ETAF Weekly Tax News – Monday 6 March 2023
Heti adó-hírek 2023. március 6. hétfő
1. Agreement on the 10th EU package of sanctions against Russia
Member States agreed on Saturday 25 February on the 10th package of sanctions against Russia and those that support it in its illegal aggression against Ukraine. The package, presented by the Commission on 15 February, contains new listings covering various categories of individuals and entities, who all contribute in their own way to the war, as well as trade and financial sanctions, including further export bans worth more than €11 billion, depriving the Russian economy of critical tech and industrial goods. It also steps up enforcement and anti-circumvention measures, including a new reporting obligation on Russian Central Bank assets. 24 February marked one year since Russia’s full-scale invasion of Ukraine.
- Megállapodás az Oroszország elleni 10. uniós szankciócsomagról
A tagállamok február 25-én, szombaton megállapodtak az Oroszországgal és az Ukrajna elleni illegális agressziójában őt támogatókkal szembeni 10. szankciócsomagról. A Bizottság által február 15-én benyújtott csomag új listákat tartalmaz azon magánszemélyek és jogi személyek különböző kategóriáiról, amelyek mindegyike a maga módján hozzájárul a háborúhoz. Emellett kereskedelmi és pénzügyi szankciókat, beleértve a 11 milliárd eurót meghaladó exporttilalmakat is magában foglal a csomag, ezzel megfosztva az orosz gazdaságot a kritikus technológiai és ipari termékektől. Fokozza továbbá a végrehajtási és a kijátszás elleni intézkedések szerepét, beleértve az orosz központi bank eszközeire vonatkozó új jelentéstételi kötelezettséget. Február 24-én volt egy éve annak, hogy Oroszország teljes körű támadást indított Ukrajna ellen.
2. FATF suspends membership of Russia
The Financial Action Task Force (FATF) Plenary decided on Friday 24 February to suspend the membership of Russia. “The Russian Federation’s actions unacceptably run counter to the FATF core principles aiming to promote security, safety, and the integrity of the global financial system. They also represent a gross violation of the commitment to international cooperation and mutual respect upon which FATF Members have agreed to implement and support the FATF Standards”, it explained in a statement. Despite the suspension, Russia remains accountable for its obligation to implement the FATF Standards and must continue to meet its financial obligations. Russia will however remain a member of the Global Network as an active member of the Eurasian Group on Combating Money Laundering (EAG) and retain its rights as an EAG member. The FATF will monitor the situation and consider at each of its Plenary meetings whether the grounds exist for lifting or modifying these restrictions. The FATF also reiterated that all jurisdictions should be vigilant to current and emerging risks from the circumvention of measures taken against Russia in order to protect the international financial system.
- A FATF felfüggeszti Oroszország tagságát
A Pénzügyi Akció Munkacsoport (FATF) plenáris ülése február 24-én, pénteken döntött Oroszország tagságának felfüggesztéséről. „Az Orosz Föderáció lépései elfogadhatatlanul ellentétesek a FATF alapelveivel, amelyek célja a biztonság, és a globális pénzügyi rendszer integritásának és biztonságának előmozdítása. Ezenkívül súlyosan megsértik a nemzetközi együttműködés és a kölcsönös tisztelet iránti elkötelezettséget, ellentétben a FATF-tagok vállalásával a FATF-szabványok végrehajtására és támogatására” – magyarázta a közlemény. A felfüggesztés ellenére Oroszország továbbra is felelős a FATF-szabványok végrehajtására vonatkozó kötelezettségéért, és továbbra is teljesítenie kell pénzügyi kötelezettségeit. Oroszország továbbra is tagja marad a Globális Hálózatnak, mint az Eurázsiai Pénzmosás Elleni Küzdelem Csoport (EAG) aktív tagja, és megtartja EAG-tag jogait. A FATF figyelemmel kíséri a helyzetet, és minden plenáris ülésén megvizsgálja, hogy van-e ok e korlátozások feloldására vagy módosítására. A FATF azt is megismételte, hogy minden joghatóságnak ébernek kell lennie a nemzetközi pénzügyi rendszer védelme érdekében Oroszországgal szemben hozott intézkedések megkerüléséből eredő jelenlegi és újonnan felmerülő kockázatokra.
3. OECD to start Pillar II peer reviews in 2023
The OECD will start a peer review process this year to assess countries’ domestic adoption of Pillar II rules and will ultimately publish the results on its website, Achim Pross, deputy director of the OECD’s Centre for Tax Policy and Administration, reportedly said on Monday 27 February during an OECD Tax Talks webinar. The review aims at evaluating countries as they draft domestic rules adopting the global anti-base-erosion (GLOBE) rules under Pillar II. As Pillar II takes the form of a common approach, Inclusive Framework members are not required to adopt the rules, but if they do, they must implement and administer domestic legislation in line with the model rules and other guidance from OECD. The peer review will help all countries to be sure that their domestic rules are in line with the model rules, Achim Pross said.
- Az OECD 2023-ban megkezdi a II. Pillér szakértői értékelését
Az OECD még idén megkezdi a szakértői értékelési folyamatot, hogy felmérje a II. Pillérre vonatkozó szabályok egyes országokon belüli átvételét, és végül közzéteszi az eredményeket a honlapján – közölte Achim Pross, az OECD Adópolitikai és Adóigazgatási Központjának igazgatóhelyettese hétfőn, február 27-én az OECD adótárgyalások webináriumán. Céljuk felmérni, hogy az egyes országok milyen nemzeti szabályozási tervezetet dolgoznak ki a II. Pillérnek a globális erodálodás elleni szabályainak (GLOBE) a bevezetésére. Mivel a II. Pillér egy közös megközelítés formáját ölti, az Inkluzív Keretrendszer tagjainak nem kell elfogadniuk a szabályokat, de ha mégis, akkor a hazai jogszabályokat a modellszabályokkal és az OECD egyéb útmutatásaival összhangban kell végrehajtaniuk és kezelniük. A szakértői értékelés segíti majd az országokat abban, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy hazai szabályaik összhangban vannak a modellszabályokkal – mondta Achim Pross.
4. MEPs divided over the need of DEBRA
On Wednesday 1 March, the ECON committee of the European Parliament exchanged views on the 109 amendments tabled on the debt-equity bias reduction allowance (DEBRA) proposed by the European Commission. The discussion revolved around the potential impact of narrowing the scope of the proposal to SMEs only or broadening it by giving more generous tax advantages. The rapporteur for opinion on this file, MEP Luděk Niedermayer (EPP, Czech Republic), considered it very unfortunate that the Council did not recognise the importance of this proposal and decided to put it on hold for an undetermined period. However, several groups were of the view that the Council’s decision to put this file on ice was not unjustified, given the current economic circumstances. MEP Claude Gruffat (Greens/EFA, France) said that this is not the right moment to implement measures that support company capitalisation at the expense of Member States’ treasuries. MEP José Gusmão (The Left, Portugal) also remarked that giving even more tax breaks to companies, on top of the general trend of reducing corporate taxation, seems unjustified. MEP Evelyn Regner (S&D, Austria) explained that the timing of the DEBRA proposal just before the release of a proposal to review the framework for income taxation in Europe (BEFIT) makes it difficult to proceed. The vote in the ECON committee on this file is tentatively scheduled for 28 March.
- A képviselők véleménye megoszló a DEBRA-val kapcsolatban
Március 1-jén, szerdán az Európai Parlament ECON bizottsága véleményt cserélt az Európai Bizottság által javasolt hitelfinanszírozási adóelőny csökkentésével (DEBRA) kapcsolatos 109 módosító indítványról. A vita középpontjában annak a javaslatnak a lehetséges hatása állt, mely szerint az DEBRA alkalmazási körét csak a kkv-kra szűkítsék vagy előnyösebb adókedvezmények biztosításával bővítsék ki. Az üggyel kapcsolatos vélemény előadója, Luděk Niedermayer európai parlamenti képviselő (EPP, Cseh Köztársaság) nagyon sajnálatosnak tartja, hogy a Tanács nem ismerte fel e javaslat fontosságát, és határozatlan időre felfüggesztette azt. Számos csoport azonban egyetért a Tanács azon döntésével, hogy ezt az aktát jegeli a jelenlegi gazdasági körülményekre való tekintettel. Claude Gruffat európai parlamenti képviselő (Zöldek/EFA, Franciaország) azt mondta, hogy nem ez a megfelelő pillanat a vállalatok feltőkésítését támogató intézkedések végrehajtására a tagállamok kincstárainak rovására. José Gusmão (baloldal, Portugália) EP-képviselő is megjegyezte, hogy indokolatlannak tűnik még több adókedvezmény a vállalatoknak a társasági adócsökkentés általános trendje mellett. Evelyn Regner (S&D, Ausztria) európai parlamenti képviselő kifejtette, hogy a DEBRA-javaslat éppen az európaitársaságiadó-keret (BEFIT) felülvizsgálatára irányuló javaslat megjelenése előtti időzítése megnehezíti a folytatást. Az ECON bizottság szavazása erről a dokumentumról előzetesen március 28-ra van kitűzve.
5. EPPO must step up its coordination with Member States on VAT fraud
The European Public Prosecutor’s Office (EPPO) must increase its coordination with Member States when it comes to increasingly complex VAT fraud cases, according to its 2022 annual report published on Wednesday 1 March. By the end of 2022, the EPPO had 1117 active investigations with overall estimated damages of €14.1 billion, nearly half of which (47%) resulted from VAT fraud. Serious VAT fraud involving two or more Member States are causing damages of at least €10 million accounted for about one-fifth of the financial crimes investigated by the EPPO by the end of 2022, according to the report. The EPPO says it needs to make legal and organizational adjustments to ensure that it adequately investigates and prosecutes all instances of VAT cross-border fraud. The report also identifies significant discrepancies to be addressed in order for the EPPO to be able to make a lasting change, particularly in the fight against cross-border VAT fraud.
5. Az Európai Ügyészségnek fokoznia kell együttműködését a tagállamokkal az Áfa-csalás ellen
Az Európai Ügyészségnek (EPPO) fokoznia kell a közreműködést a tagállamokkal, tekintettel az egyre összetettebb áfacsalási ügyekre – derül ki a március 1-jén, szerdán közzétett 2022-es éves jelentéséből. 2022 végéig az EPPO 1117 aktív nyomozást folytatott le, összesen 14,1 milliárd euróra becsült megállapított kárral, amelyeknek csaknem fele (47%) áfacsalás miatt következett be. A jelentés szerint a két vagy több tagállamot érintő súlyos áfacsalások legalább 10 millió eurós kárt okoztak, ami az EPPO által 2022 végéig vizsgált pénzügyi bűncselekmények körülbelül egyötöde. Az EPPO azt állítja, hogy jogi és szervezeti kiigazításokat kell végrehajtania annak biztosítása érdekében, hogy megfelelően kivizsgálja a határokon átnyúló áfacsalás minden esetét, és büntetőeljárást kezdeményezzen. A jelentés jelentős ellentmondásokat is azonosít, amelyeket orvosolni kell annak érdekében, hogy az EPPO tartós változást tudjon elérni, különösen a határokon átnyúló áfacsalás elleni küzdelemben.
6. Operator of a platform is presumed to be the supplier of the services provided for VAT purposes, ECJ says
The Council of the European Union did not exceed the limits of its implementing power in specifying that the operator of a platform, such as OnlyFans, is presumed to be the supplier of the services provided, the European Court of Justice (ECJ) ruled in a judgment delivered on Tuesday 28 February (Case C-695/20). UK-based Fenix International operates the OnlyFans social network, which allows fans around the world to buy content from creators. Fenix applies only 20% VAT to the 20% commission charged on any sum paid to a creator. Fenix challenged the UK tax authorities’ position that it should pay VAT on the full amount received from a fan, arguing that the UK company is acting on its own behalf. At the time, the UK authorities based their argumentation on the EU Council Implementing Regulation (1042/2013) clarifying the VAT Directive. The VAT Directive establishes that a taxable person who, in the context of a supply of services, acts as an intermediary in his own name but on behalf of another person, is presumed to be the supplier of those services. In its Implementing Regulation, the EU Council states that a taxable person who engages in the electronic provision of services via an online platform is “presumed to be acting in his own name but on behalf of the supplier of those services”. The taxable person who engages in this supply is always presumed to be acting in his own name, but on behalf of the supplier of these services, and is therefore deemed to be the supplier of these services himself when he authorises the invoicing of the customer, the supply of these services or sets the general conditions of this supply. The Court therefore considered that Fenix is rightly to be regarded as the supplier of services under the VAT Directive and that the EU Council Regulation is valid.
- Az EB szerint vélelmezhető, hogy egy platform üzemeltetője a HÉA céljából nyújtott szolgáltatások nyújtója
Az Európai Unió Tanácsa nem lépte túl végrehajtási jogkörének határait, amikor meghatározta, hogy egy platform, például az OnlyFans, üzemeltetőjét kell a nyújtott szolgáltatások szolgáltatójaként vélelmezni – állapította meg az Európai Bíróság (EB) február 28-án, kedden hozott ítélete (C-695/20. sz. ügy). Az Egyesült Királyságbeli székhelyű Fenix International üzemelteti az OnlyFans közösségi hálózatot, amely lehetővé teszi a rajongók számára, hogy szerte a világon vásároljanak tartalmat az alkotóktól. A Fenix csak 20%-os áfát számít fel az alkotónak kifizetett összeg után felszámított 20%-os jutalékra. A Fenix vitatta a brit adóhatóság álláspontját, miszerint egy rajongótól kapott teljes összeg után áfát kell fizetnie, azzal érvelve, hogy a brit cég a saját nevében jár el. Akkoriban az Egyesült Királyság hatóságai az EU Tanácsának a héa-irányelvet pontosító végrehajtási rendeletére (1042/2013) alapozták érvelésüket. A héa-irányelv előírja, hogy az az adóalany, aki szolgáltatásnyújtás keretében a saját nevében, de egy másik személy javára közvetítőként jár el, e szolgáltatások nyújtójának tekintendő. Az EU Tanácsa végrehajtási rendeletében kimondja, hogy az az adóalany, aki online platformon keresztül elektronikus szolgáltatásnyújtást végez, „vélhetően a saját nevében, de e szolgáltatások nyújtója javára jár el”. Az ilyen szolgáltatást végző adóalanyról mindig vélelmezni kell, hogy a saját nevében, de e szolgáltatások nyújtója javára jár el, és ezért őt a szolgáltatást nyújtójának kell tekinteni, amikor kezdeményezi a vevő felé a számlázást, vagy a szolgáltatások nyújtását, vagy meghatározza e szolgáltatásnyújtás általános feltételeit. A Bíróság ezért úgy ítélte meg, hogy a Fenix jogosan tekinthető a HÉA-irányelv értelmében szolgáltatónak, és az EU Tanácsi rendelete érvényes.
Weekly Tax News – Monday 20 March 2023
Heti adó-hírek 2023.március 20. Hétfő
1. ETAF annual report 2022
The European Tax Adviser Federation (ETAF) published on Thursday 16 March its annual report presenting its main activities in 2022. In this edition, we put the spotlight on our work on the upcoming legislative proposal to tackle the role of “enablers” that facilitate tax evasion and aggressive tax planning (“Securing the Activity Framework for Enablers” or SAFE), the Anti-Money Laundering package, the implementing Directive for Pillar 2, the proposal for a Directive to prevent the misuse of shell entities for tax purposes (UNSHELL), the VAT in the digital age package, the proposal for a debt-equity bias reduction allowance (DEBRA) and a future common EU-wide system for withholding tax on dividend or interest payments. “ETAF is – and will be – the European advocate of regulated tax advisers towards the European institutions. We speak up for appropriate and balanced tax rules, support the modernisation of the international tax system and defend strong, independent and regulated tax professions in Europe”, ETAF President Philippe Arraou said in the foreword.
1. ETAF éves jelentés 2022
Az Európai Adótanácsadók Szövetsége (ETAF) március 16-án, csütörtökön tette közzé éves jelentését, amelyben bemutatja 2022-es főbb tevékenységeit. A kiadványban az adókikerülést és az agresszív adótervezést elősegítő “közvetítők” szerepének kezelését célzó közelgő jogszabályi javaslatot (“Securing the Activity Framework for Enablers” vagy SAFE), a pénzmosás elleni csomagot, a 2. pillér végrehajtási irányelvével kapcsolatos munkánkat helyeztük reflektorfénybe, a fedőszervezetekkel való adózási célú visszaélések megakadályozásáról szóló irányelvjavaslatot (UNSHELL), a HÉA a digitális korban csomagot, a hitelfinanszírozási adóelőny csökkentésre vonatkozó kedvezményre vonatkozó javaslatot (DEBRA) és az osztalék- és kamatfizetések forrásadójának jövőbeli közös uniós szintű rendszerét. “Az ETAF a szabályozott adótanácsadók európai szószólója az európai intézmények felé – és ezután is az lesz. Kiállunk a megfelelő és kiegyensúlyozott adószabályok mellett, támogatjuk a nemzetközi adórendszer korszerűsítését, és megvédjük az erős, független és szabályozott európai adószakmákat” – mondta Philippe Arraou, az ETAF elnöke az előszóban.
2. BStBK’s survey “Tax professions in Europe”
From June 2022 to January 2023, a German member of the European Tax Adviser Federation (ETAF), the Bundessteuerberaterkammer (BStBK), conducted a Europe-wide survey on the regulation of tax advisory professions in Europe. 23 professional organisations from 21 different countries participated. The aim of the survey was to provide a comprehensive picture of the existing landscape of professional regulations in Europe in order to identify overlaps and common grounds. Participating organisations were asked about general professional characteristics, conditions of access to the profession, organisational structures, existing registration requirements, the framework of exercising the profession, professional obligations as well as supervision and possible sanctions. The results clearly show that the landscape of tax advisory professions in Europe is very broad and differentiated. Nevertheless, the authors also found that in many countries there are more regulatory systems than often assumed. The regulatory approaches studied range from a (voluntary) membership in a professional organisation, which usually requires a certain level of education and the compliance with a professional Code of Conduct, to the protection of a title or licence (by law) and reserving tax advisory activities to a certain profession. The results shall feed the current public debate around the regulation of the tax advisory profession in Germany as well as on the European and International levels.
- “Adótanácsadói szakma Európában” – a Német Szövetségi Adótanácsadói Kamara kutatása
Az Európai Adótanácsadók Szövetségének (ETAF) német tagja, a Német Szövetségi Adótanácsadói Kamara (BStBK) 2022 júniusa és 2023 januárja között európai szintű felmérést végzett az adótanácsadói szakmák európai szabályozásáról. A felmérésben 21 különböző ország 23 szakmai szervezete vett részt. A felmérés célja az volt, hogy átfogó képet adjon az európai szakmai szabályozások jelenlegi helyzetéről az átfedések és a közös pontok feltárása érdekében. A részt vevő szervezeteket az általános szakmai jellemzőkről, a szakmához való hozzáférés feltételeiről, a szervezeti struktúrákról, a meglévő nyilvántartási követelményekről, a szakma gyakorlásának kereteiről, a szakmai kötelezettségekről, valamint a felügyeletről és a lehetséges szankciókról kérdezték. Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy az európai adótanácsadói szakma nagyon változatos és differenciált. Mindazonáltal a szerzők azt is megállapították, hogy számos országban nagyobb szabályozási rendszer létezik, mint azt gyakran feltételezik. A vizsgált szabályozási megközelítések a szakmai szervezetben való (önkéntes) tagságtól, amely általában bizonyos szintű képzettséget és egy szakmai magatartási kódex betartását követeli meg, a (törvény által biztosított) cím- vagy engedélyvédelemig, valamint az adótanácsadói tevékenységek egy bizonyos szakma számára történő fenntartásáig terjednek. Az eredmények az adótanácsadói szakma németországi, valamint európai és nemzetközi szintű szabályozásáról szóló jelenlegi nyilvános vitához is hozzájárulnak.
3. Results of ECOFIN meeting on 14 March
EU Finance Ministers met in Brussels on Tuesday 14 March to discuss how the Recovery and Resilience Facility and REPowerEU can effectively contribute to the green transition and ensure Europe’s independence from Russian energy sources in the context of high inflation and supply chain disruptions. They also exchanged views on the economic and financial impact of Russia’s aggression against Ukraine. Moreover, the Council of the EU agreed conclusions on orientations for a reform of the EU economic governance framework. The conclusions contain areas of convergence of views among member states and areas for further work on a reformed framework. No tax files were discussed during the ECOFIN meeting.
3. Az ECOFIN március 14-i ülésének eredményei
Az uniós pénzügyminiszterek március 14-én, kedden Brüsszelben találkoztak, hogy megvitassák, hogyan járulhat hozzá hatékonyan a gazdaságélénkítési és rugalmassági eszköz és a REPowerEU a zöld átmenethez, és hogyan biztosíthatja Európa függetlenségét az orosz energiaforrásoktól a magas infláció és az ellátási lánc zavarai közepette. Emellett véleményt cseréltek az Ukrajna elleni orosz agresszió gazdasági és pénzügyi hatásairól is. Az EU Tanácsa továbbá következtetéseket fogadott el az uniós gazdasági kormányzási keret reformjának irányairól. A következtetések tartalmazzák azokat a területeket, ahol a tagállamok nézetei közelednek egymáshoz, valamint azokat a területeket, ahol a reformált keretrendszerrel kapcsolatban további munkát kell végezni. Az ECOFIN-ülésen nem került sor adóügyek megvitatására.
4. Over 130 MEPs and observers call for a global extreme wealth tax
Over 130 members of the European Parliament, economists, millionaires, and representatives of non-governmental organizations called on Tuesday 14 March the OECD and the UN to launch a round of negotiations on the taxation of extreme wealth. The op-ed was written by French MEP Aurore Lalucq and French economist Gabriel Zucman and published in French in Le Monde and in English in Agence Europe. It calls for the introduction of a progressive tax on the wealth of the ultra-rich in order to reduce inequalities while financing the necessary investments for the ecological and social transition. It does not prescribe any model but says that it could also be implemented at the European level with an exit tax applied by a group of voluntary countries and mentions the existing academic proposals for a tax of 1.5% for those with over $50 million. “136 countries and jurisdictions reached an agreement through the OECD, to ensure that Multinational Enterprises (MNEs) would be subject to a minimum tax rate of 15%. Quickly after, the EU adopted a directive to effectively implement this minimum tax rate at the European level. What we managed to do for multinationals, we must now achieve for the very wealthy individuals”, the op-ed says. The list of signatories can be consulted here.
4. Több mint 130 európai parlamenti képviselő és megfigyelő globális vagyonadót követel a szélsőséges vagyonok megadóztatására
Több mint 130 európai parlamenti képviselő, közgazdászok, milliomosok és nem kormányzati szervezetek képviselői március 14-én, kedden felszólították az OECD-t és az ENSZ-t, hogy indítsanak tárgyalási fordulót a rendkívüli vagyonok megadóztatásáról. A véleménynyilvánítást Aurore Lalucq francia EP-képviselő és Gabriel Zucman francia közgazdász írta, és a Le Monde francia és az Agence Europe angol nyelvű kiadásában jelent meg. A cikk az ultragazdagok vagyonára progresszív adó bevezetését szorgalmazza az egyenlőtlenségek csökkentése érdekében, az ökológiai és társadalmi átmenethez szükséges beruházások finanszírozása mellett. Nem ír elő semmilyen modellt, de azt mondja, hogy ezt európai szinten is meg lehetne valósítani egy önkéntes országok egy csoportja által alkalmazott kilépési adóval, és megemlíti a már létező tudományos javaslatokat az 50 millió dollárnál nagyobb vagyonnal rendelkezők 1,5%-os adójáról. “136 ország és joghatóság az OECD-n keresztül megállapodott abban, hogy a multinacionális vállalatokra minimum 15%-os adókulcsot vetnek ki. Ezt követően az EU rövid időn belül elfogadott egy irányelvet, amely ezt a minimális adókulcsot európai szinten hatékonyan végrehajtja. Amit a multinacionális vállalatok esetében sikerült elérnünk, azt most a nagyon tehetős magánszemélyek esetében kell megvalósítanunk” – áll a véleménynyilvánításban. Az aláírók listája itt tekinthető meg.
5. OECD public consultation meeting on compliance and tax certainty aspects of global minimum tax
On Thursday 16 March, the OECD held a public consultation meeting on the compliance and tax certainty aspects of global minimum tax (so-called Pillar 2). On this occasion, stakeholders raised broader concerns about Pillar 2 rules, with some reportedly calling for publication of additional administrative guidance as implementation issues arise. Many stakeholders reportedly expressed support for a mandatory binding dispute resolution mechanism, which would require a multilateral convention. Others also supported improving existing tools in domestic law and treaties to address disputes on an interim basis. Concerning the GLOBE information return, the need to simplify and reduce the number of data points as much as possible was often pointed out. Many stakeholders also called for a one-stop shop approach for filing returns. The meeting can be watched again online here.
5. OECD nyilvános konzultációs ülés a globális minimumadó megfelelési és adóbiztonsági szempontjairól
Március 16-án, csütörtökön az OECD nyilvános konzultációs ülést tartott a globális minimumadó (ún. 2. pillér) megfelelési és adóbiztonsági szempontjairól. Ez alkalommal az érdekeltek szélesebb körű aggályokat fogalmaztak meg a 2. pillér szabályaival kapcsolatban, és egyesek a beszámolók szerint további adminisztratív iránymutatások közzétételét kérték, ha végrehajtási kérdések merülnek fel. A jelentések szerint számos érdekelt fél támogatta a kötelező erejű vitarendezési mechanizmus bevezetését, amelyhez többoldalú egyezményre lenne szükség. Mások a nemzeti jogban és a szerződésekben meglévő eszközök javítását is támogatták a viták ideiglenes rendezése érdekében. A GLOBE adatszolgáltatással kapcsolatban gyakran rámutattak arra, hogy egyszerűsíteni és a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell az adatpontok számát. Számos érdekelt fél a bevallások benyújtására vonatkozó egyablakos megközelítést is szorgalmazta. A találkozót itt lehet online visszanézni.
6. FATF new guidance on beneficial ownership of legal persons
In March 2022, the FATF agreed on tougher global beneficial ownership standards in its Recommendation 24 by requiring countries to ensure that competent authorities have access to adequate, accurate and up-to-date information on the true owners of companies. On Friday 10 March, the FATF indicated that it has now updated the guidance that will help countries implement the revised Recommendation 24. The guidance will help countries identify, design and implement appropriate measures in line with the revised Recommendation 24 to ensure that beneficial ownership information is held by a public authority or body functioning as a beneficial ownership registry, or an alternative mechanism that enables efficient access to the information, it explained. The guidance explains types and sources of relevant information, and mechanism and sources to obtain such information. This includes the multi-pronged approach, which consists of combining information from, among others, companies themselves, public authorities in a registry, or alternative mechanism if it ensures rapid and efficient access to beneficial ownership information.
6. A FATF új iránymutatása a jogi személyek haszonhúzó tulajdonjogáról
2022 márciusában a FATF a 24. ajánlásában szigorúbb globális haszonhúzói normákról állapodott meg, előírva az országok számára, hogy biztosítsák, hogy az illetékes hatóságok hozzáférjenek a vállalatok valódi tulajdonosaira vonatkozó megfelelő, pontos és naprakész információkhoz. Március 10-én, pénteken az FATF jelezte, hogy most frissítette azt az iránymutatást, amely segítséget nyújt az országoknak a felülvizsgált 24. ajánlás végrehajtásához. Az iránymutatás segítséget nyújt az országoknak a felülvizsgált 24. ajánlással összhangban lévő megfelelő intézkedések meghatározásában, kialakításában és végrehajtásában annak biztosítása érdekében, hogy a tényleges tulajdonosi információk a tényleges tulajdonosi nyilvántartásként működő hatóság vagy szerv, vagy olyan alternatív mechanizmus birtokában legyenek, amely lehetővé teszi az információkhoz való hatékony hozzáférést – magyarázta a szervezet. Az iránymutatás ismerteti a vonatkozó információk típusait és forrásait, valamint az ilyen információk megszerzésének mechanizmusát és forrásait. Ez magában foglalja a többoldalú megközelítést, amely többek között maguktól a társaságoktól, a nyilvántartásban szereplő hatóságoktól vagy alternatív mechanizmustól származó információk összeállításából áll, ha az biztosítja a haszonhúzói információkhoz való gyors és hatékony hozzáférést.
Weekly Tax News – Monday 27 March 2023
Heti adó-hírek 2023. március 27. hétfő
- Results of the European Council on 23 March
On Thursday 23 March, EU leaders gathered in Brussels to discuss the latest developments in relation to Russia’s war of aggression against Ukraine. On this occasion, the President of Ukraine, Volodymyr Zelenskyy, joined the EU leaders via video conference. In their conclusions published at the end of the meeting, EU leaders reiterated their firm condemnation of Russia’s war of aggression against Ukraine and calls on Russia to stop its aggression and withdraw all of its military forces and proxies from the entire territory of Ukraine. Competitiveness, single market and the economy were also discussed during the meeting. In particular, to boost the EU’s long-term competitiveness, the European Council called for work to be taken forward on: – strengthening the EU’s resilience and productivity; – simplifying rules and procedures and reducing the administrative burden; – allowing for easier access to private capital and investment and ensuring targeted support in strategic sectors; – reducing the EU’s strategic dependencies; – encouraging innovation and increasing investment in research and development; – strengthening the digitalisation of the economy; – investing in the skills of the future; and – fostering the transition towards a more circular economy.
- Az Európai Tanács március 23-i ülésének eredményei
Március 23-án, csütörtökön az EU vezetői Brüsszelben gyűltek össze, hogy megvitassák az Oroszország által Ukrajna ellen indított agressziv háborúval kapcsolatos legújabb fejleményeket. Ebből az alkalomból Volodimir Zelenszkij ukrán elnök videokonferencián keresztül csatlakozott az uniós vezetőkhöz. A találkozó végén közzétett következtetéseikben az uniós vezetők megismételték, hogy határozottan elítélik Oroszország Ukrajna elleni háborúját, és felszólítják Oroszországot, hogy hagyjon fel az agresszióval, és vonja ki minden katonai erejét és megbízottját Ukrajna teljes területéről. A találkozón a versenyképességről, az egységes piacról és a gazdaságról is szó esett. Az Európai Tanács az EU hosszú távú versenyképességének fokozása érdekében különösen a következőkkel kapcsolatos munka előmozdítására szólított fel: – az EU ellenálló képességének és termelékenységének erősítése; – a szabályok és eljárások egyszerűsítése és az adminisztratív terhek csökkentése; – a magántőkéhez és a beruházásokhoz való könnyebb hozzáférés lehetővé tétele, valamint a stratégiai ágazatokban célzott támogatás biztosítása; – az EU stratégiai függőségének csökkentése; – az innováció ösztönzése és a kutatás-fejlesztésbe történő beruházások növelése; – a gazdaság digitalizációjának erősítése; – a jövő készségeibe való beruházás; valamint – a körforgásosabb gazdaságra való áttérés elősegítése.
2. European Commission evaluates e-invoicing rules in public procurement
The DG GROW of the European Commission launched on Friday 17 March its evaluation of the current e-invoicing rules in public procurement (Directive 2014/55/EU). The directive requires all public administrations in Europe to receive and process electronic invoices issued under contracts to which the EU public procurement directives apply – if they are compliant with the EU e-invoicing standard. In particular, the Commission seeks e-invoicing users’ views on the current and future needs of e-invoicing in public procurement, including technical solutions, transmission level, the potential need for new standards and the scope of covered transactions. The evaluation also aims to investigate the consistency of the directive with the new ‘VAT in the digital age’ package, published in December 2022, it said. The results of the evaluation will feed a Commission’s report to the European Parliament and the Council, to be published during the fourth quarter 2023, and will support decision-making regarding the potential revision of the Directive. In addition to the general feedback open to all stakeholders, the Commission has elaborated a survey specifically for accountants. Interested stakeholders have until 14 April 2023 to provide feedback to the European Commission.
2. Az Európai Bizottság értékeli az e-számlázás szabályait a közbeszerzésekben
Az Európai Bizottság Növekedési Főigazgatósága (DG Grow) március 17-én, pénteken indította el a közbeszerzésekre vonatkozó jelenlegi e-számlázási szabályok (2014/55/EU irányelv) értékelését. Az irányelv előírja, hogy minden európai közigazgatási szerv köteles fogadni és feldolgozni az uniós közbeszerzési irányelvek hatálya alá tartozó szerződések keretében kiállított elektronikus számlákat – amennyiben azok megfelelnek az uniós e-számlázási szabványnak. A Bizottság különösen az e-számlázás felhasználóinak véleményét kéri ki az e-számlázással kapcsolatos jelenlegi és jövőbeli igényekről a közbeszerzésben, beleértve a technikai megoldásokat, az átviteli szintet, az új szabványok esetleges szükségességét és az érintett ügyletek körét. Az értékelés célja továbbá annak vizsgálata, hogy az irányelv összhangban van-e a 2022 decemberében közzétett új “ÁFA a digitális korban” csomaggal – áll a közleményben. Az értékelés eredményei az Európai Parlament és a Tanács számára készülő, 2023 negyedik negyedévében közzéteendő bizottsági jelentést fogják táplálni, és támogatni fogják az irányelv esetleges felülvizsgálatára vonatkozó döntéshozatalt. Az összes érdekelt fél számára nyitott általános visszajelzésen túl a Bizottság kidolgozott egy kifejezetten a könyvelők számára készült felmérést is. Az érdekelt feleknek 2023. április 14-ig van lehetőségük arra, hogy visszajelzést küldjenek az Európai Bizottságnak.
3. Low support for DAC8 minimum financial penalties in the EU Council
EU Member States reportedly do not support the minimum financial penalties that the European Commission proposed to introduce in its eighth amendment to the Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation (DAC8). The proposal indeed contains a set of different minimum financial penalties depending on the infringement, the turnover of the non-compliant entity and on whether it is a company or an individual. Due to a lack of support, the proposed minimum penalties could reportedly be deleted from the text. To address the recent decision by the Court of Justice of the European Union invalidating reporting requirements from DAC6 that infringe professional privilege, the Swedish presidency also reportedly proposed adding to the text that each Member State may take the necessary measures to give intermediaries the right to a waiver from filing information on a reportable cross-border arrangement where the reporting obligation would breach the legal professional privilege under the national law of that Member State.
3. A DAC8 minimális pénzügyi szankciók alacsony támogatottsága az EU Tanácsában
Az uniós tagállamok a jelentések szerint nem támogatják a minimális pénzügyi szankciókat, amelyeket az Európai Bizottság az adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló 2011/16/EU irányelv (DAC8) nyolcadik módosításában javasolt bevezetni. A javaslat valóban különböző minimális pénzbírságokat tartalmaz, amelyek a jogsértéstől, a jogsértő jogalany forgalmától és attól függnek, hogy az adott jogalany vállalat vagy magánszemély. A támogatás hiánya miatt a javasolt minimális szankciókat a hírek szerint törölni lehetett a szövegből. Az Európai Unió Bíróságának a közelmúltban hozott, a DAC6 szakmai titoktartást sértő jelentési kötelezettségeit érvénytelenítő határozatának kezelése érdekében a svéd elnökség a hírek szerint azt is javasolta, hogy a szöveg egészüljön ki azzal, hogy minden tagállam meghozhatja a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a közvetítőknek joguk legyen felmentést kérni a jelentendő határokon átnyúló megállapodásokra vonatkozó információk benyújtása alól, amennyiben a jelentési kötelezettség az adott tagállam nemzeti joga szerinti szakmai titoktartást sértené.
4. CEPS/UK mission conference on tackling offshore tax evasion and avoidance
Tax experts discussed on Tuesday 21 March the future of transparency measures in the fight against tax fraud and evasion at a conference in Brussels organised by the Centre for European Policy Studies (CEPS) and the UK mission to the EU. For Benjamin Angel, Director for direct taxation, tax coordination, economic analysis and evaluation at the European Commission, it is essential to make a better use of the data that tax authorities receive but also to make a bigger use of beneficial ownership registries. In this regard, he said that a discussion has started on how to activate the beneficial ownership criterion in the context of the establishment of the EU blacklist of non-cooperative tax jurisdictions. The Commission has proposed to request the zero tax jurisdictions to send to EU Member States annually and automatically the list of natural and legal persons that are on their registries, he explained. Achim Pross, Deputy Director of the OECD’s Centre for Tax Policy and Administration, recommended among other things to put in place a system of interconnected registers on beneficial ownership. Aikaterini Pantazatou, Professor of Tax Law, University of Luxembourg and Rahul Sahgal, deputy head of the tax department at the Swiss State Secretariat for International Finance, both warned about a possible compliance fatigue, with the multiplication of tax transparency initiatives, which may, in the end, be counterproductive if the measures cannot be correctly applied.
4. CEPS/UK missziói konferencia az offshore adócsalás és adókikerülés kezeléséről
Március 21-én, kedden adószakértők vitatták meg az adócsalás és adókikerülés elleni küzdelemben az átláthatósági intézkedések jövőjét az Európai Politikai Tanulmányok Központja (CEPS) és az Egyesült Királyság uniós képviselete által szervezett brüsszeli konferencián. Benjamin Angel, az Európai Bizottság közvetlen adózásért, adóügyi koordinációért, gazdasági elemzésért és értékelésért felelős igazgatója szerint elengedhetetlen az adóhatóságok által kapott adatok jobb kihasználása, de a haszonhúzói nyilvántartások nagyobb mértékű felhasználása is. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy megkezdődött a vita arról, hogyan lehetne a haszonhúzói kritériumot használni a nem együttműködő adóügyi joghatóságok uniós feketelistájának létrehozásával összefüggésben. A Bizottság azt javasolta, hogy kérjék fel azokat a joghatóságokat, ahol nincsen adóztatás, hogy évente és automatikusan küldjék meg az uniós tagállamoknak a nyilvántartásukban szereplő természetes és jogi személyek listáját – magyarázta. Achim Pross, az OECD Adópolitikai és Adóigazgatási Központjának igazgatóhelyettese többek között azt javasolta, hogy hozzák létre a haszonhúzók összekapcsolt nyilvántartásainak rendszerét. Aikaterini Pantazatou, a Luxemburgi Egyetem adójogász professzora és Rahul Sahgal, a svájci Nemzetközi Pénzügyi Államtitkárság adóügyi osztályának helyettes vezetője egyaránt figyelmeztetett arra, hogy az adózási átláthatósági kezdeményezések megnövekedése miatt, megfelelési nehézségek adódhatnak, ami végül kontraproduktív lehet, ha az intézkedéseket nem lehet megfelelően alkalmazni
5. UNSHELL: Member States seek compromise on minimum substance indicators and exchange of information
EU Member States are reportedly trying to find a compromise on the minimum substance indicators foreseen in the UNSHELL Directive proposal. On Wednesday 22 March, Member States reportedly discussed a new compromise proposal from the Swedish Presidency, which introduces a fourth minimum substance criterion next to the three already existing (premise requirement, having an EU bank account in the EU, and tax residency of the employees). The fourth criterion added is reportedly that the majority of the meetings of the board of directors of the entity take place in the Member State of the entity. The views between the delegations would still differ on the number of criteria and which criteria should be met for an entity to have substance. Another issue reportedly discussed is the exchange of information. The Swedish Presidency had invited delegations to consider how the information exchanged can be useful to Member States and what information should be requested from the shell entities. No political agreement is expected in the near future on this file. A policy discussion at ministerial level should take place at the May ECOFIN meeting.
5. UNSHELL: A tagállamok kompromisszumra törekszenek a minimális gazdasági jelenlét mutatóinak és az információcsere tekintetében
Az uniós tagállamok a jelentések szerint kompromisszumot próbálnak találni az UNSHELL-irányelvre vonatkozó javaslatban előirányzott minimális gazdasági jelenlét mutatókkal kapcsolatban. Március 22-én, szerdán a tagállamok a jelentések szerint megvitatták a svéd elnökség új kompromisszumos javaslatát, amely egy negyedik minimális gazdasági jelenlét kritériumot vezet be a már meglévő három mellé (telephelyi követelmény, uniós bankszámla az EU-ban, és az alkalmazottak adóügyi illetősége). A negyedik hozzáadott kritérium a jelentések szerint az, hogy a szervezet igazgatótanácsának üléseinek többségére a szervezet tagállamában kerüljön sor. A delegációk között továbbra is eltérnek a vélemények a kritériumok számát és azt illetően, hogy mely kritériumoknak kell teljesülniük ahhoz, hogy egy szervezet gazdasági jelenléttel rendelkezzen. A jelentések szerint egy másik megvitatott kérdés az információcsere. A svéd elnökség felkérte a delegációkat, hogy fontolják meg, hogyan lehet hasznos a tagállamok számára az információcsere, és milyen információkat kellene kérni a fedőszervezetektől. A közeljövőben nem várható politikai megállapodás ebben a kérdésben. A májusi ECOFIN-ülésen miniszteri szintű politikai megbeszélésre kerülhet sor.
6. 7MEPs adopts recommendations to better fight tax abuse
On Tuesday 21 March, the ECON committee of the European Parliament adopted the own-initiative report, authored by MEP Niels Fuglsang (S&D, Denmark) on “lessons learnt from the Pandora Papers and other revelations”. The report makes a series of recommendations on protecting journalists and whistle-blowers, reducing conflicts of interest, better regulating intermediaries, improving reporting and information sharing, particularly on beneficial ownership, better addressing practices that can harm tax collection such as through the use of crypto-assets, golden passports or certain real estate transactions. It also calls on the Commission to assess the possibility of a minimum tax on capital gains at EU level. In their report, MEPs are once again targeting accountancy firms. In particular, they call on the Commission and Member States to further analyse and, where appropriate, address the potential conflicts of interest stemming from the provision of legal advice, tax advice and auditing services when advising both corporate clients and public authorities. They also reiterate their call to the Commission to consider introducing measures to clearly separate accountancy firms from financial or tax service providers as well as all advisory services.
6.7A MEP ajánlásokat fogad el az adóvisszaélések elleni hatékonyabb küzdelem érdekében
Március 21-én, kedden az Európai Parlament ECON bizottsága elfogadta a Niels Fuglsang (S&D, Dánia) európai parlamenti képviselő által készített saját kezdeményezésű jelentést a “Pandora-iratok és más leleplezések tanulságairól”. A jelentés egy sor ajánlást fogalmaz meg az újságírók és az informátorok védelmére, az összeférhetetlenség csökkentésére, a közvetítők jobb szabályozására, a jelentéstétel és az információcsere javítására, különösen a haszonhúzókra vonatkozóan, valamint az adóbeszedést veszélyeztető gyakorlatok – például a kriptovaluták, az arany útlevelek vagy bizonyos ingatlanügyletek – jobb kezelésére. Felszólítja továbbá a Bizottságot, hogy vizsgálja meg a tőkenyereségre vonatkozó uniós szintű minimumadó bevezetésének lehetőségét. Jelentésükben a képviselők ismét a könyvelőcégeket veszik célba. Különösen arra kérik a Bizottságot és a tagállamokat, hogy tovább elemezzék és adott esetben kezeljék a jogi tanácsadás, adótanácsadás és könyvvizsgálói szolgáltatások nyújtásából eredő lehetséges összeférhetetlenségeket a vállalati ügyfelek és a hatóságok tanácsadásakor. Megismétlik továbbá a Bizottsághoz intézett felhívásukat, hogy fontolja meg olyan intézkedések bevezetését, amelyek egyértelműen elkülönítik a könyvelőcégeket a pénzügyi vagy adószolgáltatóktól, valamint az összes tanácsadói szolgáltatástól.
7. EU contribution to the UN tax resolution
On Friday 17 March, the EU sent its contribution to the public consultation on the United Nations (UN) General Assembly’s resolution on the “Promotion of inclusive and effective international tax cooperation at the United Nations”, which advocates for a greater role of the UN in tax policy. In their contribution, EU Member States recognize that the UN can play a key role in promoting global cooperation in the area of taxation. At the same time, they express support for the OECD framework and its achievements on tax matters, in particular on the Two-Pillar solution. They add that the work of the UN should support the ongoing negotiation process while “avoiding undue duplication of international efforts and a risk of likely inconsistent outcomes at the global level”. While the effectiveness of the OECD framework at addressing the concerns of developing countries has been several times criticized, the EU says that it supports “developing countries’ effective participation in decision-making at the level of the existing multilateral fora.”
7. Az EU hozzájárulása az ENSZ adóügyi állásfoglalásához
Március 17-én, pénteken az EU elküldte hozzájárulását az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) Közgyűlésének “Az inkluzív és hatékony nemzetközi adóügyi együttműködés előmozdítása az Egyesült Nemzetek Szervezetében” című állásfoglalásáról szóló nyilvános konzultációhoz, amely az ENSZ nagyobb szerepvállalását szorgalmazza az adópolitikában. Hozzájárulásukban az uniós tagállamok elismerik, hogy az ENSZ kulcsszerepet játszhat az adózás területén folytatott globális együttműködés előmozdításában. Ugyanakkor támogatásukról biztosítják az OECD keretrendszerét és annak adóügyekben elért eredményeit, különösen a kétpilléres megoldás tekintetében. Hozzáteszik, hogy az ENSZ munkájának támogatnia kell a folyamatban lévő tárgyalási folyamatot, ugyanakkor “el kell kerülni a nemzetközi erőfeszítések indokolatlan megkettőzését és a globális szinten várhatóan következetlen eredmények kockázatát”. Bár az OECD keretrendszerének hatékonyságát a fejlődő országok aggályainak kezelése terén többször kritizálták, az EU szerint támogatja, hogy “a fejlődő országok hatékonyan részt vegyenek a döntéshozatalban a meglévő multilaterális fórumok szintjén”
8. Vietnam joins OECD multilateral convention to tackle tax evasion and avoidance
On Wednesday 22 March, Vietnam signed the Multilateral Convention on Mutual Administrative Assistance in Tax Matters, bringing the total number of jurisdictions that participate in the Convention to 147. The Convention enables jurisdictions to engage in a wide range of mutual assistance in tax matters, such as exchange of information on request, spontaneous exchange, automatic exchange, tax examinations abroad, simultaneous tax examinations and assistance in tax collection. It guarantees extensive safeguards for the protection of taxpayers’ rights. The Convention is the primary instrument for swift implementation of the Standard for Automatic Exchange of Financial Account Information in Tax Matters (Common Reporting Standard (CRS)), which enables more than 110 jurisdictions to automatically exchange offshore financial account information.
8. Vietnam csatlakozik az OECD többoldalú egyezményéhez az adócsalás és adókikerülés elleni küzdelem érdekében
Március 22-én, szerdán Vietnam aláírta az adóügyekben történő kölcsönös közigazgatási segítségnyújtásról szóló többoldalú egyezményt, így az egyezményben részt vevő joghatóságok száma 147-re emelkedett. Az egyezmény lehetővé teszi a joghatóságok számára, hogy az adóügyekben a kölcsönös segítségnyújtás széles körét vegyék igénybe, mint például a megkeresésre történő információcsere, spontán információcsere, automatikus információcsere, külföldi adóvizsgálatok, egyidejű adóvizsgálatok és segítségnyújtás az adóbehajtásban. Az egyezmény széles körű biztosítékokat garantál az adófizetők jogainak védelmére. Az egyezmény az elsődleges eszköz az adóügyekben a pénzügyi számlákkal kapcsolatos információk automatikus cseréjére vonatkozó szabvány (Common Reporting Standard (CRS)) gyors végrehajtásához, amely több mint 110 joghatóság számára teszi lehetővé az offshore pénzügyi számlákkal kapcsolatos információk automatikus cseréjét.
Hozzászólás írása