Weekly Tax News – Monday 6 February 2023
Heti adó-hírek 2023. február 6., hétfő
1. European Commission suggests tax benefits in response to US IRA
The European Commission presented on Wednesday 1 February a communication entitled “Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age”, suggesting potential tax benefits for businesses in sectors in which delocalization risks have been identified, in response to the U.S. Inflation Reduction Act. This communication will be discussed at the extraordinary European Summit on 9 and 10 February. It is based on four pillars: – a predictable and simplified regulatory environment, – speeding up access to finance, – enhancing skills, and – open trade for resilient supply chains. The communication says that the Commission intends to allow further flexibility for the Member States to grant aid limited to carefully defined areas and on a temporary basis. To that end, the Commission will consult Member States on a proposal to adapt State aid rules on a temporary basis, until end 2025, to further speed up and simplify, with easier calculations, simpler procedures, and accelerated approvals. The adaptations would include: – simplification of aid for renewable energy deployments; – simplification of aid for decarbonising industrial processes; – enhanced investment support schemes for production of strategic net-zero technologies, including via tax benefits; – more targeted aid for major new production projects in strategic net-zero value chains. The Commission also encourages Member States to support clean tech industries/value chains and enhance competitiveness with tax breaks or other forms of support, such as tax credits, accelerated depreciation, or subsidies linked to the acquisition or improvement of green investment assets.
- Az Európai Bizottság adókedvezményeket javasol az egyesült államokbeli inflációcsökkentési törvényre (IRA) válaszul
Az Európai Bizottság február 1-jén, szerdán mutatta be a “A nulla nettó korszak zöld megállapodáshoz kapcsolódó ipari terve” című közleményét, amely az Egyesült Államok inflációcsökkentési törvényére válaszul lehetséges adókedvezményeket javasol azon ágazatok vállalkozásai számára, amelyekben delokalizációs kockázatokat azonosítottak. Ezt a közleményt a február 9-10-i rendkívüli európai csúcstalálkozón fogják megvitatni. A négy alábbi pillérre épül: – kiszámítható és egyszerűsített szabályozási környezet, – finanszírozáshoz való hozzáférés felgyorsítása, – szakértelem fejlesztése, és – nyitott kereskedelem a reziliens ellátási láncok érdekében. A közlemény szerint a Bizottság további rugalmasságot kíván biztosítani a tagállamok számára, hogy a támogatásokat gondosan meghatározott területekre korlátozva és átmeneti jelleggel nyújthassák. Ennek érdekében a Bizottság konzultálni fog a tagállamokkal egy olyan javaslatról, amely az állami támogatásokra vonatkozó szabályokat ideiglenesen, 2025 végéig kiigazítja, hogy könnyebb számítások, egyszerűbb eljárások és gyorsabb jóváhagyások révén tovább gyorsítsa és egyszerűsítse azokat. A kiigazítások a következőkre terjednének ki: – a megújuló energiaforrások bevezetéséhez nyújtott támogatások egyszerűsítése; – az ipari folyamatok szén-dioxid-mentesítéséhez nyújtott támogatások egyszerűsítése; – a stratégiai nulla nettó technológiák előállításához nyújtott beruházási támogatási rendszerek megerősítése, többek között adókedvezmények révén; – célzottabb támogatás a stratégiai nulla nettó értékláncokban megvalósuló főbb új termelési projektekhez. A Bizottság arra is ösztönzi a tagállamokat, hogy adókedvezményekkel vagy más támogatási formákkal – például adójóváírásokkal, gyorsított értékcsökkenési leírással vagy a zöld beruházási eszközök beszerzéséhez vagy fejlesztéséhez kapcsolódó támogatásokkal – támogassák a tiszta technológiai iparágakat/értékláncokat és fokozzák a versenyképességet.
- Summary report of the public consultation on SAFE published
The European Commission published on Wednesday 1 February a summary report of the answers received to its public consultation on a proposal to tackle the role of enablers that facilitate tax evasion and aggressive tax planning (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE), which closed on 12 October 2022. Overall, the Commission received 132 contributions taking different forms, mainly from associations, representing tax advisers, lawyers, or businesses. The report shows, in particular, that less than half of the Commission’s survey respondents (20/59) consider that enablers play an important role in facilitating tax evasion and aggressive tax planning while 16 out of 59 believe not. Several stakeholders requested a clear definition of aggressive tax planning to ensure legal certainty and some of them raised the issue of the term “enabler” could pose on the reputation of intermediaries. On the policy options proposed by the Commission, many respondents to the survey do not believe that due diligence procedures are an effective measure to tackle the problem. The idea of a mandatory registration in an EU register of enablers received mixed support. Out of the 59 respondents 17 respondents consider it very effective, 15 very ineffective, 8 effective and 4 ineffective. Some business associations (representing tax advisers) and businesses commented on the existing of such registers in some Member States and asked for the Commission to take into account this system in the design of the legislation. Many respondents (27/59) also suggested another path for the future. Out of those, 11 respondents consider that the European Commission should first evaluate the effectiveness of the existing legislation. The Commission will further analyse the replies to the public consultation in order to integrate them in the draft legislative proposal, tentatively scheduled for June 2023.
- Megjelent a SAFE-ről folytatott nyilvános konzultáció összefoglaló jelentése
Az Európai Bizottság február 1-jén, szerdán közzétette az adókijátszás és az agresszív adótervezés megkönnyítésében közreműködő személyek szerepének kezelését célzó javaslatról (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE) folytatott nyilvános konzultációra beérkezett válaszok összefoglaló jelentését, amely 2022. október 12-én zárult. A Bizottsághoz összesen 132 hozzászólás érkezett különböző formában, főként adótanácsadókat, ügyvédeket vagy vállalkozásokat képviselő egyesületektől. A jelentésből elsősorban az derül ki, hogy a Bizottság felmérésében résztvevők kevesebb mint fele (20/59) úgy véli, hogy a közreműködő személyek fontos szerepet játszanak az adókijátszás és az agresszív adótervezés elősegítésében, míg 59-ből 16-an úgy vélik, hogy nem. Több érdekelt fél kérte az agresszív adótervezés egyértelmű meghatározását a jogbiztonság biztosítása érdekében, és néhányan felvetették, hogy a “közreműködő” kifejezés a közvetítők hírnevére is kihathat. A Bizottság által javasolt szakpolitikai lehetőségekkel kapcsolatban a felmérésben résztvevők közül sokan úgy vélik, hogy az átvilágítási eljárások nem jelentenek hatékony intézkedést a probléma kezelésére. A közreműködők kötelező uniós nyilvántartásba vételének ötlete vegyes támogatottságot kapott. Az 59 válaszadó közül 17 válaszadó nagyon hatékonynak, 15 nagyon hatástalannak, 8 hatékonynak és 4 hatástalannak tartja. Néhány (adótanácsadókat képviselő) vállalkozást tömörítő szervezet és vállalkozás megjegyezte, hogy egyes tagállamokban már léteznek ilyen nyilvántartások, és azt kérte, hogy a Bizottság a jogszabály tervezésekor vegye figyelembe ezt a rendszert. Számos válaszadó (27/59) más utat is javasolt a jövőre nézve. Közülük 11 válaszadó úgy véli, hogy az Európai Bizottságnak először a meglévő jogszabályok hatékonyságát kellene értékelnie. A Bizottság folytatja a nyilvános konzultációra adott válaszok elemzését, hogy azokat beépítse a jogalkotási javaslat tervezetébe, amelyet az előzetes elképzelések szerint 2023 júniusára terveznek.
3. OECD releases further guidance on the implementation of Pillar Two
The OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS released on Thursday 2 February administrative guidance to assist governments with implementation of the reform to the international tax system, which will ensure multinational enterprises (MNEs) will be subject to a 15% effective minimum tax rate (so-called Pillar Two). The document issued includes guidance on the recognition of the United States’ minimum tax (known as the Global Intangible Low-Taxed Income or “GILTI”) and on the design of Qualified Domestic Minimum Top-up Taxes. It also includes more general guidance on the scope, operation and transitional elements of the Pillar Two Rules to allow countries that are in the process of implementing the rules to reflect this guidance in their domestic legislation in a co-ordinated manner. Together with the December 2022 publication of the Safe Harbours and Penalty Relief document and public consultations on the GloBE Information Return and Tax Certainty, this document finalises the Implementation Framework. This new guidance document will be incorporated into a revised version of the Commentary that will be released later this year and replace the original version of the Commentary issued in March 2022. The Inclusive Framework will continue to release further guidance on an ongoing basis, it said.
3. Az OECD további iránymutatást ad ki a második pillér végrehajtásáról
Az OECD/G20-ak BEPS-ről szóló inkluzív keretrendszere február 2-án, csütörtökön adminisztratív iránymutatást tett közzé, hogy segítse a kormányokat a nemzetközi adórendszer reformjának végrehajtásában, amely biztosítja, hogy a multinacionális vállalatokra (multinational enterprise – MNE) 15%-os tényleges minimum adókulcsot alkalmazzanak (úgynevezett második pillér). A kiadott dokumentum útmutatást tartalmaz az Egyesült Államok minimumadójának (az ún. globális alacsony adózású jövedelem – „GILTI”) elismeréséről és a minősített belföldi kiegészítő minimumadók kialakításáról. A dokumentum általánosabb iránymutatást is tartalmaz a második pillér szabályainak alkalmazási körére, működésére és átmeneti elemeire vonatkozóan, hogy lehetővé tegye a szabályok bevezetése előtt álló országok számára, hogy az iránymutatást összehangolt módon tükrözzék hazai jogszabályaikban. A “Safe Harbours and Penalty Relief” dokumentum (Mentességről és bírságenyhítésről szóló dokumentum) 2022. decemberi közzétételével, valamint a GloBE információs jelentésről és az adózási biztonságról szóló nyilvános konzultációkkal együtt ez a dokumentum véglegesíti a végrehajtási keretrendszert. Ez az új útmutató dokumentum beépül a Kommentár felülvizsgált változatába, ami még idén megjelenik, és felváltja a Kommentár 2022 márciusában kiadott eredeti változatát. Az inkluzív keretrendszer a továbbiakban is folyamatosan ad majd útmutatást – áll a közleményben.
- ECJ expected to assign preliminary VAT rulings to General court in 2024
A proposal by the European Court of Justice (ECJ) to reassign preliminary VAT rulings to specialized judges of the General Court will reportedly be decided this year and implemented in late 2024. The ECJ sent a request to the European Parliament and the EU Council end of 2022 to make the General Court responsible for handling requests by Member States courts for preliminary rulings on VAT, excise duties, customs codes and tariff classification, passenger compensation, and greenhouse gas emissions allowance trading. This request is made against a background of sustained high levels of judicial activity marked by both the volume and complexity of cases brought before the Court of Justice, the ECJ explained. The cases it wants to transfer to the General Court involve areas which raise few issues of principle and for which there is a substantial body of case law of the Court of Justice that can guide the General Court in the exercise of its new jurisdiction and prevent the potential risk of inconsistencies or divergences in the case law, it reportedly explained.
- Az Európai Bíróság várhatóan 2024-ben a Törvényszék hatáskörébe utalja a héa előzetes döntéshozatal iránti kérelmeket
Az Európai Bíróság (EB) azon javaslatáról, amely szerint a héa-val kapcsolatos előzetes döntéshozatal iránti kérelmeket a Törvényszék szakosodott bíráihoz rendelik át, a hírek szerint még idén döntés születik, amit 2024 végén hajtanak végre. Az Európai Bíróság 2022 végén küldött kérelmet az Európai Parlamentnek és az EU Tanácsának, hogy az Európai Unió Bíróságának Törvényszéke legyen felelős a tagállami bíróságok által a héával, a jövedéki adókkal, a vámkódexszel és a tarifális besorolással, az utasok kártalanításával és az üvegházhatású gázok kibocsátási egységeinek kereskedelmével kapcsolatos előzetes döntéshozatali kérelmek kezeléséért. E kérelemre a Bíróság elé kerülő ügyek mennyisége és összetettsége által egyaránt jellemzett tartósan magas szintű igazságszolgáltatási tevékenység hátterében kerül sor – magyarázta az EB. A Törvényszéknek átadni kívánt ügyek olyan területeket érintenek, amelyek kevés elvi kérdést vetnek fel, és amelyekre vonatkozóan a Bíróságnak jelentős számú ítélkezési gyakorlata van, ami a Törvényszéknek iránymutatásul szolgálhat új hatáskörének gyakorlása során, és megelőzheti az ítélkezési gyakorlatban az ellentmondások vagy eltérések lehetséges kockázatát – közölte a Bíróság
- María José Garde elected chair of the code of conduct group on business taxation
The Council of the EU’s preparatory body that oversees the implementation of the EU’s code of conduct on business taxation decided on Wednesday 1 February to elect María José Garde as new chair. She will take up the position on 5 February 2023 for a period of two years and will replace Lyudmila Petkova, who had chaired the group since 2019. Ms Garde is Director General of Taxation at the Ministry of Finance in Spain. She also served as chair of the OECD Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes. The chair of the group, supported by the general secretariat of the Council and with the technical assistance of the Commission, is responsible for liaising with third-country jurisdictions on the EU listing process.
- María José Garde-t választották a vállalkozások adózására vonatkozó magatartási kódexszel foglalkozó csoport elnökévé
Az Európai Unió Tanácsának előkészítő testülete, amely az uniós vállalkozások adóztatására vonatkozó magatartási kódex végrehajtását felügyeli, február 1-jén, szerdán úgy döntött, hogy María José Garde-t választja meg új elnökének. Tisztségét 2023. február 5-én kétéves időtartamra veszi át, és ezzel Ljudmila Petkovát váltja, aki a csoportban 2019 óta elnökölt. Garde asszony a spanyol pénzügyminisztérium adóügyi főigazgatója. Emellett az OECD adózási célú átláthatósággal és információcserével foglalkozó globális fórumának elnöki tisztét is betöltötte. A csoport elnöke – a Tanács főtitkárságának és a Bizottság technikai segítségnyújtásának támogatása mellett – felelős a harmadik országok joghatóságaival való kapcsolattartásért az uniós jegyzékbe vételi eljárással kapcsolatban.
Weekly Tax News – Monday 13 February 2023
Heti adó-hírek 2023. február 13., hétfő
1.EU leaders discuss EU response to the US IRA
EU leaders discussed during a European summit on Thursday 9 February in Brussels the proposals that the European Commission made in its communication “Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age” to respond to the US Inflation Reduction Act (IRA). In the conclusions adopted at the end of their meeting, EU leaders stressed the need to make state aid procedures “simpler, faster and more predictable, and allow for targeted, temporary and proportionate support to be deployed speedily, including via tax credits, in those sectors that are strategic for the green transition and are adversely impacted by foreign subsidies or high energy prices”. In a press conference following the meeting, the President of the European Council, Charles Michel, reportedly underlined the consensus of the leaders around a “relaxation of State aid which must be targeted, limited in time and coupled with more flexibility with existing means, to support the EU’s industrial and economic base”.
- Az EU vezetői az egyesült államokbeli inflációcsökkentési törvényre (IRA) adott uniós válaszról tárgyalnak
Az uniós vezetők a február 9-én, csütörtökön Brüsszelben tartott európai csúcstalálkozón megvitatták azokat a javaslatokat, amelyeket az Európai Bizottság “A nulla nettó korszak zöld megállapodáshoz kapcsolódó ipari terve” című közleményében tett az amerikai inflációcsökkentő törvényre (IRA) adott válaszul. A találkozó végén elfogadott következtetésekben az uniós vezetők hangsúlyozták, hogy az állami támogatási eljárásokat “egyszerűbbé, gyorsabbá és kiszámíthatóbbá kell tenni, és lehetővé kell tenni a célzott, átmeneti és arányos támogatás gyors alkalmazását – többek között adójóváírások révén – azokban az ágazatokban, amelyek stratégiai jelentőségűek a zöld átmenet szempontjából, és amelyekre a külföldi támogatások vagy a magas energiaárak kedvezőtlen hatást gyakorolnak“. Az ülést követő sajtótájékoztatón Charles Michel, az Európai Tanács elnöke beszámolók szerint hangsúlyozta, hogy a vezetők egyetértettek abban, hogy “az állami támogatásokat célzottan, időben korlátozottan és a meglévő eszközök nagyobb rugalmasságával párosítva kell enyhíteni az EU ipari és gazdasági bázisának támogatása érdekében”.
2. EU to add Russia to its blacklist of tax havens
EU Finance Ministers will reportedly add Russia to the EU blacklist of non-cooperative jurisdictions in tax matters when they meet in Brussels on 14 February at the Ecofin meeting. During a meeting of EU ambassadors on Wednesday 8 February, Italy and Hungary reportedly lifted their reservations against the listing of Russia. Russia landed on the grey list in February 2022 because of its international holding company regime, which was introduced in 2018 to shield companies from international sanctions. It made a commitment to the EU to modify the regime before the end of 2022 to avoid being put on the EU blacklist. In its assessment of Russia’s progress, the European Commission said that Russia has not properly implemented rules on the grandfathering of the international holding company regime and that its treatment of income from intellectual property is in question. The British Virgin Islands, Costa Rica and the Marshall Islands will also reportedly join the blacklist. Aruba, Belize, Curaçao and Qatar are expected to join the EU so-called “grey” list of jurisdictions that have made commitments on good tax governance while Barbados, Uruguay, Jamaica, North Macedonia and Bermuda would be completely removed from the grey list.
2. Az EU felveszi Oroszországot az adóparadicsomok feketelistájára
Az uniós pénzügyminiszterek a hírek szerint a február 14-i brüsszeli Ecofin-ülésükön Oroszországot is felveszik az adóügyekben nem együttműködő joghatóságok uniós feketelistájára. Az uniós nagykövetek február 8-i, szerdai találkozóján Olaszország és Magyarország beszámolók szerint feloldotta fenntartásait Oroszország listára vételével szemben. Oroszország a nemzetközi holdingtársasági rendszere miatt 2022 februárjában került fel a szürke listára, amit 2018-ban vezetett be a vállalatok nemzetközi szankciókkal szembeni védelmére. Kötelezettséget vállalt az EU-nak, hogy 2022 vége előtt módosítja a rendszert, hogy elkerülje az uniós feketelistára kerülést. Az Európai Bizottság az Oroszország által elért eredmények értékelésében megállapította, hogy Oroszország nem hajtotta végre megfelelően a nemzetközi holdingtársasági rendszer szerzett jogokra vonatkozó szabályait, továbbá a szellemi tulajdonból származó jövedelmek kezelése megkérdőjelezhető. Állítólag a Brit Virgin-szigetek, Costa Rica és a Marshall-szigetek is felkerülnek a feketelistára. Aruba, Belize, Curaçao és Katar várhatóan csatlakozik az EU úgynevezett “szürke” listájához, amely azokat a joghatóságokat tartalmazza, amelyek kötelezettséget vállaltak a megfelelő adóügyi kormányzásra, míg Barbados, Uruguay, Jamaica, Észak-Macedónia és Bermuda teljesen lekerülne a szürke listáról.
3. Member States discuss how to define shell companies
EU Member States are reportedly working on how to define an abusive shell entity and which entities can be considered low risk in the framework of the examination of the UNSHELL Directive proposal. The latest compromise text drafted by the Swedish Presidency of the Council of the EU reportedly sets out in a single article – instead of two in the initial proposal – indicators and a substance test that entities must pass in order not to be considered abusive shell entities. The Swedish Presidency reintroduced some of the substance requirements that were removed by the Czech Presidency, namely having premises in the Member State, an active bank account in the EU, and a majority of employees performing most of their tasks in the Member State of the entity. Many Member States would have reportedly welcomed this approach while asking for some clarifications on some concepts. Another issue currently discussed is the number of entities that the same person can manage without raising suspicion of being a shell company. A compromise proposal on the tax consequences of being a shell entity is reportedly expected to be presented during a technical meeting on 21 February. Depending on the evolution of the technical talks, the UNSHELL Directive could be discussed at the ministerial level in May.
- A tagállamok megvitatják a fantomcégek meghatározásának módját
Az uniós tagállamok jelentések szerint az UNSHELL-irányelvre vonatkozó javaslat vizsgálata keretében azon dolgoznak, hogy miként határozzák meg a visszaélésszerű fantomcég fogalmát, és mely szervezetek tekinthetők alacsony kockázatúnak. Az EU Tanácsának svéd elnöksége által kidolgozott legutóbbi kompromisszumos szöveg a jelentések szerint egyetlen cikkben – az eredeti javaslatban szereplő kettő helyett – határozza meg azokat a mutatókat és tartalmi tesztet, amelyeknek a szervezeteknek meg kell felelniük ahhoz, hogy ne minősüljenek visszaéléseket elkövető fantomcégnek. A svéd elnökség újra bevezetett néhány olyan tartalmi követelményt, amelyet a cseh elnökség eltörölt, nevezetesen, hogy telephellyel kell rendelkezni a tagállamban és aktív bankszámlával az EU-ban, továbbá az alkalmazottak többségének a feladatai nagy részét a jogalany tagállamában kell ellátnia. A jelentések szerint sok tagállam üdvözölte volna ezt a megközelítést, ugyanakkor kérte volna néhány fogalom tisztázását. Egy másik jelenleg tárgyalt kérdés az, hogy hány szervezetet vezethet ugyanaz a személy anélkül, hogy felmerülne a fantomcég gyanúja. A hírek szerint a február 21-i technikai ülésen várhatóan kompromisszumos javaslatot nyújtanak be a fantomszervezeti státusz adójogi következményeiről. A technikai megbeszélések alakulásától függően az UNSHELL-irányelv májusban miniszteri szinten is megvitatásra kerülhet.
4. MEPs impatient with the AML blacklist update
The chairs of the ECON and LIBE committees of the European Parliament wrote on 3 February to Member States to urge them to update the EU list of third countries at risk in terms of money laundering. In January, Member States indeed agreed to extend by one month the deadline for objecting to the European Commission’s proposal to add to the AML blacklist the Democratic Republic of the Congo, Gibraltar, Mozambique, Tanzania, and the United Arab Emirates, and to remove Nicaragua, Pakistan, and Zimbabwe. The reluctance of some Member States to add the United Arab Emirates to the EU list has reportedly been one of the reason for the extension of the deadline. “The update of the EU list is urgent and long overdue, especially considering that several countries were added to the FATF list since March 2022. This situation puts the EU financial system at risk with regard to jurisdictions identified as having significant deficiencies in their AML/CFT framework”, the two chairs wrote in their letter. Member States have until 20 February to object to the Commission’s proposal but during a Parliament hearing on 1 February, a representative of the Swedish Presidency of the Council of the EU reportedly said that the Council is unlikely to object again.
4. Az európai parlamenti képviselők türelmetlenek a pénzmosás elleni feketelista aktualizálásával kapcsolatban
Az Európai Parlament ECON és LIBE bizottságainak elnökei február 3-án levélben fordultak a tagállamokhoz, amelyben sürgették a pénzmosás szempontjából veszélyeztetett harmadik országok uniós listájának aktualizálását. Januárban a tagállamok valóban megállapodtak abban, hogy egy hónappal meghosszabbítják az Európai Bizottság azon javaslata elleni kifogásolási határidőt, amely a Kongói Demokratikus Köztársaság, Gibraltár, Mozambik, Tanzánia és az Egyesült Arab Emírségek feketelistára való felvételét, valamint Nicaragua, Pakisztán és Zimbabwe törlését javasolja. A jelentések szerint a határidő meghosszabbításának egyik oka az volt, hogy egyes tagállamok vonakodtak felvenni az Egyesült Arab Emírségeket az uniós listára. “Az uniós lista aktualizálása sürgős és régóta esedékes, különösen annak fényében, hogy 2022 márciusa óta több ország is felkerült a FATF listájára. Ez a helyzet veszélyezteti az EU pénzügyi rendszerét azon joghatóságok tekintetében, amelyekről megállapították, hogy jelentős hiányosságokkal rendelkeznek a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelem keretrendszerében” – írta levelében a két elnök. A tagállamoknak február 20-ig van idejük kifogást emelni a Bizottság javaslata ellen, de a február 1-jei parlamenti meghallgatáson az EU Tanács svéd elnökségének képviselője állítólag azt mondta, hogy a Tanács valószínűleg nem emel újra kifogást.
Weekly Tax News – Monday 20 February 2023
Heti adó-hírek 2023. február 20.
1. 10th package of EU sanctions against Russia
On Wednesday 15 February, the President of the European Commission, Ursula von der Leyen, presented the 10th package of sanctions against Russia. Among other things, the Commission is proposing further export bans worth more than €11 billion, to deprive the Russian economy of critical technology and industrial goods. To have maximum impact, the Commission proposes to target industrial products that Russia needs, but of which a shortage cannot be rectified by third countries, such as electronics, specialised vehicles, machinery parts, truck spare parts and jet engines. The new package should also introduce new measures to prevent circumvention of the measures already adopted. In particular, the Commission will draw up an inventory of all frozen Russian central bank assets held in the EU. In addition, Ms von der Leyen announced that a sanctions coordinators’ forum will be held this week, bringing together the EU’s international partners and Member States to strengthen enforcement efforts. Ms von der Leyen called Member States to adopt this new package before 24 February, which will mark the 1st anniversary of the invasion of Ukraine.
1. A 10. EU-s szankciós csomag Oroszország ellen
Február 15-én, szerdán Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bemutatta az Oroszország elleni 10. szankciós csomagot. A Bizottság többek között további exporttilalmakat javasol több mint 11 milliárd euró értékben, annak érdekében, hogy megfosszák az orosz gazdaságot nélkülözhetetlen technológiai forrásoktól és ipari termékektől. A maximális hatás elérése érdekében a Bizottság azt javasolja, hogy célozzák meg azokat az ipari termékeket, amelyekre Oroszországnak szüksége van ugyan, de harmadik országokból nem tudja pótolni, például elektronikai cikkeket, speciális járműveket, gépalkatrészeket, teherautó alkatrészeket és sugárhajtóműveket. Az új csomagnak a már korábban elfogadott intézkedések kijátszásának megakadályozására is tartalmaznia kell rendelkezéseket. A Bizottság ezen kívül leltárt készít az orosz központi banknak az EU területén található befagyasztott eszközeiről. Von der Leyen asszony továbbá bejelentette, hogy ezen a héten tartják a szankciókoordinátorok fórumát, amely az EU nemzetközi partnerei és a tagállamok közös, a rendelkezések végrehajtása érdekében tett erőfeszítéseit kívánja összehangolni. Von der Leyen asszony felszólította a tagállamokat, hogy február 24-ig, Ukrajna megtámadásának 1. évfordulójának időpontjáig, fogadják el ezt az új csomagot.
2. Results of ECOFIN meeting
On Tuesday 14 February, EU Finance ministers met in Brussels to exchange views on the economic and financial impact of Russia’s aggression against Ukraine. Ministers focused in particular on the implementation and impact of the sanctions adopted following Russia’s aggression against Ukraine. They also approved, without discussion, the revision of the EU blacklist of non-cooperative jurisdictions for tax purposes, adding the British Virgin Islands, Costa Rica, the Marshall Islands, and Russia to the list. These four jurisdictions join American Samoa, Anguilla, the Bahamas, Fiji, Guam, Palau, Panama, Samoa, Trinidad and Tobago, Vanuatu, the US Virgin Islands, and the Turks and Caicos Islands. Aruba, Belize, Curaçao, and Qatar have been put on the so-called EU “grey” list of jurisdictions that have made commitments on good tax governance. Both lists will be revised again in October.
2. Az ECOFIN ülés eredményei
Február 14-én, kedden az EU pénzügyminiszterei Brüsszelben találkoztak abból a célból, hogy véleményt cseréljenek Oroszország Ukrajna elleni agressziójának gazdasági és pénzügyi hatásairól. A miniszterek elsősorban az Oroszország Ukrajna elleni agresszióját követően elfogadott szankciók végrehajtására és azok hatására vonatkozó kérdésekre összpontosítottak. Vita nélkül hagyták jóvá az EU által felállított, adózási szempontból nem együttműködő joghatóságok feketelistájának felülvizsgálatát a Brit Virgin-szigetek, Costa Rica, a Marshall-szigetek és Oroszország listához való hozzáadásával. Ez az említett négy joghatóság az Amerikai Szamoa, Anguilla, Bahamák, Fidzsi-szigetek, Guam, Palau, Panama, Szamoa, Trinidad és Tobago, Vanuatu, az Amerikai Virgin-szigetek, valamint a Turks- és Caicos-szigetek. Aruba, Belize, Curaçao és Katar mellett szintén felkerült azon joghatóságok úgynevezett „szürke” listájára, amelyek elkötelezték magukat a jó adóügyi kormányzás bevezetése mellett. Októberben mindkét listát újra felülvizsgálják.
3.OECD releases comments received on compliance and tax certainty aspects of Pillar Two
On Thursday 16 February, the OECD released almost 750 pages of comments received on the public consultation it launched in December 2022 on the compliance and tax certainty aspects of the Pillar Two global minimum tax. The OECD sought inputs on the amount and type of information that MNE Groups should be expected to collect, retain and/or report for the application of the GloBE rules and possible simplifications that could be incorporated in the GloBE Information Return. In a second public consultation document, the OECD outlined various mechanisms for achieving tax certainty under the GloBE rules, including dispute prevention and dispute resolution mechanisms. A public consultation meeting will be held online on 16 March 2023 to discuss the comments received.
- Az OECD közzéteszi a második pillér adójogszabályoknak való megfelelési és adóbiztonsági vonatkozásaival kapcsolatos észrevételeit
Február 16-án, csütörtökön az OECD csaknem 750 oldalnyi észrevételt tett közzé azok közül, amelyeket az általa 2022 decemberében elindított, a második pillér globális társasági minimumadó adójogszabályoknak való megfelelési és adóbiztonsági szempontjairól szóló nyilvános konzultáció során kapott. Az OECD adatokat kért arról, hogy az MNE csoportoknak milyen mennyiségű és típusú információt kell összegyűjteniük, megőrizniük és / vagy jelenteniük a GloBE szabályok, valamint a GloBE Információs Nyilvántartásba beépíthető lehetséges egyszerűsítések alkalmazása érdekében. Egy második nyilvános konzultációs dokumentumban az OECD különböző mechanizmusokat vázolt fel a GlobBE szabályoknak megfelelő adóbiztonság elérésére, beleértve a vita megelőzési és vitarendezési mechanizmusokat. A beérkezett észrevételek megvitatására 2023. március 16-án nyilvános internetes konzultációs megbeszélést tartanak.
4. New steps in infringement proceedings on the implementation of the EU Proportionality Test Directive
On Wednesday 15 February, the European Commission took new steps in the framework of ongoing infringement procedures regarding the implementation of the Directive on a Proportionality test (EU 2018/958), which requires Member States to assess if the regulation introduced for professions are “necessary and balanced”. The Commission has decided to send 11 additional letters of formal notice to Austria, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czechia, France, Greece, Hungary, Latvia, the Netherlands, Slovakia, and a letter of formal notice to Estonia to ensure that introduction of professional regulation via parliamentary amendments is covered by a prior proportionality assessment. In addition, the Commission has decided to send 5 reasoned opinions to Germany, Lithuania, Poland, Slovenia and Spain for not having properly implemented the Directive. These reasoned opinions address in particular the failure to include all relevant measures in the proportionality assessments, or the lack of implementation of the necessary procedural guarantees or of certain criteria for those assessments, the Commission explained. If the Commission is not satisfied with the answers provided by the concerned Member States, it could decide to refer the matter to the EU Court of Justice.
4. Új lépések az EU arányossági teszt irányelvének végrehajtásával kapcsolatos kötelezettségszegési eljárásokban
Február 15-én, szerdán az Európai Bizottság új lépéseket tett a szakmák új szabályozásának elfogadását megelőző arányossági tesztről szóló irányelv (EU 2018/958) végrehajtásával kapcsolatos, folyamatban lévő kötelezettségszegési eljárások kapcsán. Ez az irányelv arra szólítja fel a tagállamokat, hogy mérjék fel, vajon a szakmákra vonatkozó új szabályozás megfelel-e a „szükséges és kiegyensúlyozott” kívánalmaknak. A Bizottság úgy határozott, hogy további 11 hivatalos felszólítást küld a következő országoknak: Ausztria, Bulgária, Horvátország, Ciprus, Csehország, Franciaország, Görögország, Magyarország, Lettország, Hollandia és Szlovákia; továbbá egy felszólító levelet Észtországnak, annak biztosítására, hogy az országgyűlési módosító indítványokkal történő szakmai szabályozást előzetes arányossági vizsgálat előzze meg. Ezenkívül a Bizottság úgy határozott, hogy indokolással ellátott véleményt küld Németországnak, Litvániának, Lengyelországnak, Szlovéniának és Spanyolországnak is, mert nem hajtották végre megfelelően az irányelvet. Ezek az indokolással ellátott vélemények arra mutatnak rá, hogy ezek az országok az arányossági értékelések érdekében nem hoztak meg minden vonatkozó intézkedést, valamint nem vezettek be szükséges eljárási garanciákat vagy nem vették figyelembe az értékelések bizonyos kritériumait – magyarázta a Bizottság. Ha a Bizottság nem elégedett az érintett tagállamok válaszaival, dönthet úgy, hogy az ügyet az EU Bírósága elé terjeszti.
Weekly Tax News – Monday 27 February 2023
Heti adó-hírek 2023. február 27.
1.IESBA’s work on ethical conduct in tax planning
On Friday 17 February, the International Ethics Standards Board for Accountant (IESBA) proposed to introduce several amendments to its International Code of Ethics for Professional Accountants to “guide judgments and behaviours of professional accountants when providing tax planning and related services”. This move has been triggered by the increasing public interest concerns about tax avoidance and the role played by professional tax advisers in light of revelations in recent years such as the Paradise and Pandora Papers, IESBA explains. The main amendments to the Code aim at: – explaining the types of threats to compliance with the fundamental ethics principles of the Code that might be created when professional accountants are involved in tax planning; – setting a clear principle that professional accountants recommend or otherwise advise on a tax planning arrangement only if they have determined that there is a credible basis in laws and regulations for it; – requiring consideration of the reputational, commercial and wider economic consequences that could arise from the way stakeholders might view the tax planning arrangement before determining whether to proceed with the recommendation or advice; – providing practical guidance to assist professional accountants in navigating the “grey zone” uncertainty when carrying out tax planning; – dealing with other practical matters, including disagreement with the client or management or those charged with governance, and documentation. Interested stakeholders have until 18 May 2023 to comment on the draft. The IESBA is organizing three online webinars this week to explain more in detail its main proposals. More information is available here.
- Az IESBA munkája az adótervezés során tanúsított etikus magatartásról
Február 17-én, pénteken a Könyvvizsgálók Nemzetközi Etikai Standardjainak Testülete (International Ethics Standards Board for Accountant – IESBA) számos módosítás bevezetését javasolta a könyvvizsgálók nemzetközi etikai kódexében annak érdekében, hogy ” a könyvvizsgáló ítélőképességének és magatartásának irányt mutasson az adótervezés és ehhez kapcsolódó szolgáltatásnyújtás során”. Ezt a lépést az adóelkerüléssel és a szakképzett adótanácsadók szerepével kapcsolatos, a közvéleményt egyre jobban foglalkoztató aggodalmak váltották ki az elmúlt évek olyan leleplezései fényében, mint a Paradise és a Pandora iratok – magyarázza az IESBA. A kódex főbb módosításai a következőkre irányulnak: – a kódex alapvető etikai alapelveinek való megfelelést fenyegető veszélyek típusainak magyarázata, amelyek akkor merülhetnek fel, ha könyvvizsgálók vesznek részt az adótervezésben; – annak az egyértelmű elvnek a meghatározása, hogy a könyvvizsgálók csak akkor javasolnak vagy adnak más módon tanácsot egy adótervezési konstrukcióra vonatkozóan, ha megállapították, hogy annak hiteles törvényi és rendeleti alapja van; – azon jó hírnévre vonatkozó, kereskedelmi és szélesebb körű gazdasági következmények mérlegelésének megkövetelése, amelyek abból fakadhatnak, ahogyan az érdekelt felek az adótervezési konstrukciókat megítélik, mielőtt eldöntenék, hogy folytatják-e az ajánlást vagy tanácsadást; – gyakorlati útmutatás nyújtása a könyvvizsgálók számára, hogy segítsék őket az adótervezés során a “szürke zóna” bizonytalanságának elkerülésében; – egyéb gyakorlati kérdések kezelése, beleértve az ügyféllel, a vezetőséggel vagy az irányítással megbízott személyekkel való nézeteltéréseket és a dokumentációt. Az érdekelt feleknek 2023. május 18-ig van lehetőségük a tervezet véleményezésére. Az IESBA ezen a héten három online webináriumot szervez, hogy részletesebben ismertesse főbb javaslatait. További információ itt érhető el.
2.Chances of an agreement on digital taxation are “slim”, says French Finance minister
Negotiations on the reallocation of taxing rights (so-called Pillar One of the OECD agreement) are reportedly being blocked by the United States, Saudi Arabia and India. “The chances of success are slim”, reportedly said French Economy and Finance Minister, Bruno Le Maire on Monday 20 February to the press. According to him, “today, things are blocked, notably by the United States, Saudi Arabia and India”. Saudi Arabia would have some concerns about the scope of exemptions concerning extractive activities, while India would reportedly like to improve the support mechanism and, in particular the tax capacity building mechanism in order to help jurisdictions in developing countries implement the OECD agreement. The OECD is working to prepare the text of the multilateral convention for signature by the summer so Pillar One starts taking effect in 2024. The multilateral convention will also require signatories to withdraw any digital services taxes and other similar unilateral measures they may have adopted. Bruno Le Maire reiterated the French position that if the G20 and OECD countries could not agree on the practical implementation of digital taxation, it would argue for its implementation at EU level. Pillar One was discussed during a meeting of G20 Finance Ministers and Central Bank Governors of the G20 in India on 24-25 February. The traditional OECD Secretary-General Tax Report to G20 Finance Ministers can be consulted here.
- A francia pénzügyminiszter szerint “csekély” az esélye a digitális adózásról szóló megállapodásnak
Az adóztatási jogok újraelosztásáról (az OECD-megállapodás ún. első pillére) szóló tárgyalásokat értesülések szerint az Egyesült Államok, Szaúd-Arábia és India blokkolja. “A sikernek csekély az esélye “ – nyilatkozta a hírek szerint Bruno Le Maire francia gazdasági és pénzügyminiszter február 20-án, hétfőn a sajtónak. Szerinte “manapság a témát blokkolják, főként az Egyesült Államok, Szaúd-Arábia és India”. Szaúd-Arábiának aggályai lennének a nyersanyag-kitermelő tevékenységekre vonatkozó mentességek körével kapcsolatban, míg India állítólag a támogatási mechanizmust és különösen az adókapacitásfejlesztő mechanizmust szeretné javítani annak érdekében, hogy segítse a fejlődő országok joghatóságait az OECD-megállapodás végrehajtásában. Az OECD azon dolgozik, hogy a többoldalú egyezmény szövegét nyárra előkészítse aláírásra, hogy az első pillér 2024-ben hatályba léphessen. A többoldalú egyezmény azt is előírja majd az aláíró feleknek, hogy vonják vissza az általuk elfogadott digitális szolgáltatásokra kivetett adókat és más hasonló egyoldalú intézkedéseket. Bruno Le Maire megismételte azt a francia álláspontot, hogy amennyiben a G20-ak és az OECD-országok nem tudnak megállapodni a digitális adóztatás gyakorlati végrehajtásáról, akkor a francia kormány az uniós szintű végrehajtás mellett fog érvelni. Az első pillérről a G20-ak pénzügyminisztereinek és jegybankelnökeinek február 24-25-én Indiában tartott találkozóján folytattak megbeszélést. Az OECD főtitkárának a G20-ak pénzügyminiszterei számára készített hagyományos adóügyi jelentése itt olvasható.
3.New EP study on the tax compliance costs faced by companies
Tax compliance costs faced by private enterprises in the European Single Market range between 1% and 2% of turnover, according to a new study requested by the subcommittee on tax matters (FISC) of the European Parliament and published on Wednesday 22 February. Compliance costs amount on average to about 15 000€ per year for enterprises located in the EU-27 countries plus the UK, the study shows. Tax compliance costs would grow in absolute terms with firm size, but less than proportionally. Consequently, smaller enterprises are burdened with relatively larger compliance costs, the study found. Average tax compliance costs would range between 13 897€ for micro-sized companies and 33 917€ for large companies. The authors conclude that the harmonisation of tax bases would in principle imply a reduction in complexity and, consequently, in compliance costs associated with the different activities and the expertise required to properly fulfil compliance obligations. In particular, they recognize that the future Business in Europe: Framework for Income Taxation (BEFIT) proposal has great potential to reduce compliance costs. On the contrary, they pointed out that EU-wide reforms that still permit national governments to keep tax exemptions or those that only impose minimum regimes (such as the ATAD rules) or those that apply to a very limited set of enterprises are likely less effective in curbing tax compliance costs.
- Új EP-tanulmány a vállalatok adóügyi megfelelési költségeiről
Az Európai Parlament adóügyi albizottsága (FISC) által kért és február 22-én, szerdán közzétett új tanulmány szerint az európai egységes piacon a magánvállalkozások adóügyi megfelelési költségei a forgalom 1 és 2 százaléka között mozognak. A tanulmány szerint az EU-27 országaiban és az Egyesült Királyságban működő vállalkozások esetében a megfelelési költségek átlagosan évi 15 000 EUR-t tesznek ki. Az adóügyi megfelelési költségek abszolút értékben növekednek a vállalat méretével, de az arányosnál kisebb mértékben. Következésképpen a kisebb vállalkozásokra viszonylag nagyobb megfelelési költségek hárulnak – állapította meg a tanulmány. Az átlagos adóügyi megfelelési költségek a mikrovállalkozások esetében 13 897 EUR, a nagyvállalatok esetében pedig 33 917 EUR között mozognak. A szerzők arra a következtetésre jutottak, hogy az adóalapok harmonizációja elvileg a komplexitás, és ebből következően a különböző tevékenységekhez kapcsolódó megfelelési költségek, valamint a megfelelési kötelezettségek megfelelő teljesítéséhez szükséges szaktudás csökkenésével járna. Mindenekelőtt elismerik, hogy a jövőbeli Vállalkozások Európában: társaságiadó-keret (BEFIT) című javaslat nagy lehetőségeket rejt magában a megfelelési költségek csökkentésére. Ezzel szemben rámutattak arra, hogy azok az uniós szintű reformok, amelyek továbbra is lehetővé teszik a nemzeti kormányok számára az adómentességek fenntartását, vagy azok, amelyek csak minimumszabályokat írnak elő (mint például az ATAD-szabályok), vagy amelyek a vállalkozások nagyon korlátozott körére vonatkoznak, valószínűleg kevésbé hatékonyak az adóügyi megfelelési költségek visszafogásában.
4.EPPO busts 25 million € VAT fraud spread across eight Member States
On Tuesday 21 February, the European Public Prosecutor’s Office (EPPO) arrested several people during an operation carried out in eight countries against a criminal organisation centred in Spain, believed to have orchestrated a massive 25 million € VAT fraud, it said in a press release. During the operation code-named ‘Marengo Rosso’, 39 searches were carried out and 17 people were arrested in several countries, in a simultaneous probe in Czechia, Hungary, Italy, Luxembourg, Portugal, Poland, Slovakia and Spain. At stake is a suspected VAT carousel fraud, a criminal scheme that takes advantage of EU rules on cross-border transactions between its Member States, as these are exempt from VAT. According to the investigation, the fraudulent scheme involved the use of shell companies in different countries, through which phones, tablets, computers and other electronic equipment were traded, using fictitious invoices, in order to evade the payment of VAT. The chain of shell companies also allowed to claim VAT reimbursements from the national tax authorities to which the alleged perpetrators were not entitled, all leading to illicit profits of massive proportions. Finally, the goods were sold at very competitive prices through online marketplaces in several countries. The criminal profits were then laundered and reinvested in high-value real estate in different countries, including Czechia, Italy and Portugal, the EPPO explained.
- Az EPPO nyolc tagállamra kiterjedő, 25 millió eurós héacsalást tárt fel
Február 21-én, kedden az Európai Ügyészség (EPPO) több személyt letartóztatott egy spanyolországi központú bűnszervezet ellen nyolc országban végrehajtott művelet során, amely a gyanú szerint 25 millió eurós, nagyszabású áfacsalást vezényelt le – áll a közleményben. A “Marengo Rosso” kódnevű művelet során 39 házkutatást tartottak és 17 személyt tartóztattak le egyidejűleg több országban: Csehországban, Magyarországon, Olaszországban, Luxemburgban, Portugáliában, Lengyelországban, Szlovákiában és Spanyolországban. A gyanú szerint áfa-körhintacsalásról van szó, azaz olyan bűncselekményről, amely kihasználja a tagállamok közötti, határokon átnyúló tranzakciókra vonatkozó uniós szabályokat, mivel ezek mentesülnek az áfa alól. A nyomozás szerint a csalás során különböző országokban működő fantomcégeket használtak, amelyeken keresztül telefonokat, táblagépeket, számítógépeket és egyéb elektronikus berendezéseket értékesítettek fiktív számlák felhasználásával, hogy elkerüljék a héa megfizetését. A fantomcégek láncolata lehetővé tette azt is, hogy a nemzeti adóhatóságoktól olyan héa-visszatérítéseket igényeljenek, amelyekre az állítólagos elkövetők nem voltak jogosultak, ami hatalmas méretű illegális nyereséghez vezetett. Végül az árukat több országban online piactereken keresztül igen versenyképes áron értékesítették. A bűncselekményből származó nyereséget ezután tisztára mosták, és nagy értékű ingatlanokba fektették be különböző országokban, többek között Csehországban, Olaszországban és Portugáliában – fejtette ki az EPPO.
5.DG TAXUD actions to help Ukraine
After one year since the start of Russia’s aggression in Ukraine, the Directorate-General for Taxation and Customs Union (DG TAXUD) of the European Commission took stock of the actions it has conducted to help Ukraine, in a newsletter published on Wednesday 22 February. On the taxation side in particular, DG TAXUD launched a tax enforcement plan included actions by EU tax authorities such as tax audits, tax refund screening and information exchange between authorities. A tax subgroup was set up within the EU’s Freeze and Seize Task Force to coordinate the work on this plan and ensure its proper implementation. On the humanitarian side, DG TAXUD worked quickly to grant VAT and customs duty relief to goods that Member States imported to help Ukrainians. Discussions were also launched amongst Member States to avoid the double-taxation of Ukrainian refugees and a reflection began on other tax and customs measures that could help facilitate the integration of Ukrainian people into the EU market, it said.
- DG TAXUD-intézkedések Ukrajna megsegítésére
Egy évvel az ukrajnai orosz agresszió kezdete után az Európai Bizottság Adóügyi és Vámuniós Főigazgatósága (DG TAXUD) február 22-én, szerdán közzétett hírlevelében számba vette az Ukrajna megsegítése érdekében tett intézkedéseit. Először is az adózás terén a DG TAXUD egy adóvégrehajtási tervet indított, amely olyan uniós adóhatósági intézkedéseket tartalmazott, mint az adóellenőrzések, az adóvisszatérítések átvilágítása és a hatóságok közötti információcsere. Az EU befagyasztással és lefoglalással foglalkozó munkacsoportján belül adóügyi alcsoportot hoztak létre a tervvel kapcsolatos munka koordinálására és megfelelő végrehajtásának biztosítására. Ami a humanitárius oldalt illeti, az Adóügyi és Vámügyi Főigazgatóság gyorsan kidolgozta azt, hogy a tagállamok által az ukránok megsegítésére importált árukra héa- és vámmentességet biztosítson. A tagállamok között megbeszélések kezdődtek az ukrán menekültek kettős adóztatásának elkerülése érdekében, és megkezdődött az egyéb olyan adó- és vámintézkedések mérlegelése, amelyek elősegíthetik az ukránok uniós piacra való beilleszkedését – olvasható a közleményben.
Hozzászólás írása