Weekly Tax News – 6 December 2021
Heti adó hírek – 2021. december 6.
EU digital levy still on hold, EU Commissioner Gentiloni says
Az EU digitális adója továbbra is függőben van, mondta Gentiloni uniós biztos
The decision of the European Commission to put on hold its proposal for a digital levy remains valid, the European Commissioner for Taxation Paolo Gentiloni said on Tuesday 30 November in front of the FISC subcommittee of the European Parliament. He explained that the implementation at EU level of the OECD tax deal remains the Commission’s number one priority. For Pillar II, the Commission is indeed expected to propose an EU directive on 22 December that will be aligned as much as possible with the OECD model rules while ensuring that it is fully compatible with EU law, he assured. Commissioner Gentiloni expects a first discussion on this file in the EU Council at the January Ecofin Council meeting with a view to have an agreement during the French Presidency of the EU Council. On Pillar I, the text of the multilateral convention will be stabilized in Spring next year, signed by June and ratified before the end of 2022, he recalled. Once the text is sufficiently advanced, the Commission will have “more clarity on the way forward” for the EU, he said.
Az Európai Bizottság döntése alapján továbbra is érvényben marad a digitális adóra vonatkozó javaslat felfüggesztése, mondta Paolo Gentiloni adóügyi biztos november 30-án, kedden az Európai Parlament FISC albizottsága előtt. Kifejtette, hogy továbbra is a Bizottság első számú prioritása az OECD adótervezet EU-szintű implementációja. A második pillér esetében a Bizottság előreláthatóan december 22-én olyan uniós irányelvre tesz javaslatot, amely a lehető legnagyobb mértékben összhangban van az OECD szabálytervezeteivel, miközben biztosítja, hogy az teljesen kompatibilis az uniós joggal, fejtette ki. Gentiloni biztos arra számít, hogy az EU Tanácsa a januári Ecofin-tanácsi ülésen megkezdi az első egyeztetést annak érdekében, hogy az EU Tanácsának francia elnöksége alatt megállapodás szülessen a témával kapcsolatban. Az I. pillér kapcsán a többoldalú egyezmény szövegét jövő év tavaszán véglegesítik, júniusig aláírják és 2022 vége előtt ratifikálják – emlékeztetett.
Estonia and Hungary block the revision of the EU Code of Conduct for Business Taxation
Észtország és Magyarország akadályozza az EU üzleti adózási magatartási kódexének felülvizsgálatát
EU Council experts are finalising a revision of the 1997 Code of Conduct for Member States to limit harmful national corporate tax practices but Hungary and Estonia are blocking the agreement, EU Commissioner Paolo Gentiloni said on Tuesday 30 November. According to a , in addition to tackling very low or zero tax rates, the Code of Conduct will cover generally applicable tax features of a Member State which create opportunities for double non-taxation or that can lead to multiple use of tax benefits, in connection with the same expenses, amount of income or chain of transactions. Moreover, a State will be able to bring to the attention of the EU Council’s Code of Conduct Group any tax measure that an EU country has introduced and not spontaneously notified.The Slovenian Presidency of the EU Council has reportedly decided to maintain this item on the agenda of the Ecofin Council on 7 December to try to reach an agreement, despite the opposition of the two countries.
Az EU Tanácsának szakértői hamarosan véglegesítik az EU-tagállamok 1997-es magatartási kódexének felülvizsgálatát a káros nemzeti társaságiadó-gyakorlatok korlátozása érdekében, azonban Magyarország és Észtország akadályozza a megállapodást – mondta Paolo Gentiloni uniós biztos november 30-án, kedden. Egy határozattervezet alapján a magatartási kódex a nagyon alacsony vagy nulla adókulcsok megoldása mellett kiterjed majd az EU-tagállam általánosan alkalmazandó adózási jellemzőire is, amelyek lehetőséget nyújtanak az adóztatás elkerülésére, vagy az adókedvezmények többszörös igénybe vételéhez vezethetnek, ugyanazokkal a kiadásoknak, bevétel összegének vagy tranzakciós láncolatának vonatkozásában. Továbbá bármelyik tagállam felhívhatja az EU Tanácsának magatartási kódexével foglalkozó csoportjának figyelmét minden olyan adózási intézkedésre, amelyet egy EU-ország bevezetett, és önkéntes módon nem jelentett be. Az EU Tanács szlovén elnöksége állítólag úgy döntött, hogy a december 7-i Ecofin Tanács napirendjén tartja ezt a pontot, hogy így próbáljon egyezségre jutni, a két ország ellenállása ellenére.
MEPs quiz experts on the Pandora Papers revelations
Az EP-képviselők szakértőket kérdeznek meg a Pandora-iratok felfedéséről
The FISC subcommittee of the European Parliament organized on Tuesday 30 November a hearing about the lessons to be learnt from the Pandora Papers revelations. On this occasion, Will Fitzgibbon, senior ICIJ reporter, stressed the importance of not only focussing on tax havens, saying that wealth managers and other enablers such as bankers or tax advisers are key for tax avoidance and evasion. He also recalled that the 14 offshore providers involved in the Pandora Papers are largely not headquartered in Europe and operate from traditional tax heavens but that they do have practical offices within Europe. Moran Harari of the Tax Justice Network explained why it was so important to know the beneficial owner and outlined the changes that should be made to current rules to achieve this. She said that one proposal could be that enablers should disclose the identity of their clients who set up offshore structures. Benjamin Angel, Director at the Tax department of the European Commission, stressed that the Pandora Papers imposed on the EU to make its tax haven list more effective and make full use of the existing rules.
Az Európai Parlament FISC albizottsága november 30-án, kedden meghallgatást szervezett a Pandora-iratok felfedéséből levonható tanulságokról. Ebből az alkalomból Will Fitzgibbon, az ICIJ vezető riportere hangsúlyozta annak fontosságát, hogy ne csak az adóparadicsomokra összpontosítsanak, mondván, hogy a vagyonkezelők és más piaci szereplők, például bankárok vagy adótanácsadók kulcsfontosságúak az adóelkerülés és az adócsalás szempontjából. Emlékeztetett arra is, hogy a Pandora-iratokban érintett 14 offshore társaság nagyrészt nem európai székhellyel rendelkezik, és hagyományos adóparadicsomokból tevékenykedik, de van működő irodájuk Európán belül is. Moran Harari, a Tax Justice Network munkatársa elmagyarázta miért olyan fontos ismerni a tényleges tulajdonost, és felvázolta, milyen változtatásokat kellene végrehajtani a jelenlegi szabályokon ennek érdekében. Azt mondta, hogy az egyik javaslat az lehetne, hogy az érintettek nyilvánosságra hozzák azon ügyfeleik kilétét, akik offshore struktúrákat hoztak létre. Benjamin Angel, az Európai Bizottság adóügyi osztályának igazgatója hangsúlyozta, hogy a Pandora-iratok arra kényszerítették az EU-t, hogy hatékonyabbá tegye az adóparadicsomok listáját, és teljes mértékben kihasználja a meglévő szabályokat.
Agreement in the EU Council on transparency of crypto assets transfers
Megállapodás az EU Tanácsában a kriptoeszközök transzferének átláthatóságáról
EU Member States’ ambassadors (Coreper) agreed on Wednesday 1 December on a mandate to negotiate with the European Parliament on a proposal to update existing rules on information accompanying transfers of funds. The update – which is part of the AML package presented in July 2021 – introduces an obligation for crypto-asset service providers to collect and make accessible full information about the sender and beneficiary of the transfers of virtual or crypto assets they operate. In practice, this amendment aims to transpose into European law Recommendation 15 (known as the ‘travel rule’) of the Financial Action Task Force (FATF). In its text, the Council also introduced further requirements for crypto-asset transfers between crypto-asset service providers and un-hosted wallets. It aims to synchronise the application of the proposal on transfer of funds and the market in crypto-assets regulation (MiCA).
Az EU-tagállamok nagykövetei (Coreper) december 1-jén, szerdán megállapodtak, hogy tárgyalnak az Európai Parlamenttel a pénzátutalásokat kísérő információkkal kapcsolatos jelenlegi szabályok frissítésére vonatkozó javaslatról. A kriptoeszköz-szolgáltatók számára a 2021 júliusában bemutatott AML-csomag részét képező frissítés kötelezővé teszi az általuk üzemeltetett virtuális vagy kriptovagyon-transzferek feladójáról és kedvezményezettjéről való teljes körű információgyűjtést és hozzáférhetővé tételt. A gyakorlatban ennek a módosításnak a célja, átültetni a Pénzügyi Akció Munkacsoport (FATF) 15. ajánlását (az úgynevezett „travel rule”) az európai jogba. Ennek a szövegében a Tanács további követelményeket is bevezetett a kriptoeszköz-szolgáltatók és az ún. nem hosztolt pénztárcák (olyan szoftver vagy hardver, amely lehetővé teszi olyan kriptoeszközök tárolását, tárolását és átvitelét, amelyeket nem harmadik fél, például pénzügyi intézmény vagy hitelszolgáltató üzemeltet – fordító kiegészítése) közötti kriptoeszköz-transzferekre vonatkozóan. A javaslat célja, hogy összehangolja a pénzeszközök átutalására vonatkozó javaslat alkalmazását és a kriptoeszköz-szabályozás (MiCA) piacát.
ECON and LIBE committees kick off their work on the AML package
Az ECON és a LIBE bizottság megkezdi munkáját az AML-csomaggal kapcsolatban
The ECON and LIBE committees of the European Parliament have requested the co-lead on all the files of the AML Package presented by the European Commission in July 2021. On Wednesday 1 December, they organised a hearing to discuss the proposals with EU policymakers and experts. During this meeting, Raluca Pruna, head of the Financial Crime Unit at the European Commission, described the details of the legislative proposals. Mihails Kozlovs from the European Court of Auditors (ECA) described the findings of the ECA’s Special report on AML noting that EU bodies currently have limited means to enforce AML rules on the national level. He also said that around 75% of all suspicious transactions in a majority of Member States come from the banking sector. Burkhard Mühl, Head of the European Economic and Financial Crime Centre at Europol, regretted that the current proposals do not foresee a strong cooperation between AMLA and law enforcement agencies and Europol, nor between FIUs and law enforcement agencies themselves.
Az Európai Parlament ECON és LIBE bizottsága közös irányítást kért az Európai Bizottság által 2021 júliusában benyújtott pénzmosás elleni csomag valamennyi dokumentumához. December 1-jén, szerdán meghallgatást szerveztek, hogy megvitassák a javaslatokat az EU döntéshozókkal és szakértőkkel. A megbeszélés során Raluca Pruna, az Európai Bizottság Pénzügyi Bűnözés Elleni Osztályvezetője ismertette a javaslatok részleteit. Mihails Kozlovs, az Európai Számvevőszék (ECA) munkatársa ismertette a számvevőszék pénzmosás elleni küzdelemről szóló különjelentésének megállapításait, és megjegyezte, hogy az EU-s szervek jelenleg korlátozott eszközökkel rendelkeznek az AML-szabályok nemzeti szintű érvényesítésére. Ismertette, hogy a legtöbb tagállamban az összes gyanús tranzakció körülbelül 75%-a a bankszektorból származik. Burkhard Mühl, az Europol Európai Gazdasági és Pénzügyi Bűnözés Elleni Központjának vezetője sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy a jelenlegi javaslatok nem irányoznak elő szoros együttműködést az AMLA és a bűnüldöző szervek és az Europol között, sem maguk között a FIU és a bűnüldöző szervek között.
EU countries lost €134 billion in VAT revenues in 2019
Az EU-államok 2019-ben 134 milliárd eurós ÁFA-bevételtől estek el
In 2019, EU Member States lost an estimated €134 billion in Value-Added Tax (VAT) although the overall EU VAT Gap continues to decrease, according to a new report released by the European Commission on Thursday 2 December. In 2019, Romania recorded the highest national VAT compliance gap with 34.9% of VAT revenues going missing in 2019, followed by Greece (25.8%) and Malta (23.5%). The smallest gaps were observed in Croatia (1.0%), Sweden (1.4%), and Cyprus (2.7%). In absolute terms, the highest VAT compliance gaps were recorded in Italy (€30.1 billion) and Germany (€23.4 billion). The full extent of the COVID-19 pandemic on consumer demand and therefore VAT revenues in 2020 remains unknown, the Commission also said.
Az Európai Bizottság december 2-án, csütörtökön közzétett új jelentése szerint 2019-ben az EU-tagállamok becslések szerint 134 milliárd eurót veszítettek az általános forgalmi adó (ÁFA) bevételeikből, annak ellenére, hogy az EU-ban az ÁFA-rés továbbra is csökken. 2019-ben Romániában volt a legmagasabb az ÁFA-rés (34,9%), ezt követi Görögország (25,8%) és Málta (23,5%). A legkisebb ÁFA-rést Horvátországban (1,0%), Svédországban (1,4%) és Cipruson (2,7%) rögzítették. Abszolút értékben (összegben) a legnagyobb az ÁFA-rés Olaszországban (30,1 milliárd euró) és Németországban (23,4 milliárd euró). A Bizottság azt is közölte, hogy a COVID-19 világjárvány hatása az a 2020-as ÁFA-bevételekre továbbra is ismeretlen.
Belgium asked to correctly transpose the controlled foreign company rules of the ATAD
Belgium kérte az ATAD ellenőrzött külföldi társaságokra vonatkozó szabályainak megfelelő átültetését
The Commission decided on Thursday 2 December to send a reasoned opinion to Belgium on the grounds of incorrect transposition of the Anti-Tax Avoidance Directive (ATAD). According to the Commission, Belgian law does not allow a taxpayer to deduct from its tax liability the tax paid by a controlled foreign company in the state of tax residence, which would be contrary to Article 8(7) of the ATAD. If Belgium does not act within the next two months, the Commission may decide to refer the case to the Court of Justice of the European Union.
A Bizottság december 2-án, csütörtökön úgy döntött, indokolással ellátott véleményt küld Belgiumnak az adókikerülés elleni irányelv (ATAD) nem megfelelő átültetése miatt. A Bizottság véleménye szerint a belga jog nem teszi lehetővé az adózó számára azt, hogy adókötelezettségéből levonja az ellenőrzött külföldi társaság által az adóügyi illetőség szerinti államban megfizetett adót, ami ellentétes az ATAD 8. § (7) bekezdésével. Ha Belgium a következő 2 hónapon belül nem tesz lépéseket, a Bizottság akár dönthet úgy, hogy az ügyet az Európai Unió Bírósága elé viszi.
Germany urged to allow automated exchange on call-off stock arrangements
Sürgetik Németországot, engedélyezze a lehívási készletekre vonatkozó automatikus cserét
The Commission decided on Thursday 2 December to send a reasoned opinion to Germany for failing to fulfil its obligation to grant other Member States automated access to the information concerning call-off stock arrangements via the electronic system VIES (VAT Information Exchange System). The call-off stock arrangements require, amongst others, that Member States adapt their IT systems in order to allow for the exchange of information between Member States as required by Council Regulation 904/2010. However, the lack of necessary adaptations on the side of Germany makes it more difficult for other Member States to carry out the controls necessary to prevent VAT fraud or tax evasion, the Commission explained in a press release.
A Bizottság december 2-án, csütörtökön úgy döntött, indokolással ellátott véleményt küld Németországnak, mert nem teljesítette azon kötelezettségét, hogy a VIES elektronikus rendszeren (ÁFA-információs csererendszer) keresztül automatizált hozzáférést biztosítson más tagállamoknak a lehívási készletekre vonatkozó információkhoz. A lehívási készletekre vonatkozó rendelkezések – többek között – megkövetelik, a tagállamok módosítsák IT-rendszereiket annak érdekében, hogy lehetővé tegyék a 904/2010/EK tanácsi rendeletben előírt információcserét a tagállamok között. A szükséges kiigazítások hiánya Németország részéről megnehezíti a többi tagállam számára az áfacsalás és az adóelkerülés megakadályozásához szükséges ellenőrzések elvégzését – fejtette ki a Bizottság sajtóközleményében.
Commission calls on 18 Member States to strengthen the EU Single Market for regulated professions
A Bizottság felhívja 18 tagállam figyelmét, erősítsék meg a szabályozott szakmák uniós egységes piacát
The European Commission opened on Thursday 2 December infringement proceedings against 18 Member States who allegedly failed to correctly transpose the 2018 Directive on a proportionality test before adoption of new regulation of professions. These Member States have failed to sufficiently capture all types of regulations such as those adopted by professional associations, failed to accurately transpose the criteria of the proportionality test, or failed to ensure the necessary procedural guarantees, it said in a press release. France, Austria, Germany, Romania and Hungary are among the concerned Member States. They now have two months to react to this otherwise the Commission will move to the next stage of the proceeding. On the same day, the Commission also decided to open an infringement proceeding against Romania for breaching EU rules on professional qualifications. The Commission is urging Romania to comply with its obligations under the Lawyers’ Directive 98/5/EC by ensuring automatic recognition of the EU professional titles of lawyer.
Az Európai Bizottság december 2-án, csütörtökön jogsértési eljárást indított 18 tagállam ellen, amelyek állítólag nem ültették át megfelelően a 2018-as irányelvet az arányossági tesztről a szakmák új szabályozásának elfogadása előtt. Ezek a tagállamok nem alkalmaztak minden típusú szabályozást, például a szakmai szövetségek által elfogadottakat, nem ültették át pontosan az arányossági teszt kritériumait, vagy nem biztosították a szükséges eljárási garanciákat – áll a sajtóközleményben. Franciaország, Ausztria, Németország, Románia és Magyarország is az érintett tagállamok között van. 2 hónap áll rendelkezésükre, hogy reagáljanak a jogsértési eljárásra, különben a Bizottság az eljárás következő szakaszába lépteti az ügyet. Ugyanezen a napon a Bizottság arról is határozott, hogy kötelezettségszegési eljárást indít Románia ellen a szakmai képesítésekre vonatkozó uniós szabályok megsértése miatt. A Bizottság sürgeti Romániát, tegyen eleget a 98/5/EK ügyvédi irányelvben foglalt kötelezettségeinek azáltal, hogy biztosítja az uniós ügyvédi szakmai címek automatikus elismerését.
Weekly Tax News – 13 December 2021
Heti Adóhírek – 2021. december 13.
European Commission considers taking part of revenues of Pillar I for the EU budget
Az Európai Bizottság fontolóra veszi, hogy az I. pillér bevételeinek egy részét az EU költségvetéséhez használja fel
Now that the EU digital levy is officially off the table, the European Commission is reflecting on other alternative sources of revenues for the EU budget. It is reportedly considering taking a portion of the revenues from the OECD tax deal to help repay the EU recovery plan. Pillar I of the reform, which is expected to reallocate $125 billion of profits worldwide, would be the basis for a new EU levy, that could be announced on 22 December as part of the EU own resources package. The share that the EU could claim through Pillar I however remains uncertain. The Commission intends to present a proposal implementing Pillar I in the EU next year in June, according to a draft agenda. The own resources package should also contain two other levies based on a carbon border adjustment mechanism (CBAM) and the EU Emissions Trading System (ETS).
Most, hogy az uniós digitális adó hivatalosan is lekerült a napirendről, az Európai Bizottság az uniós költségvetés számára más alternatív bevételi forrásokon gondolkodik. A hírek szerint azt fontolgatja, hogy az OECD -vel való adómegállapodásból származó bevételek egy részét az uniós gazdaságélénkítési terv visszafizetésére fordítja. A reform I. pillére, amely a várakozások szerint 125 milliárd dollárnyi nyereséget csoportosítana át világszerte, lenne az alapja az új uniós adónak, amelyet december 22-én jelenthetnének be az uniós sajátforrás-csomag részeként. Az I. pilléren keresztül az EU által elérhető rész azonban továbbra is bizonytalan. A Bizottság egy napirendtervezet szerint jövő év júniusában szándékozik javaslatot előterjeszteni az I. pillér uniós átültetésére. A sajátforrás-csomagnak két másik, a szén-dioxid-kibocsátási határkiigazítási mechanizmuson (CBAM) és az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerén (ETS) alapuló adót is tartalmaznia kell.
France unveils its priorities for its Presidency of the EU Council
Franciaország ismerteti az EU Tanácsának elnökségére vonatkozó prioritásait
French President Emmanuel Macron presented, on Thursday 9 December, the priorities of the French Presidency of the Council of the EU, which will run from 1 January to 30 June 2022. The slogan of the French Presidency is “recovery, power and belonging” and will be structured around three axes: a more sovereign Europe, a new growth model and European Humanism. One priority will be the OECD tax deal. “By spring, we will have passed in the competent Council, in particular in the so-called Ecofin Council, the texts allowing to put in place these two pillars and thus to complete this work for a real taxation of multinationals”, Emmanuel Macron said. However, the implementation of Pillar I depends on the conclusion of a multilateral convention at the OECD, which is not expected before June. France also plans to make the Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) a priority and “complete” the project during its presidency. See the calendar of the French Presidency here.
Emmanuel Macron francia elnök december 9-én, csütörtökön ismertette az EU Tanácsának január 1-jétől 2022. június 30-ig tartó francia elnökségének prioritásait. A francia elnökség szlogenje a “fellendülés, erő és összetartozás”, és három tengely köré épül: egy szuverénebb Európa, egy új növekedési modell és az európai humanizmus. Az egyik prioritás az OECD -vel való adómegállpodás lesz. “Tavaszra az illetékes Tanácsban, különösen az úgynevezett Ecofin Tanácsban elfogadjuk azokat a szövegeket, amelyek lehetővé teszik e két pillér bevezetését, és ezáltal a multinacionális vállalatok valódi megadóztatására irányuló munka befejezését” – mondta Emmanuel Macron. Az I. pillér végrehajtása azonban attól függ, hogy az OECD-nél létrejön-e egy többoldalú egyezmény, amely június előtt nem várható. Franciaország azt is tervezi, hogy a szén-dioxid-határkiigazítási mechanizmust (CBAM) prioritássá teszi, és elnöksége alatt “befejezi” a projektet. A francia elnökség naptárát itt tekintheti meg.
Member States reach an agreement on VAT rates
A tagállamok megállapodásra jutnak a héa kulcsokról
After almost 4 years of negotiations, EU Finance ministers unanimously reached an agreement on Tuesday 7 December at the Ecofin Council meeting on the Council Directive amending Directive 2006/112/EC as regards rates of value added tax. The text modifies the VAT Directive of 2006 to grant more flexibility to Member States in the setting of VAT rates and to ensure that they are all treated equally. According to the final text, Member States will now have the possibility to apply a maximum of two reduced rates of a minimum of 5 %, one super-reduced rate lower than the minimum of 5 % and one exemption with the right to deduct input VAT. Each Member State will be able to choose 24 items on a positive list of products and services to which a reduced rate could be applied and 7 items to which a super-reduced or a zero rate could be applied. Reduced VAT rates for environmentally harmful products will also be progressively phased out and the text allows Member States to better respond to exceptional circumstances like pandemics, humanitarian crises or natural disasters. As the Council’s text diverges significantly from the Commission’s initial proposal, a new opinion of the European Parliament will be requested before the Council will be able to formally adopt the directive.
Közel négyéves tárgyalási folyamat után az EU pénzügyminiszterei december 7-én, kedden az ECOFIN-Tanács ülésén egyhangúlag megállapodtak a 2006/112/EK irányelvnek a hozzáadottértékadó-kulcsok tekintetében történő módosításáról szóló tanácsi irányelvről. A szöveg módosítja a 2006-os Héa irányelvet, hogy nagyobb rugalmasságot biztosítson a tagállamoknak a héa kulcsok megállapításában, és biztosítsa az egyenlő bánásmódot. A végleges szöveg szerint a tagállamoknak mostantól lehetőségük lesz legfeljebb két, legalább 5 %-os kedvezményes adómérték, egy, az 5 %-os minimumnál alacsonyabb, szuperkedvezményes adómérték és egy, az előzetesen felszámított héa levonására jogosító mentesség alkalmazására. Minden tagállam 24 olyan termék és szolgáltatás pozitív listájáról választhat majd, amelyekre a kedvezményes adómértéket lehet alkalmazni, és 7 olyan terméket és szolgáltatást, amelyekre a szuperkedvezményes vagy nulla adómértéket lehet alkalmazni. A környezetkárosító termékekre vonatkozó kedvezményes héa-mértékek fokozatosan megszűnnek, és a szöveg lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy jobban reagálhassanak az olyan rendkívüli körülményekre, mint a világjárványok, humanitárius válságok vagy természeti katasztrófák. Mivel a Tanács szövege jelentősen eltér a Bizottság eredeti javaslatától, az Európai Parlament új véleményét kell kikérni, mielőtt a Tanács hivatalosan elfogadhatná az irányelvet.
Revision of the Code of Conduct on Business Taxation stuck in EU Council
Az EU Tanácsában megrekedt az üzleti adózás magatartási kódexének felülvizsgálata
EU Finance Ministers failed on Tuesday 7 December to find an agreement on the revision of the 1997 Code of Conduct, which aims to limit harmful business taxation practices in the European Union. Taking into account the OECD tax deal, the revision extends the Code of Conduct to generally applicable tax features of a Member State which create opportunities for double non-taxation or which may lead to the multiple use of tax advantages. The Slovenian Presidency decided to submit the file to the Ecofin Council despite the opposition of Hungary and Estonia but the two countries maintained their blockade. Hungary is reportedly holding the reform hostage because the European Commission refuses to unlock recovery cash to Budapest over concerns of corruption. Estonia prefers to await the outcome of the OECD tax reform before embarking on amending the Code of Conduct. “The global tax reform may have an unpredictable impact on tax systems and investment strategies, both within and outside the EU. We should monitor the results of its implementation before taking further important steps”, Estonian Finance minister Keit Pentus-Rosimannus said in a statement.
Az EU pénzügyminiszterei december 7-én, kedden nem tudtak megállapodásra jutni az 1997-es magatartási kódex felülvizsgálatáról, amelynek célja a káros üzleti adózási gyakorlatok korlátozása az Európai Unióban. Az OECD adóügyi megállapodásának figyelembevételével a felülvizsgálat a magatartási kódexet kiterjeszti a tagállamok általánosan alkalmazandó adójellemzőire, amelyek lehetőséget teremtenek a kettős meg nem adóztatásra, vagy amelyek az adókedvezmények többszörös kihasználásához vezethetnek. A szlovén elnökség úgy döntött, hogy Magyarország és Észtország ellenállása ellenére az ügyet az Ecofin Tanács elé terjeszti, de a két ország fenntartotta blokádját. Magyarország állítólag azért tartja túszként a reformot, mert az Európai Bizottság a korrupcióval kapcsolatos aggályok miatt nem hajlandó felszabadítani a Budapestnek szánt visszafizetési pénzeket. Észtország inkább megvárja az OECD adóreformjának eredményét, mielőtt belevágna a magatartási kódex módosításába. “A globális adóreform kiszámíthatatlan hatással lehet az adórendszerekre és a befektetési stratégiákra, mind az EU-n belül, mind azon kívül. Figyelemmel kell kísérnünk a végrehajtás eredményeit, mielőtt további fontos lépéseket tennénk” – mondta Keit Pentus-Rosimannus észt pénzügyminiszter egy nyilatkozatban.
Simplification of business taxation still part of EU agenda, European Commission says
Az Európai Bizottság szerint a vállalkozások adóztatásának egyszerűsítése továbbra is az EU napirendjén szerepel
Simplification is still part of the EU tax agenda, the Director-General for Taxation at the European Commission, Gerassimos Thomas, assured on Thursday 9 December during an online conference on business taxation in the EU organized by EuropeanIssuers and EY. On the OECD tax deal, he said that the calls from companies for simplification have been heard and that the OECD and the Commission are working on it. Responding to criticisms about the lack of involvement of companies in the elaboration of the new rules, Mr Thomas said that the OECD has a structure where businesses are involved and that there were in the past a lot of consultations where companies participated while recognizing that some of the last changes require further engagement with companies. He also recalled that, on the basis of this agreement, the Commission intends to come in 2023 with a proposal for a “Business in Europe: Framework for Income Taxation” (BEFIT) that will simplify the corporate tax regime for businesses that operate in the EU.
Az egyszerűsítés továbbra is része az uniós adóügyi menetrendnek – biztosította Gerassimos Thomas, az Európai Bizottság adóügyi főigazgatója december 9-én, csütörtökön az Európai Unió üzleti adózásáról szóló online konferencián, amelyet a European Issuers és az EY szervezett. Az OECD adómegállapodásával kapcsolatban elmondta, hogy a vállalatok egyszerűsítésre irányuló kérése meghallgatásra talált, és az OECD és a Bizottság dolgozik rajta. Azokra a kritikákra válaszolva, amelyek szerint a vállalatokat nem vonták be az új szabályok kidolgozásába, Thomas úr elmondta, hogy az OECD-nek van egy olyan struktúrája, amelyben a vállalatokat is bevonják, és hogy a múltban számos olyan konzultációra került sor, amelyen a vállalatok is részt vettek, ugyanakkor elismerte, hogy a legutóbbi változások némelyike további bevonást igényel a vállalatokkal. Emlékeztetett arra is, hogy e megállapodás alapján a Bizottság 2023-ban javaslatot kíván előterjeszteni a “Vállalkozások Európában: A jövedelemadózás keretei” (BEFIT) című javaslattal, amely egyszerűsíteni fogja az EU-ban működő vállalkozások társasági adórendszerét.
EU Finance Ministers take stock of the progress on the AML package
Az uniós pénzügyminiszterek számba veszik a pénzmosás elleni csomaggal kapcsolatos előrelépéseket
EU Finance Ministers took stock on Tuesday 7 December of the progress in the negotiations on the Anti-Money Laundering (AML) package presented in July by the European Commission. According to a progress report prepared by the Slovenian Presidency of the EU Council, during the first discussions on the proposal for a new EU AML Authority (AMLA), some Member States expressed strong concerns about AMLA’s tasks of overseeing the non-financial sector and raised the fact that powers vis-à-vis the supervisory authorities of self-regulatory bodies could affect the independence of legal professionals, such as lawyers, tax advisers and auditors.
Az uniós pénzügyminiszterek december 7-én, kedden számba vették az Európai Bizottság által júliusban előterjesztett pénzmosás elleni csomagról folytatott tárgyalásokon elért eredményeket. Az EU Tanács szlovén elnöksége által készített, az elért eredményekről szóló jelentés szerint az új uniós pénzmosás elleni hatóságra (AMLA) vonatkozó javaslatról folytatott első megbeszélések során néhány tagállam komoly aggályokat fogalmazott meg az AMLA nem pénzügyi szektor felügyeletével kapcsolatos feladataival kapcsolatban, és felvetette, hogy az önszabályozó testületek felügyeleti hatóságaival szembeni hatáskörök befolyásolhatják a jogi szakemberek, például az ügyvédek, adótanácsadók és könyvvizsgálók függetlenségét.
ECON committee adopts its report on the impact of national tax reforms on EU economy
Az ECON-bizottság elfogadta a nemzeti adóreformok uniós gazdaságra gyakorolt hatásáról szóló jelentését
The ECON committee of the European Parliament adopted on Monday 6 December the report on the impact of national tax reforms on the EU economy, drafted by MEP Markus Ferber (EPP, Germany). The final text outlines that if Member States are free to decide on their own tax policies, a certain degree of policy coordination is nevertheless desirable in order to prevent problems such as legal uncertainty, red-tape or risk of double taxation. The report notably supports the future Commission’s proposal for a “Business in Europe: Framework for Income Taxation” (BEFIT), for a Debt Equity Bias Reduction Allowance (DEBRA) and for an EU-wide system for withholding tax relief at source. It also invites the Commission to look into whether some Member States are distorting competition by artificially lowering their effective margin tax rate and stresses the need for a joint understanding of Member States on how to handle tax incentives for research and development.
Az Európai Parlament ECON bizottsága december 6-án, hétfőn elfogadta a Markus Ferber (Néppárt, Németország) európai parlamenti képviselő által készített jelentést a nemzeti adóreformok uniós gazdaságra gyakorolt hatásáról. A végleges szöveg szerint, ha a tagállamok szabadon dönthetnek is saját adópolitikájukról, bizonyos fokú politikai koordináció mégis kívánatos az olyan problémák megelőzése érdekében, mint a jogbizonytalanság, a bürokrácia vagy a kettős adóztatás kockázata. A jelentés különösen támogatja a jövőbeli bizottsági javaslatot a “Business in Europe: Framework for Income Taxation” (BEFIT), az “Adósságtőke-előny-csökkentési támogatás” (DEBRA) és a forrásadóztatás a forrásnál kedvezményének uniós szintű rendszerének bevezetését. Felkéri továbbá a Bizottságot, hogy vizsgálja meg, hogy egyes tagállamok nem torzítják-e a versenyt azáltal, hogy mesterségesen csökkentik a tényleges árrésadó-kulcsot, és hangsúlyozza, hogy a tagállamoknak közösen meg kell állapodniuk arról, hogyan kezeljék a kutatás és fejlesztés adóösztönzőit.
Thomas Westphal appointed Director-General for ECOFIN in the Council’s General Secretariat
Thomas Westphal kinevezése a Tanács Főtitkárságának ECOFIN főigazgatójává
The EU Council appointed on Thursday 9 December Thomas Westphal as the new Director-General for Economic and Financial Affairs (ECOFIN) in its General Secretariat. Mr Westphal is an economist with a long career in Germany’s public administration in the fields of finance, economics and EU policies. He is currently Director-General for European Policy at the German Federal Ministry of Finance and Director at the European Investment Bank. In this new role, he will be in charge, among other things, to assist the Eurogroup meetings of ministers for finance of the euro area Member States and assist the work of the President of the European Council. He will replace Carsten Pillath, who will retire at the end of 2021.
Az EU Tanácsa december 9-én, csütörtökön Thomas Westphalt nevezte ki a Tanács Főtitkárságának új gazdasági és pénzügyekért (ECOFIN) felelős főigazgatójává. Westphal úr közgazdász, aki hosszú karriert futott be a német közigazgatásban a pénzügyek, a közgazdaságtan és az uniós politikák területén. Jelenleg a német szövetségi pénzügyminisztérium európai politikáért felelős főigazgatója és az Európai Beruházási Bank igazgatója. Ebben az új szerepkörben többek között az euróövezet tagállamainak pénzügyminisztereiből álló eurócsoport ülésein, valamint az Európai Tanács elnökének munkáját fogja segíteni. A 2021 végén nyugdíjba vonuló Carsten Pillath helyére lép.
Weekly Tax News – 20 December 2021
Heti Adóhírek – 2021. december 20.
European Commission considering an EU-wide regulation of tax advisers
Az Európai Bizottság az adótanácsadók uniós szintű szabályozását fontolgatja
The European Commission is reportedly considering to introduce a regulation of professional tax advisers in the EU, in response to the Pandora Papers. Its Directorate-General for Taxation (DG TAXUD) would be investigating the possibility of creating an EU-wide framework and enforcement mechanism if a professional tax adviser has breached professional ethics, because the transparency measures taken as responses to previous tax leaks have another target and don’t focus on the profession itself.
Az Európai Bizottság a hírek szerint a Pandora-iratokra reagálva fontolgatja, hogy az EU-ban szabályozza a hivatásos adótanácsadók működését. A Bizottság Adóügyi Főigazgatósága (DG TAXUD) megvizsgálná egy uniós szintű keretrendszer és végrehajtási mechanizmus létrehozásának lehetőségét, ha egy hivatásos adótanácsadó megsértette a szakmai etikát, mivel a korábbi adóügyi kiszivárogtatásokra adott válaszként hozott átláthatósági intézkedéseknek más a céljuk, és nem magára a szakmára összpontosítanak.
The OECD model rules on Pillar II to be released on Monday 20 December
Az OECD II. pillérre vonatkozó modellszabályait december 20-án teszik közzé
The OECD mode rules, designed to help participating countries to implement the OECD tax deal on Pillar II, will be released on 20 December at 11:00 a.m. First drafts leaked in the press last week show the details around how companies will have to calculate the newly agreed global minimum tax. The model rules also give details on key open questions, including defining what kind of payroll and tangible asset costs are eligible for a carve-out from the rule, and how the rules will deal with timing differences between when profits are recorded and when taxes are paid. A draft of the OECD model rules dated November 20 is available here.
December 20-án, 11:00 órakor teszik közzé az OECD modellszabályait, amelyek célja, hogy segítsék a részt vevő országokat az OECD II. pillérről szóló adóegyezményének végrehajtásában. A múlt héten a sajtóban kiszivárgott első tervezetekből kiderül, hogy milyen részleteket kell majd a vállalatoknak kiszámítaniuk az újonnan elfogadott globális minimumadót. A modellszabályok részletesen kitérnek a legfontosabb nyitott kérdésekre is, többek között annak meghatározására, hogy milyen bérköltségek és tárgyi eszközök költségei mentesülhetnek a szabály alól, valamint arra, hogy a szabályok hogyan kezelik a nyereség elszámolása és az adófizetés időpontja közötti időbeli eltéréseket. Az OECD modellszabályainak november 20-án kelt tervezete itt érhető el.
European Commission to propose three new EU own resources
Az Európai Bizottság három új uniós saját forrásra tesz javaslatot
The European Commission will reportedly propose on 22 December a basket of three new EU own resources, to help pay back the €750 billion ‘Next Generation EU’ economic recovery plan. According to a draft communication, the Commission should propose a resource based on the EU Emissions Trading System (ETS), a Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) and “an own resource equivalent to [X]% of a share of the residual profits of the largest and most profitable multinational enterprises that are reallocated to EU Member States under the agreement on a reform of the international tax framework”. Concretely, Member States would have to provide a national contribution to the EU budget based on the share of the taxable profits of multinational enterprises re-allocated to each Member State under Pillar One. This own resource would be introduced once the Multilateral Convention negotiated by the OECD and the related EU Directive, would both be in force and effectively apply. The draft communication also recalls that the Commission will propose additional new own resources, which could include a Financial Transaction Tax and an own resource linked to the corporate sector. This second package would build on the upcoming ’Business in Europe: Framework for Income Taxation’ (BEFIT) proposal.
Az Európai Bizottság a hírek szerint december 22-én három új uniós saját forrásból álló kosárra tesz javaslatot a 750 milliárd eurós “következő generációs uniós gazdaságélénkítési terv” visszafizetésének elősegítésére. Egy közleménytervezet szerint a Bizottság egy, az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerén alapuló forrást, egy szén-dioxid-kibocsátási határkiigazítási mechanizmust (CBAM) és “a legnagyobb és legjövedelmezőbb multinacionális vállalatok maradék nyereségének [X]%-ával egyenértékű saját forrást javasol, amelyet a nemzetközi adózási keret reformjáról szóló megállapodás értelmében az EU tagállamaiba csoportosítanak át”. Konkrétan, a tagállamoknak nemzeti hozzájárulást kellene nyújtaniuk az uniós költségvetéshez, amely a multinacionális vállalatok adóköteles nyereségének az egyes tagállamokba az első pillér keretében átcsoportosított részéből adódna. Ezt a saját forrást akkor vezetnék be, ha az OECD által megtárgyalt többoldalú egyezmény és a kapcsolódó uniós irányelv hatályba lépne és ténylegesen alkalmaznák. A közleménytervezet emlékeztet arra is, hogy a Bizottság további új saját forrásokat fog javasolni, amelyek magukban foglalhatják a pénzügyi tranzakciós adót és a vállalati szektorhoz kapcsolódó saját forrást. Ez a második csomag a hamarosan megjelenő “Business in Europe: Jövedelemadó keretrendszer” (BEFIT) javaslatra épülne.
Fiat state aid case: advocate General Priit Pikamäe submits his opinion
Fiat állami támogatási ügy: Priit Pikamäe főtanácsnok benyújtotta véleményét
On Thursday 16 December, Advocate General Priit Pikamäe proposed, in a non-binding opinion, that the European Court of Justice (ECJ) set aside the EU General Court’s judgment from 2019 in the cases Luxembourg and Fiat Chrysler Finance Europe v Commission (T-755/15 and T-759/15), allow the appeal brought by Ireland and annul Commission Decision (EU) 2016/2326 declaring aid which Luxembourg granted to Fiat as being incompatible with the internal market. Ireland intervened in the court procedure because the country was ordered by the European Commission, in a similar case, to recover €13 billion plus interest from Apple and won its appeal against this decision. Ireland argued that instead of relying on Luxembourg law, the Commission came up with its own version of the “arm’s length principle”. Mr Pikamäe suggests that the ECJ gives final judgment in the matter and hold that the General Court “infringed the provisions governing the division of competences between the European Union and its Member States”. He proposes, however, that the appeal brought separately by Fiat Chrysler Finance Europe against the same judgment should be dismissed.
Priit Pikamäe főtanácsnok december 16-án, csütörtökön nem kötelező erejű indítványban javasolta, hogy az Európai Bíróság (EUB) helyezze hatályon kívül az EU Törvényszékének a Luxemburg és a Fiat Chrysler Finance Europe kontra Bizottság (T-755/15 és T-759/15) ügyekben 2019-ben hozott ítéletét, adjon helyt az Írország által benyújtott fellebbezésnek, és semmisítse meg az (EU) 2016/2326 bizottsági határozatot, amely a Fiatnak Luxemburg által nyújtott támogatást a belső piaccal összeegyeztethetetlennek nyilvánította. Írország azért avatkozott be a bírósági eljárásba, mert az országot az Európai Bizottság egy hasonló ügyben arra kötelezte, hogy 13 milliárd eurót plusz kamatokat követeljen vissza az Apple-től, és megnyerte az e határozat elleni fellebbezését. Írország azzal érvelt, hogy ahelyett, hogy a luxemburgi jogra támaszkodott volna, a Bizottság a “szokásos piaci ár elvének” saját változatát alkotta meg. Pikamäe azt javasolja, hogy az Európai Bíróság hozzon végleges ítéletet az ügyben, és állapítsa meg, hogy a Törvényszék “megsértette az Európai Unió és a tagállamok közötti hatáskörmegosztásra vonatkozó rendelkezéseket”. Javasolja ugyanakkor, hogy a Fiat Chrysler Finance Europe által ugyanezen ítélet ellen külön benyújtott fellebbezést utasítsák el.
European Commission registers European Citizens’ Initiative for ‘Green VAT’
Az Európai Bizottság nyilvántartásba veszi a “zöld héára” vonatkozó európai polgári kezdeményezést
The European Commission announced on Wednesday 15 December that it had registered a European Citizens’ Initiative which aims to introduce a ‘green VAT’ to stimulate sustainable products and services. Concretely, the organisers of the initiative call for a reduction of the VAT rate for green products and incentives for businesses to produce in a resource and environmentally-friendly way. They now have six months to collect signatures (1 million statements of support from seven Member States) in order to force the Commission to act.
Az Európai Bizottság december 15-én, szerdán bejelentette, hogy nyilvántartásba vette az európai polgári kezdeményezést, amelynek célja a fenntartható termékek és szolgáltatások ösztönzésére irányuló “zöld héa” bevezetése. Konkrétan a kezdeményezés szervezői a zöld termékek héa kulcsának csökkentésére, valamint a vállalkozásoknak az erőforrás- és környezetbarát termelésre való ösztönzésére szólítanak fel. Most hat hónap áll rendelkezésükre, hogy aláírásokat gyűjtsenek (1 millió támogató nyilatkozatot hét tagállamból), hogy a Bizottságot cselekvésre kényszerítsék.
Claes Bengtsson appointed Principal Adviser at DG TAXUD
Claes Bengtsson kinevezése az Adóügyi és Információs Főigazgatóság főtanácsadójává
The European Commission appointed on Tuesday 14 December Claes Bengtsson as Principal Adviser for Strategy and Economic Analysis Coordination in its Directorate-General for Taxation and Customs Union (DG TAXUD). Claes Bengtsson, a Danish official, is currently Head of Unit in the Chief Economist Team of the Directorate-General for Competition (DG COMP). Previously, he was also Deputy Head of Unit and Deputy Chief Economist in DG COMP and served as Head of Section at the Danish Ministry of Finance. In his new position, Mr Bengtsson will provide leadership and guidance on cross cutting economic analysis issues linked to DG TAXUD policies.
Az Európai Bizottság december 14-én, kedden Claes Bengtssont nevezte ki az Adóügyi és Vámuniós Főigazgatóság (DG TAXUD) stratégiai és gazdasági elemzési koordinációért felelős főtanácsadójává. A dán tisztviselő Claes Bengtsson jelenleg a Versenypolitikai Főigazgatóság (DG COMP) vezető közgazdász csoportjának osztályvezetője. Korábban osztályvezető-helyettes és főközgazdász-helyettes is volt a DG COMP-ben, valamint osztályvezetőként dolgozott a dán pénzügyminisztériumban. Új pozíciójában Bengtsson úr a DG TAXUD szakpolitikáihoz kapcsolódó, átfogó gazdasági elemzési kérdésekben fog vezető szerepet és iránymutatást nyújtani.
Hozzászólás írása