can be considered as equivalent to the DAC7 reporting requirements for online platforms. DAC7 indeed contains a mechanism to ensure that platforms reporting to third countries under OECD rules on the income of their EU sellers are not subject to dual reporting requirements. “The assessment and determination of such equivalence should take an approach that ensures that Member States receive the necessary information and prevents excessive burden on the platform operators that have already reported the relevant information in a non-Union jurisdiction”, the Commission explained. To determine the equivalence, the Commission will assess the definitions in the national law of the third-country or pursuant an agreement with a Member States regarding reporting platform operator, reportable sellers and relevant activity. The Commission will also assess the national due diligence procedures, reporting requirements and the rules and administrative procedures of the third country.
1. Az Európai Bizottság elfogadja a DAC7 egyenértékűségi kritériumait
Az Európai Bizottság április 13-án, csütörtökön végrehajtási rendeletet fogadott el, amely kritériumokat állapít meg annak meghatározására, hogy a harmadik országok információcsere-rendszerei egyenértékűnek tekinthetők-e az online platformokra vonatkozó DAC7 jelentéstételi követelményekkel. A DAC7 valóban tartalmaz egy olyan mechanizmust, amely biztosítja, hogy az OECD-szabályok alapján harmadik országoknak az uniós eladók jövedelméről jelentést tevő platformokra ne vonatkozzon kettős jelentéstételi kötelezettség. “Az ilyen egyenértékűség értékelése és meghatározása során olyan megközelítést kell alkalmazni, amely biztosítja, hogy a tagállamok megkapják a szükséges információkat, és megakadályozza, hogy túlzott terhet rójanak azokra a platformüzemeltetőkre, amelyek már jelentették a releváns információkat egy nem uniós joghatóságban” – magyarázta a Bizottság. Az egyenértékűség megállapításához a Bizottság értékelni fogja a harmadik ország nemzeti jogszabályaiban vagy a tagállamokkal kötött megállapodás alapján a bejelentő platformüzemeltetőre, a bejelentésre kötelezett eladókra és a releváns tevékenységre vonatkozó fogalommeghatározásokat. A Bizottság értékelni fogja továbbá a nemzeti átvilágítási eljárásokat, a jelentéstételi követelményeket, valamint a harmadik ország szabályait és közigazgatási eljárásait.
2. progress report on the Fiscalis programme
The European Commission published on 5 April its 2022 progress report on the Fiscalis programme, which aims at supporting tax authorities to enhance fight tax fraud, tax evasion and tax avoidance and improve tax collection. The report shows that, in 2022, the programme was particularly instrumental in guaranteeing business continuity of the European Electronic Systems for taxation and, more broadly, in supporting developments in the field of digitalisation, as well as in fostering cooperation among the tax authorities, the Commission says. In the field of tax gaps, the programme funded a number of activities that helped identifying problem areas for tax gaps and trends. The programme also contributed to the fight against tax fraud, tax evasion and aggressive tax planning through several actions, the Commission said.
2.2022 a Fiscalis programról szóló helyzetjelentés
Az Európai Bizottság április 5-én közzétette a Fiscalis programról szóló 2022. évi előrehaladási jelentését, amelynek célja az adóhatóságok támogatása az adócsalás, az adókikerülés és az adóelkerülés elleni küzdelem fokozása, valamint az adóbehajtás javítása érdekében. A jelentésből kiderül, hogy 2022-ben a program különösen fontos szerepet játszott az európai elektronikus adózási rendszerek működésének folyamatosságát garantáló, tágabb értelemben pedig a digitalizáció terén megvalósuló fejlesztések támogatásában, valamint az adóhatóságok közötti együttműködés előmozdításában – írja a Bizottság. Az adórés területén a program számos olyan tevékenységet finanszírozott, amelyek segítettek az adórés problémás területeinek és tendenciáinak beazonosítását. A program számos intézkedéssel hozzájárult az adócsalás, az adókikerülés és az agresszív adótervezés elleni küzdelemhez is – közölte a Bizottság.
3.New EU Tax Observatory study on the complexity of MNEs and tax avoidance
The EU Tax Observatory published on Wednesday 12 April a new working paper on tax avoidance and the complexity of multinational enterprises (MNEs). The paper investigates the impact of complex ownership structures of MNEs on tax avoidance. Using a cross-country dataset of European affiliates, the authors, Manon François and Vincent Vicard, found that corporations belonging to more complex groups report lower profits than similar affiliates in the same country and industry. Moreover, only the more complex MNEs shift profit away from their high-tax affiliates, while MNEs with a flat ownership structure do not show such tax sensitivity in their reported profits, they say. On the basis of their findings, the authors argue that tax authorities need quality information on the ownership structure of multinational enterprises to better understand profit shifting schemes. A first improvement is the introduction of country-by-country reports that requires all MNEs with a consolidated net turnover of more than EUR 750 million to disclose some financial information in each country in which they have an affiliate, they said. However, there is no information regarding the ownership structure of the MNEs and its complexity and such information would be valuable to tax administrations, according to them.
3.Az EU Tax Observatory új tanulmánya az MNE-k tulajdonosi összetettségéről és az adóelkerülésről
Az EU Tax Observatory április 12-én, szerdán új munkadokumentumot tett közzé az adókerülésről és a multinacionális vállalatok tulajdonosi összetettségéről. A tanulmány a multinacionális vállalatok összetett tulajdonosi struktúráinak az adóelkerülésre gyakorolt hatását vizsgálja. A szerzők, Manon François és Vincent Vicard az európai leányvállalatok országhatárokon átívelő adatállományát felhasználva azt találták, hogy az összetettebb tulajdonú csoportokhoz tartozó vállalatok alacsonyabb nyereséget jelentenek, mint az azonos országban és iparágban működő hasonló leányvállalatok. Ráadásul csak az összetettebb tulajdonú multinacionális vállalatok csoportosítják át a nyereséget a magas adózású leányvállalataiktól, míg egyszíntű tulajdonosi struktúrával rendelkező multinacionális vállalatok nem mutatnak ilyen adóérzékenységet a bejelentett nyereségükben – állítják. Eredményeik alapján a szerzők azzal érvelnek, hogy az adóhatóságoknak minőségi információkra van szükségük a multinacionális vállalatok tulajdonosi szerkezetéről, hogy jobban megértsék a nyereségátcsoportosítási rendszereket. Az első javulást az országonkénti jelentések bevezetése jelenti, amely előírja, hogy minden olyan multinacionális vállalatnak, amelynek konszolidált nettó árbevétele meghaladja a 750 millió eurót, közzé kell tennie bizonyos pénzügyi információkat minden olyan országban, ahol leányvállalata van – mondták. A multinacionális vállalatok tulajdonosi szerkezetére és annak összetettségére vonatkozóan azonban nincsenek információk, pedig ezek az információk szerintük értékesek lennének az adóhatóságok számára.
4.IASB approves temporary relief from deferred tax accounting under GLOBE rules
The International Accounting Standards Board (IASB) decided on Tuesday 11 April to finalise amendments to IAS 12 Income Taxes following stakeholders’ concerns about the potential implications of the OECD Pillar Two model rules for the accounting for income tax in financial statements. The amendments will introduce a temporary exception to the accounting for deferred taxes arising from the jurisdictional implementation of the global tax rules; and targeted disclosure requirements for affected companies to help users of the financial statements better understand a company’s exposure to Pillar Two income taxes arising from that legislation, particularly before its effective date. According to IASB, the amendments will ensure that affected companies apply IAS 12 consistently and that investors are given better information before and after any jurisdictional Pillar Two legislation comes into effect. The final amendments to IAS 12 Income Taxes are expected to be issued by the end of May 2023.
4.Az IASB jóváhagyja a halasztott adó elszámolásának átmeneti könnyítését a GLOBE szabályai szerint
A Nemzetközi Számviteli Standard Testület (IASB) április 11-én, kedden úgy döntött, hogy véglegesíti az IAS 12 Nyereségadók standard módosításait, miután az érdekeltek aggodalmukat fejezték ki az OECD második pillérének modellszabályai által a nyereségadó pénzügyi kimutatásokban történő elszámolására gyakorolt lehetséges hatásokkal kapcsolatban. A módosítások bevezetnek egy átmeneti kivételt a globális adószabályok joghatósági bevezetéséből eredő halasztott adók elszámolása alól; valamint célzott közzétételi követelményeket az érintett vállalatok számára, hogy a pénzügyi kimutatások felhasználói jobban megértsék, hogy a vállalat ki van-e téve a második pillérből eredő jövedelemadónak, különösen a szabályozás hatálybalépése előtt. Az IASB szerint a módosítások biztosítani fogják, hogy az érintett társaságok következetesen alkalmazzák az IAS 12 standardot, és hogy a befektetők jobb tájékoztatást kapjanak a második pillérre vonatkozó joghatósági jogszabályok hatálybalépése előtt és után. Az IAS 12 Nyereségadók standard végleges módosításait várhatóan 2023. május végéig adják ki.
5.G-24 countries support the UN tax resolution
In a communique issued on Tuesday 11 April during the IMF and World Bank meetings in Washington, the Group of Twenty-Four (G-24), which represents 24 developing and emerging economies, welcomed the UN General Assembly’s resolution on Inclusive and Efficient Tax Reform Initiative and hoped that this would open the door for negotiations on an international tax cooperation agreement through inclusive intergovernmental negotiations at the UN that could address the urgent issues that have so far been excluded from the OECD workstream. In particular, G-24 called for “the creation of a more effective, inclusive, sustainable, and equitable international tax architecture, scaling up international tax cooperation, fighting illicit financial flows and combating aggressive tax avoidance and evasion with greater focus on capacity building to underpin next wave of international tax reform”.
5.G-24 országok támogatják az ENSZ adóügyi állásfoglalását
A 24 fejlődő és feltörekvő gazdaságot képviselő Huszonnégyek csoportja (G-24) április 11-én, kedden, az IMF és a Világbank washingtoni ülésén kiadott közleményében üdvözölte az ENSZ Közgyűlésének az inkluzív és hatékony adóreform kezdeményezésről szóló határozatát, és reméli, hogy ez megnyitja az utat egy nemzetközi adóügyi együttműködési megállapodásról szóló tárgyalások előtt az ENSZ-ben folytatott átfogó kormányközi tárgyalásokon keresztül, amelyek az OECD munkafolyamatából eddig kimaradt sürgős kérdésekkel foglalkozhatnak. A G-24 különösen “egy hatékonyabb, átfogóbb, fenntarthatóbb és igazságosabb nemzetközi adóügyi struktúra létrehozására, a nemzetközi adóügyi együttműködés fokozására, a tiltott pénzmozgások elleni küzdelemre, valamint az agresszív adócsalás és adókikerülés elleni küzdelemre szólított fel, nagyobb hangsúlyt fektetve a kapacitásépítésre a nemzetközi adóreform következő hullámának alátámasztása érdekében”.
6. Zimbabwe joins the OECD Global Forum on transparency and exchange of information
On Tuesday 11 April, Zimbabwe joined the OECD Global Forum on transparency and exchange of information for tax purposes and became its 167th member. Members of the Global Forum include all G20 countries, all OECD members, all international financial centres and a large number of developing countries. Like all other members, Zimbabwe will participate on an equal footing and is committed to combatting offshore tax evasion through the implementation of the internationally agreed standards of exchange of information on request (EOIR) and automatic exchange of financial account information (AEOI). Zimbabwe will also join the Africa Initiative, a programme of work launched in 2014 to support domestic revenue mobilisation and the fight against illicit financial flows in Africa through enhanced tax transparency and exchange of information.
6. Zimbabwe csatlakozik az OECD átláthatósággal és információcserével foglalkozó globális fórumához
Április 11-én, kedden Zimbabwe csatlakozott az OECD adózási célú átláthatóságról és információcseréről szóló globális fórumához, és lett annak 167. tagja. A Globális Fórum tagjai közé tartozik az összes G20-ország, az OECD összes tagja, az összes nemzetközi pénzügyi központ és számos fejlődő ország. A többi taghoz hasonlóan Zimbabwe is egyenlő feltételek mellett vesz részt a fórumban, és elkötelezett az offshore adókikerülés elleni küzdelem mellett a kérésre történő információcserére (EOIR) és a pénzügyi számlákkal kapcsolatos információk automatikus cseréjére (AEOI) vonatkozó, nemzetközileg elfogadott szabványok végrehajtása révén. Zimbabwe csatlakozik továbbá az afrikai kezdeményezéshez, amely egy 2014-ben indított munkaprogram, amelynek célja a belföldi bevételek mobilizálásának támogatása és a tiltott pénzmozgások elleni küzdelem Afrikában az adózási átláthatóság és az információcsere fokozása révén.
7.Save-the-date: ETAF Conference on 28 June on SAFE
7.Save-the-date : ETAF konferencia június 28-án
ETAF Weekly Tax News – Monday 24 April 2023
Heti adóhírek – 2023 áprili 24. hétfő
1.European Commission extends customs duty and VAT waiver on imports of life-saving goods for Ukrainians
On Monday 17 April, the European Commission adopted a decision which extends for ten Member States the current possibility to temporarily waive customs duties and VAT on the importation from non-EU countries of food, blankets, tents, electric generators and other life-saving equipment destined for Ukrainians affected by the war. The measure will apply in Estonia, France, Latvia, Lithuania, Luxembourg, the Netherlands, Austria, Poland, Romania and Slovakia. The extension of this measure will apply retroactively from 1 January 2023 and remains in place until 31 December 2023. The exemption applies to goods imported by charities and State organisations, notably hospitals.
1.Az Európai Bizottság meghosszabbítja az ukránok számára a létszükségleti termékek behozatalára vonatkozó vám- és HÉA-mentességet
Április 17-én, hétfőn az Európai Bizottság határozatot fogadott el, amely tíz tagállamra kiterjeszti a jelenlegi lehetőséget, hogy ideiglenesen mentesüljenek a vámok és az áfa alól a háború sújtotta ukránok számára szánt élelmiszerek, takarók, sátrak, elektromos generátorok és egyéb életmentő felszerelések nem uniós országokból történő behozatalára vonatkozó vámok és áfa alól. Az intézkedés Észtországban, Franciaországban, Lettországban, Litvániában, Luxemburgban, Hollandiában, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában, Szlovákiában és Lettországban alkalmazandó. Az intézkedés meghosszabbítása visszamenőleges hatállyal 2023. január 1-jétől alkalmazandó, és 2023. december 31-ig marad érvényben. A mentesség a jótékonysági és állami szervezetek, nevezetesen kórházak által importált árukra vonatkozik.
2.European Commission brings Belgium to the Court for incorrect transposition of the ATAD
The European Commission decided on Wednesday 19 April to refer Belgium to the Court of Justice of the European Union for failing to correctly transpose the Anti-Tax Avoidance Directive (ATAD). The ATAD allows a Member State where a parent company of a multinational is located to tax profits made by a ‘controlled foreign company’ in another Member State. This is allowed when the tax paid by the controlled foreign company is less than half of what would be paid in the Member State of the parent company. The company should be granted a tax credit for all taxes that it has paid abroad. Contrary to the Directive, Belgian law does not allow a taxpayer to deduct from its tax liability the tax already paid by a controlled foreign company in the state of tax residence, the Commission explained. In 2020, the European Commission sent a letter of formal notice to the Belgian authorities, followed by a reasoned opinion in 2021, requesting them to amend their legislation within two months. As from the Commission’s view, Belgium’s reply to its reasoned opinion was not satisfactory, it has now decided to refer the country to the Court of Justice of the European Union.
2.Az Európai Bizottság a Bíróság elé viszi Belgiumot az ATAD helytelen átültetése miatt.
Az Európai Bizottság április 19-én, szerdán úgy döntött, hogy Belgiumot az Európai Unió Bírósága elé citálja, mivel nem ültette át megfelelően az adókikerülés elleni irányelvet (ATAD). Az ATAD lehetővé teszi, hogy az a tagállam, ahol egy multinacionális vállalat anyavállalata található, megadóztassa az “ellenőrzött külföldi vállalat” által egy másik tagállamban elért nyereséget. Ez akkor megengedett, ha az ellenőrzött külföldi társaság által fizetett adó kevesebb, mint fele annak, amit az anyavállalat tagállamában fizetnének. Biztosítani kellene a társaságnak, hogy adójából az összes külföldön fizetett adót levonhassa. Az irányelvvel ellentétben a belga jog nem teszi lehetővé, hogy az adóalany adókötelezettségéből levonhassa az ellenőrzött külföldi társaság által adóügyi illetősége szerinti államban már megfizetett adóját – magyarázta a Bizottság. Az Európai Bizottság 2020-ban felszólító levelet, majd 2021-ben indokolással ellátott véleményt küldött a belga hatóságoknak, amelyben felszólította őket, hogy két hónapon belül módosítsák jogszabályaikat. Mivel a Bizottság megítélése szerint Belgium válasza az indokolással ellátott véleményre nem volt kielégítő, most úgy döntött, hogy az Európai Unió Bírósága elé viszi az országot.
3.European Parliament ready to start interinstitutional negotiations on the AML package
The European Parliament has approved during its April Plenary Session its negotiating mandates for the proposals reforming the EU’s policies on anti-money laundering and countering the financing of terrorism (AML/CFT). The draft negotiating mandates were announced at the opening of the session on Monday 17 April. Since there were no objections to starting negotiations with the Council – which set its own negotiation position in December 2022 – the talks on the final form of the legislation can now start. The draft laws foresee new due diligence rules for businesses to verify customers’ identity, what they own and who controls them, and grant people with a legitimate interest access to beneficial ownership registers, among other provisions. The package would also create a European Anti-Money Laundering Authority (AMLA) with supervisory and investigative powers. The first meeting to start negotiations with the representatives of Member States will take place at the beginning of May.
3.Az Európai Parlament kész intézményközi tárgyalásokat kezdeni a pénzmosás elleni csomagról
Az Európai Parlament áprilisi plenáris ülésén jóváhagyta a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelemre vonatkozó uniós politikák reformjára irányuló javaslatokra vonatkozó tárgyalási mandátumokat. A tárgyalások tervezetét az április 17-i, hétfői ülésszak megnyitóján jelentették be. Mivel a Tanács – amely 2022 decemberében határozta meg saját tárgyalási álláspontját – nem emelt kifogást a tárgyalások megkezdése ellen, most megkezdődhetnek a tárgyalások a jogszabály végleges formájáról. A törvénytervezetek többek között új átvilágítási szabályokat irányoznak elő a vállalkozások számára, akiknek ellenőrizni kell az ügyfelek személyazonosságát, azt, hogy mi a tulajdonuk és ki ellenőrzi őket, valamint hozzáférést biztosítanak a jogilag érintett személyeknek a hivatalos tulajdonosi nyilvántartásokhoz. A csomag létrehozná az Európai Pénzmosás Elleni Hatóságot is, amely felügyeleti és vizsgálati hatáskörrel rendelkezik. A tagállamok képviselőivel a tárgyalások megkezdését célzó első találkozóra május elején kerül sor.
4.Italy, Latvia and Portugal asked to correctly transpose the AMLD5
The European Commission decided on Wednesday 19 April to open an infringement procedure by sending letters of formal notice to Italy, Latvia, and Portugal on the grounds of their incorrect transposition of the 5th Anti-Money Laundering Directive (AMLD5). Although these Member States have notified a complete transposition of the Directive, the Commission said it has identified several instances of incorrect transposition of the Directive into national law, which affect, among others, the obligation to register, license or regulate services providers (Italy and Latvia), the obligation to establish a payment and bank accounts register (Latvia) and guaranteeing the Financial Intelligence Unit proper access to AML information (Portugal). The three countries now have two months to reply to the European Commission and take the necessary measures to comply with the AMLD5, otherwise the Commission may decide to refer these cases to the Court of Justice of the European Union.
4.Olaszországot, Lettországot és Portugáliát felszólították az AMLD5 helyes átültetésére
Az Európai Bizottság április 19-én, szerdán úgy döntött, hogy kötelezettségszegési eljárást indít, és felszólító levelet küld Olaszországnak, Lettországnak és Portugáliának az 5. pénzmosás elleni irányelv (AMLD5) helytelen átültetése miatt. Bár ezek a tagállamok értesítették a Bizottságot az irányelv teljes körű átültetéséről, a Bizottság közölte, hogy több esetben is megállapította az irányelv nemzeti jogba történő helytelen átültetését, ami többek között érinti a szolgáltatók nyilvántartásba vételére, engedélyezésére vagy szabályozására vonatkozó kötelezettséget (Olaszország és Lettország), a fizetési és bankszámlák nyilvántartásának létrehozására vonatkozó kötelezettséget (Lettország) és a pénzügyi hírszerző egységnek a pénzmosás elleni küzdelemmel kapcsolatos információkhoz való megfelelő hozzáférés biztosítását (Portugália). A három országnak most két hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon az Európai Bizottságnak, és megtegye a szükséges intézkedéseket az AMLD-nek5 való megfelelés érdekében, ellenkező esetben a Bizottság úgy dönthet, hogy az ügyeket az Európai Unió Bírósága elé terjeszti.
5.MEPs issue recommendations for the next basket of EU own resources
Ahead of a Commission proposal, expected later this year, on further EU sources of revenues, MEPs from the Budget committee of the European Parliament advocated for several new own resources, in a draft resolution adopted on Monday 17 April. In particular, MEPs are worried that the amounts generated by the new own resources will not be sufficient to cover all the Next Generation EU recovery repayments and borrowing costs, estimated to at least €15 billion per year until 2058 on average. The economic and social shock of Russia’s invasion of Ukraine and the heavy impact of inflation on the EU budget reinforce the need to reassess the EU system of own resources, they argue. MEPs also propose an array of new sources of income for the EU budget, including corporate tax-based own resources, the Financial Transaction Tax (FTT), a new fair border mechanism, a tax on crypto-assets, green own resources and national contributions based on statistics. MEPs call on the Commission to come forward with the next batch of proposals as soon as possible and no later than the third quarter of 2023. They also consider that the European Parliament should play an enhanced role in the decision-making process for own resources. The resolution will be voted by the full house during the May plenary session.
5.Az európai parlamenti képviselők ajánlásokat tesznek az EU saját forrásainak következő kosarára vonatkozóan
Az Európai Parlament költségvetési bizottságának európai parlamenti képviselői április 17-én, hétfőn elfogadott állásfoglalás-tervezetükben több új saját forrás mellett érveltek a Bizottság további uniós bevételi forrásokról szóló, várhatóan még az idén megjelenő javaslata előtt. A képviselők különösen amiatt aggódnak, hogy az új saját forrásokból származó összegek nem lesznek elegendőek a következő generációs uniós visszafizetések és hitelfelvételi költségek fedezésére, amelyek becslések szerint 2058-ig évente átlagosan legalább 15 milliárd eurót tesznek ki. Az ukrajnai orosz invázió okozta gazdasági és társadalmi sokk, valamint az inflációnak az uniós költségvetésre gyakorolt súlyos hatása megerősíti a saját források uniós rendszerének újraértékelésének szükségességét – vélik a képviselők. A képviselők egy sor új bevételi forrást is javasolnak az uniós költségvetés számára, köztük a társasági adó alapú saját forrásokat, a pénzügyi tranzakciós adót, egy új tisztességes határmechanizmust, a kriptovalutákra kivetett adót, a zöld saját forrásokat és a statisztikákon alapuló nemzeti hozzájárulásokat. A képviselők felszólítják a Bizottságot, hogy a lehető leghamarabb, de legkésőbb 2023 harmadik negyedévéig terjessze elő a következő javaslatcsomagot. Úgy vélik továbbá, hogy az Európai Parlamentnek nagyobb szerepet kellene játszania a saját forrásokkal kapcsolatos döntéshozatali folyamatban. Az állásfoglalásról a májusi plenáris ülésen szavaz a teljes ház.
6.European Commission proposes authorizing Hungary to apply a derogation from the VAT Directive
The European Commission proposed on Thursday 20 April to authorize Hungary to apply a derogation from the VAT Directive. Hungary is currently authorised to apply a special measure derogating the VAT Directive to exempt from VAT taxable persons whose annual turnover is no higher than the equivalent in national currency of EUR 48 000 at the conversion rate on the day of its accession to the EU until 31 December 2024. By letter registered with the Commission on 15 December 2022, Hungary requested an authorisation to increase this threshold to EUR 71 500 until 31 December 2024. The higher threshold requested by Hungary would be consistent with a threshold used in a Hungarian tax on income tax (specific tax on small companies: “kata”), therefore simplifying the compliance for eligible businesses, the country argued. Moreover, Hungary stated that the exemption threshold should follow the increase in revenue among taxable persons created by the economic growth and that a valorisation of that threshold would be justified in view of the inflationary pressures. Hungary said that the threshold increase of the special measure could potentially affect around 35 000 taxable persons. The decision still needs to be formally approved by Member States.
6.Az Európai Bizottság javasolja, hogy Magyarország engedélyezze a héa-irányelvtől való eltérés alkalmazását.
Az Európai Bizottság április 20-án, csütörtökön azt javasolta, hogy engedélyezzék Magyarország számára az áfa-irányelvtől való eltérés alkalmazását. Magyarország jelenleg jogosult a héa-irányelvtől eltérő különös intézkedés alkalmazására, amely 2024. december 31-ig mentesíti a héa alól azokat az adóalanyokat, amelyek éves árbevétele nem haladja meg az uniós csatlakozás napján érvényes átváltási árfolyamon számított 48 000 EUR nemzeti valutában kifejezett ellenértékét. A Bizottságnál 2022. december 15-én iktatott levelében Magyarország engedélyt kért arra, hogy ezt a küszöbértéket 2024. december 31-ig 71 500 EUR-ra emelje. A Magyarország által kért magasabb küszöbérték összhangban lenne a jövedelemadóra kivetett magyar adóban (kisvállalkozások különadója: “kata”) alkalmazott küszöbértékkel, így egyszerűsítené a jogkövetést a jogosult vállalkozások számára – érvelt az ország. Ezen túlmenően Magyarország kijelentette, hogy a mentességi küszöbnek követnie kell a gazdasági növekedés által az adóalanyok körében okozott bevételnövekedést, és hogy a küszöbérték valorizálása indokolt lenne az inflációs nyomásra tekintettel. Magyarország szerint a különleges intézkedés küszöbértékének emelése potenciálisan mintegy 35 000 adóalanyt érinthet. A határozatot a tagállamoknak még hivatalosan jóvá kell hagyniuk.
7.Mongolia commits to start automatic exchange of financial account information by 2026
On Tuesday 18 April, Mongolia committed to implement the International Standard for Automatic Exchange of Financial Account Information in Tax Matters (AEOI) by 2026. The AEOI standard is being implemented on a global scale, with 123 of the 167 members of the OECD Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes now committed to start automatic exchanges by a specific date and the vast majority having commenced exchanges. “The Global Forum will monitor Mongolia’s progress in delivering its commitment to start exchanging automatically by 2026 and updates will be provided to Global Forum members and the G20. Our Secretariat will assist Mongolian tax authorities in implementing the standard and in addressing any challenges that may arise”, Gaël Perraud, the Chair of the Global Forum, reacted.
7.Mongólia vállalja, hogy 2026-ig megkezdi a pénzügyi számlákkal kapcsolatos információk automatikus cseréjét.
Április 18-án, kedden Mongólia kötelezettséget vállalt arra, hogy 2026-ig bevezeti az adóügyekben a pénzügyi számlákkal kapcsolatos információk automatikus cseréjére vonatkozó nemzetközi szabványt (AEOI). Az AEOI-szabványt globális szinten hajtják végre, az adózási célú átláthatóságról és információcseréről szóló OECD globális fórum 167 tagja közül 123 már elkötelezte magát amellett, hogy egy meghatározott időpontig megkezdi az automatikus adatcserét, és a túlnyomó többség már el is kezdte a cserét. “A Globális Fórum figyelemmel fogja kísérni Mongólia előrehaladását az automatikus információcsere 2026-ig történő megkezdésére vonatkozó kötelezettségvállalásának teljesítésében, és a Globális Fórum tagjai és a G20-ak számára frissített adatokat fog közölni. Titkárságunk segíteni fogja a mongol adóhatóságokat a szabvány végrehajtásában és az esetlegesen felmerülő kihívások kezelésében” – reagált Gaël Perraud, a Globális Fórum elnöke.
Hozzászólás írása