Tuesday 2 May 2023
2023. május 2., kedd

1. EU Finance Ministers meet in Stockholm over two days

An informal meeting of EU Finance ministers took place in Stockholm on Friday 28 and Saturday 29 April. The two-day meeting began with a working lunch, during which the ministers discussed how to best respond to the current pressing challenges due to high inflation, and how to shape fiscal policy to support the most vulnerable households and businesses. During the first working session on Friday, the ministers and Central Bank Governors were invited to exchange views on European financial markets’ role in financing the next generation of companies that will provide jobs and promote future economic growth. The second working session on Saturday took a longer-term perspective on the role of fiscal policy in overall stabilisation policies. Issues for discussion included the appropriateness of fiscal policy for stabilisation in different situations, the trade-off between discretionary policies and automatic stabilisers, and how different conditions in Member States affect the room for manoeuvre. In the third and final working session, the ministers discussed how to coordinate and organise financial support to Ukraine in the longer term. The aim of the session was to take a broader view of the reconstruction of Ukraine, also considering Ukraine’s path towards closer integration with the EU economy and internal market. Ukraine’s Minister of Finance Sergii Marchenko and Canada’s Deputy Prime Minister Chrystia Freeland took part to share their experiences and views on future cooperation. No tax matter was discussed during this informal Ecofin meeting.

1. Az EU pénzügyminiszterei kétnapos stockholmi találkozót tartanak

Az uniós pénzügyminiszterek informális találkozójára április 28-án, pénteken és 29-én, szombaton került sor Stockholmban. A kétnapos találkozó munkaebéddel kezdődött, amelynek során a miniszterek megvitatták, hogy miként lehet a legjobban reagálni a magas infláció miatt jelenleg sürgető kihívásokra, és hogyan alakítsák a költségvetési politikát a legkiszolgáltatottabb háztartások és vállalkozások támogatása érdekében. A pénteki első munkaülésen a minisztereket és jegybankelnököket felkérték, hogy véleménycserét folytassanak az európai pénzügyi piacok szerepéről a vállalkozások következő generációjának finanszírozásában, amelyek munkahelyeket teremtenek és előmozdítják a jövőbeli gazdasági növekedést. A szombati második munkaülés hosszabb távú perspektívából vizsgálta a költségvetési politika általános stabilizációs politikában betöltött szerepét. A megvitatandó kérdések témái között szerepelt a költségvetési politika megfelelősége a stabilizáció szempontjából különböző helyzetekben, a diszkrecionális politikák és az automatikus stabilizátorok közötti kompromisszum, valamint az, hogy a tagállamok eltérő feltételei hogyan befolyásolják a mozgásteret. A harmadik és egyben utolsó munkaülésen a miniszterek megvitatták, hogyan lehet hosszabb távon koordinálni és megszervezni az Ukrajnának nyújtott pénzügyi támogatást. Az ülés célja az volt, hogy Ukrajna újjáépítését szélesebb látószögből tekintsék át, figyelembe véve Ukrajna útját az EU gazdaságához és belső piacához való szorosabb integráció felé. Az ülésen részt vett Szergej Marcsenko ukrán pénzügyminiszter és Chrystia Freeland kanadai miniszterelnök-helyettes, hogy megosszák egymással tapasztalataikat és nézeteiket a jövőbeli együttműködésről. Az informális Ecofin-találkozón adóügyi kérdéseket nem vitattak meg.

2. Agreement on DAC8 in sight in the EU Council

The Swedish presidency of the EU Council reportedly plans to seek the approval of Member States on a compromise text on the eighth amendment to the Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation (DAC8) during the Ecofin meeting on 16 May. The compromise text reportedly deletes the entire new sanctions regime proposed by the Commission. It also removes the requirement to exchange Tax Identification Numbers (TINs) for DAC7 and DAC8 and postpones the starting period of the TIN requirement for DAC1 until 2030 and for DAC3, DAC4, and DAC6 until 2028. Member States would also reportedly move away from the Commission’s approach to target tax rulings related to high-net-worth individuals who hold a minimum of 1 million € in financial or investable wealth or assets under management and would target instead rulings in which the amount of the transaction or series of transactions of the advance cross-border ruling exceeds 1.5 million €. In parallel, MEPs are also advancing on their position. On Monday 24 April, the debate in the ECON committee on the draft non-binding opinion showed a degree of support for the proposal, although some amendments should be put forward. The European Parliament had accelerated its own procedure, as the EU Council will soon finalise the text. The draft opinion should be voted on 30 May in the ECON committee, with a final vote scheduled for the July plenary session.

  1. Kilátásban a megállapodás a DAC8-ról az EU Tanácsában

 Az EU Tanácsának svéd elnöksége a hírek szerint azt tervezi, hogy az ECOFIN május 16-i ülésén a tagállamok jóváhagyását kéri az adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló 2011/16/EU irányelv (DAC8) nyolcadik módosítására vonatkozó kompromisszumos szöveghez. A kompromisszumos szöveg állítólag törli a Bizottság által javasolt teljes új szankciórendszert. Emellett a DAC7 és a DAC8 esetében eltörli az adóazonosítószámok (TIN) cseréjére vonatkozó követelményt, és a DAC1 esetében 2030-ig, a DAC3, DAC4 és DAC6 esetében pedig 2028-ig elhalasztja az adóazonosítószám-követelmény kezdő időszakát. A jelentések szerint a tagállamok a Bizottság azon megközelítésétől is eltérnének, hogy a legalább 1 millió euró pénzeszközzel vagy befektethető vagy kezelt vagyonnal rendelkező vagyonos magánszemélyekre vonatkozó feltételes adómegállapítások helyett olyan feltételes adómegállapításokat céloznának meg, amelyekben a határokon átnyúló ügylet vagy ügyletsorozat összege meghaladja az 1,5 millió eurót. Ezzel párhuzamosan az EP-képviselők is előrehaladnak álláspontjukat tekintve. Április 24-én, hétfőn az ECON bizottságban a nem kötelező erejű véleménytervezetről folytatott vita azt mutatta, hogy a javaslat élvez bizonyos fokú támogatást, bár néhány módosítást elő kell terjeszteni. Az Európai Parlament felgyorsította saját eljárását, mivel az EU Tanácsa hamarosan véglegesíti a szöveget. A véleménytervezetről május 30-án szavaznak az ECON bizottságban, a végső szavazást pedig a júliusi plenáris ülésre tervezik.

  1. Russia urges EU Member States to resume information exchange

Russian authorities have reportedly recently written to several EU Member States to ask them to honour their commitments under the multilateral competent authority agreement on the automatic exchange of financial information. Following Russia’s acts of aggression against Ukraine, the EU Member States have indeed decided to discontinue all exchanges of information for tax purposes with Russia and Belarus. In their letters to Member States, the Russian authorities reportedly said they want to ensure compliance with the multilateral competent authority agreement on the common reporting standard, which says that if any difficulties in the implementation or interpretation of the agreement arise, a competent authority may request consultations with one or more of the competent authorities to develop appropriate measures to ensure that this agreement is fulfilled. Because it hasn’t received financial information from EU Member States for 2021, Russia reportedly asked them to clarify whether they intend to continue the exchange of information.

3. Oroszország sürgeti az uniós tagállamokat, hogy folytassák az információcserét

Az orosz hatóságok a jelentések szerint a közelmúltban több uniós tagállamnak írtak levelet, amelyben azt kérték, hogy teljesítsék a pénzügyi információk automatikus cseréjéről szóló többoldalú, az illetékes hatóságok közötti megállapodásban vállalt kötelezettségeiket. Oroszország Ukrajna elleni agresszív cselekményeit követően az EU tagállamai valóban úgy döntöttek, hogy beszüntetik az adóügyi célú információcserét Oroszországgal és Fehéroroszországgal. A tagállamoknak küldött levelükben az orosz hatóságok állítólag közölték, hogy biztosítani kívánják a közös adatszolgáltatási standardról szóló illetékes hatóságok közötti többoldalú megállapodás betartását, amely kimondja, hogy amennyiben a megállapodás végrehajtása vagy értelmezése során nehézségek merülnek fel, az illetékes hatóság konzultációt kérhet egy vagy több illetékes hatóságtól a megállapodás teljesítését biztosító megfelelő intézkedések kidolgozása érdekében. Mivel 2021-re vonatkozóan nem kapott pénzügyi információkat az uniós tagállamoktól, Oroszország állítólag arra kérte őket, hogy tisztázzák, szándékukban áll-e folytatni az információcserét.

4. MEPs quiz experts on the work of national tax authorities

On Tuesday 25 April, the European Parliament’s FISC Subcommittee hosted a public hearing on the work of national tax authorities. The purpose of the hearing was to discuss with experts how to support tax authorities in order to enhance the functioning of the internal market, foster its competitiveness, how to protect the financial and economic interests of the Member States and how to improve tax collection. Among other things, the participants discussed ways for better cooperation between national tax authorities and a more efficient use of resources, issues of upskilling the current staff and attracting new talent as well as the issue of the VAT gap. Participants agreed that the digitalisation presents both challenges and opportunities for the tax authorities. The technological developments have improved tax compliance, increasing transparency and efficiency of the administrations, they recognised. Digitalisation and the use of AI have increased the amounts of data that the authorities managed to collect, enabling them to assess tax liabilities and detect non-compliance. Despite all the benefits, the increasing use of the technological resources also brings some challenges and concerns about cybersecurity and privacy. Hence, it is important to develop appropriate safeguards, they said.

4. Az európai parlamenti képviselők szakértőket kérdeznek a nemzeti adóhatóságok munkájáról

Április 25-én, kedden az Európai Parlament FISC albizottsága nyilvános meghallgatást tartott a nemzeti adóhatóságok munkájáról. A meghallgatás célja az volt, hogy szakértőkkel megvitassák, hogyan lehetne támogatni az adóhatóságokat a belső piac működésének javítása, versenyképességének elősegítése, a tagállamok pénzügyi és gazdasági érdekeinek védelme és az adóbeszedés javítása érdekében. A résztvevők többek között megvitatták a nemzeti adóhatóságok közötti jobb együttműködés és az erőforrások hatékonyabb felhasználásának módjait, a jelenlegi alkalmazottak képzettségének javítását és egyúttal új tehetségek bevonását, valamint az Áfa-rés kérdését. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a digitalizáció egyszerre jelent kihívást és lehetőséget az adóhatóságok számára. Elismerték, hogy a technológiai fejlesztések javították az adózási szabályok betartását, növelték az átláthatóságot és a közigazgatás hatékonyságát. A digitalizáció és a mesterséges intelligencia használata növelte a hatóságok által gyűjthető adatmennyiséget, lehetővé téve számukra az adókötelezettségek felmérését és a szabályok be nem tartásának felderítését. Minden előny ellenére a technológiai erőforrások növekvő használata kihívásokat és aggályokat is felvet a kiberbiztonsággal és a magánélet védelmével kapcsolatban. Ezért fontos a megfelelő biztosítékok kidolgozása – mondták.

5. OECD releases its Taxing Wages 2023 Report

Taxes on labour increased in 2022 as rising nominal wages pushed workers into higher tax brackets and reduced their eligibility for tax credits and cash benefits, according to the new Taxing Wages OECD report, published on Tuesday 25 April. The report also shows that while nominal wages increased, high inflation across the OECD caused wages to decline in real terms, resulting in a double blow for workers. With inflation reaching its highest level in over 30 years in 2022, the new OECD analysis shows effective tax rates rose in a majority of OECD countries across a range of income levels and household types, with a significant increase for families with children, particularly at lower income levels. For a single worker earning the average wage, the tax wedge ranged from 53% in Belgium to 0% in Colombia in 2022, averaging 34.6% across the OECD as a whole. On average across the OECD, the tax wedge for a single parent earning 67% of the average wage increased by 1.6 percentage points between 2021 and 2022 to 16.6%, which is the largest annual increase in the average tax wedge since 2000 for any of the eight household types covered by the report. For a one-earner couple earning the average wage with two children, the average tax wedge of 25.6% in 2022 reflected an increase of 1.1 percentage points from the previous year – the largest rise for this household type since 2000, the report states.

5. Az OECD közzéteszi a Bérek adóztatása 2023 című jelentését

A munkát terhelő adók 2022-ben növekedtek, mivel a nominális bérek emelkedése magasabb adósávba szorította a munkavállalókat, és csökkentette az adókedvezményekre és pénzbeli juttatásokra való jogosultságukat – derül ki az OECD új, április 25-én, kedden közzétett Taxing Wages (A bérek adóztatása) című jelentéséből. A jelentésből az is kiderül, hogy miközben a nominális bérek emelkedtek, a magas infláció miatt az OECD-országokban a bérek reálértéken csökkentek, ami kettős csapást jelentett a munkavállalók számára. Mivel az infláció 2022-ben az elmúlt 30 év legmagasabb szintjét érte el, az OECD új elemzése szerint az OECD-országok többségében a különböző jövedelmi szintek és háztartástípusok tekintetében emelkedtek az effektív adókulcsok, a gyermekes családok esetében pedig jelentős emelkedés volt tapasztalható, különösen az alacsonyabb jövedelmi szinteken. Egy átlagbért kereső egyedülálló munkavállalót tekintve az adóteher 2022-ben a belgiumi 53% és a kolumbiai 0% között mozgott, az OECD egészét tekintve átlagosan 34,6% volt. Az OECD-országok átlagában az átlagbér 67%-át kereső egyedülálló szülő adóterhe 2021 és 2022 között 1,6 százalékponttal 16,6%-ra nőtt, ami a jelentésben vizsgált nyolc háztartástípus bármelyikének esetében az átlagos adóteher legnagyobb éves növekedése 2000 óta. Az átlagbért kereső, egyetlen keresettel rendelkező, kétgyermekes házaspár esetében a 2022-es 25,6%-os átlagos adóteher a megelőző évhez képest 1,1 százalékpontos növekedést tükröz – ez a jelentés szerint 2000 óta a legnagyobb emelkedés ennél a háztartástípusnál.

6. EFRAG requests comments on preparatory draft for the endorsement advice on amendments to IAS 12

EFRAG issued on Monday 24 April a preparatory draft of its Endorsement Advice letter relating to the endorsement for use in the EU of the International Tax Reform Pillar Two Model Rules (amendments to IAS12). The objective of the amendments is to introduce a mandatory temporary exception to the requirements in IAS 12 Income Taxes to recognise and disclose information about deferred tax assets and liabilities arising from the OECD’s Pillar Two Model Rules. The amendments also propose the introduction of disclosure requirements. EFRAG’s overall preliminary assessment is that the amendments satisfy the criteria for endorsement for use in the EU and it therefore recommends its endorsement. EFRAG is seeking comments on the analyses supporting its preliminary conclusions by 24 May 2023.

6. Az EFRAG várja az észrevételeket az IAS 12 módosításaira vonatkozó jóváhagyással kapcsolatos szakvélemény előkészítő tervezetére

Az EFRAG április 24-én, hétfőn közzétette a nemzetközi adóreform második pillérének modellszabályai (az IAS 12 módosításai) szerinti jóváhagyások uniós alkalmazásával kapcsolatos jóváhagyásra vonatkozó szaktanácsadó levelek előkészítő tervezetét. A módosítások célja, hogy az IAS 12 Nyereségadók standardban foglalt követelmények alól kötelező ideiglenes kivételt vezessenek be a halasztott adókövetelésekre és adókötelezettségekre vonatkozó információk kimutatására és közzétételére vonatkozóan, amelyek az OECD második pillérének modellszabályaiból erednek. A módosítások közzétételi követelmények bevezetését is javasolják. Az EFRAG átfogó előzetes értékelése szerint a módosítások megfelelnek az uniós alkalmazáshoz szükséges jóváhagyás kritériumainak, ezért javasolja azok jóváhagyását. Az EFRAG 2023. május 24-ig várja az előzetes következtetéseit alátámasztó elemzésekkel kapcsolatos észrevételeket.

7. Final adoption of the Carbon Border Adjustment Mechanism

On Tuesday 25 April, the EU Member States adopted the regulation establishing the Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Only Poland voted against it while Belgium and Bulgaria abstained. The adoption paves the way for the entry into force of the CBAM, at least its transitional phase, from October 2023 until 1 January 2026. Until the end of 2025, the CBAM will apply only as a reporting obligation. CBAM will be phased in gradually, in parallel to a phasing out of the free allowances, once it begins under the revised EU ETS for the sectors concerned. Free allowances for sectors covered by the Carbon Border Adjustment Mechanism – cement, aluminium, fertilisers, electric energy production, hydrogen, iron and steel, as well as some precursors and a limited number of downstream products – will be phased out over a nine-year period between 2026 and 2034.

7. Az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmus végleges elfogadása

Április 25-én, kedden az uniós tagállamok elfogadták az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmust (CBAM) létrehozó rendeletet. Egyedül Lengyelország szavazott ellene, míg Belgium és Bulgária tartózkodott. Az elfogadás megnyitja az utat a CBAM hatálybalépéséhez, legalábbis annak átmeneti szakaszához, amely 2023 októberétől 2026. január 1-jéig tart. A CBAM 2025 végéig csak jelentéstételi kötelezettségként lesz alkalmazandó. A CBAM fokozatosan, az ingyenes kibocsátási egységek fokozatos megszüntetésével párhuzamosan kerül bevezetésre, amint az a felülvizsgált EU kibocsátáskereskedelmi rendszere (ETS) keretében az érintett ágazatokra vonatkozóan megkezdődik. Az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmus hatálya alá tartozó ágazatok – cement, alumínium, műtrágyák, villamosenergia-termelés, hidrogén, vas és acél, valamint néhány prekurzor és korlátozott számú feldolgozott termék – ingyenes kibocsátási egységeit 2026 és 2034 között kilenc év alatt fokozatosan megszüntetik.

 

Monday 8 May 2023
2023. május 8., hétfő

1. European Commission proposes new anti-corruption rules

The European Commission proposed on Wednesday 3 May new anti-corruption proposals, including the establishment of a dedicated Common Foreign and Security Policy (CFSP) sanctions regime to target serious acts of corruption worldwide. “Passive or active bribery of a public official or the embezzlement or misappropriation by a public official could constitute such serious acts of corruption, especially in a country that appears on the EU list of non-cooperative jurisdictions for tax purposes, or a country that suffers from strategic deficiencies in its national regimes on anti-money laundering and countering terrorism financing that pose significant threats to the financial system of the Union”, the joint communication from the European Commission and the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security policy says. The proposed framework would evaluate whether corruption is a systemic issue at the root of economic, social, humanitarian, or political crisis in a third country. Other factors taken into account would be the level of gravity of the act, the amount at stake and the prominence of the public function held by the official or other persons involved, the proposal says. The Commission also put forward a proposal for a new Directive on combatting corruption within the EU, in order to modernise the existing anti-corruption legal framework.

1. Az Európai Bizottság új korrupcióellenes szabályokat javasol

Az Európai Bizottság május 3-án, szerdán új korrupcióellenes javaslatokat terjesztett elő, többek között egy olyan, a közös kül- és biztonságpolitikára (KKBP) vonatkozó szankciórendszer létrehozását, amely világszerte a súlyos korrupciós cselekmények ellen irányul. “Ilyen súlyos korrupciós cselekménynek minősülhet egy köztisztviselő passzív vagy aktív megvesztegetése, illetve egy köztisztviselő által elkövetett sikkasztás vagy hűtlen kezelés, különösen olyan országban, amely szerepel az adózási szempontból nem együttműködő joghatóságok uniós listáján, vagy olyan országban, amelynek nemzeti pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás-ellenes rendszere olyan stratégiai hiányosságokkal küzd, amelyek jelentős fenyegetést jelentenek az Unió pénzügyi rendszerére” – áll az Európai Bizottság és az Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselőjének közös közleményében. A javasolt keretrendszer értékelné, hogy a korrupció rendszerszintű probléma-e, amely egy harmadik ország gazdasági, társadalmi, humanitárius vagy politikai válságának gyökere. A javaslat szerint figyelembe vennék továbbá a cselekmény súlyosságát, a kockán forgó összeget és a tisztviselő vagy más érintett személyek által betöltött közfeladat jelentőségét. A Bizottság a korrupció elleni küzdelemről szóló új irányelvre vonatkozó javaslatot is előterjesztett, amely a meglévő korrupcióellenes jogi keret korszerűsítését célozza.

2. No UNSHELL discussion at the Ecofin meeting on 16 May

The agenda of the next Ecofin meeting on 16 May has been published and it is worth noting that the policy debate initially planned on the UNSHELL Directive laying down rules to prevent the misuse of shell entities for tax purposes has disappeared. The only tax matter will therefore be the general approach on the eighth amendment of the Directive on administrative cooperation in tax matters (DAC8). On this file, two remaining issues have reportedly to be discussed further during an ambassadors’ meeting on 10 May before an agreement on a general approach can be reached. The first one is reportedly the implementation date for the exchange of taxpayer identification numbers for the purposes of DAC4. The second is the so-called switch-off mechanism that would exempt non-EU crypto service providers from reporting to the EU if they have reported the same information to their own countries and if those non-EU countries are deemed to have reporting systems equivalent to the EU ones.

2. Nincs UNSHELL vita az Ecofin május 16-i ülésén

Az Ecofin következő, május 16-i ülésének napirendjét közzétették, és érdemes megjegyezni, hogy az eredetileg tervezett politikai vita az UNSHELL-irányelvről, amely szabályokat állapít meg a fedőszervezetekkel való adózási célú visszaélések megakadályozására, megszűnt. Az egyetlen adózási kérdés tehát az adóügyekben való közigazgatási együttműködésről szóló irányelv (DAC8) nyolcadik módosításának általános megközelítése lesz. Ezzel kapcsolatban a jelentések szerint a május 10-i nagyköveti találkozón két fennmaradó kérdést tovább kell tárgyalni, mielőtt megállapodás születhet az általános megközelítésről. Az első a hírek szerint az adóazonosítószámok cseréjének végrehajtási időpontja a DAC4 alkalmazásában. A második az úgynevezett “switch-off” mechanizmus, amely mentesítené az EU-n kívüli kriptopénzszolgáltatókat az EU felé történő jelentéstétel alól, ha ugyanezeket az információkat saját országuknak is jelentették, és ha úgy ítélik meg, hogy ezek a nem uniós országok az uniós rendszerekkel egyenértékű jelentéstételi rendszerrel rendelkeznek.

3. European Commission asked to act as honest broker in the AMLA seat selection process

The European Parliament and the Council of the EU reportedly recently wrote to the European Commission to ask it to help them define objective criteria for determining the location of the seat of the future AML authority (AMLA). Member States usually determine the location of EU agencies on their own but the Court of Justice of the European Union recently held that the European Parliament should have a say. In its letter to the European Commission, the Swedish Presidency of the Council of the EU asked the Commission to act as an “honest broker”, evaluating offers for the AMLA seat in an objective and reasoned manner. It also urged the Commission to work as a matter of priority on the definition of objective and transparent criteria for the selection of the seat of AMLA. The Commission is also asked to work on a standardised application form that would be suitable for both co-legislators and by means of which all candidate Member States could submit their application in due time.

3. Az Európai Bizottság felkérést kapott arra, hogy az AMLA-székhely kiválasztási folyamatában igazságos közvetítőként járjon el

Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa a közelmúltban levélben fordult az Európai Bizottsághoz, amelyben arra kérte, hogy segítsen meghatározni objektív kritériumokat a jövőbeni pénzmosás elleni hatóság székhelyének meghatározásához. A tagállamok általában maguk határozzák meg az uniós ügynökségek székhelyét, de az Európai Unió Bírósága nemrégiben úgy ítélte meg, hogy az Európai Parlamentnek beleszólási joga van. Az EU Tanácsának svéd elnöksége az Európai Bizottsághoz intézett levelében arra kérte, hogy “igazságos közvetítőként” járjon el, és objektív és ésszerű módon értékelje az AMLA székhelyére tett javaslatokat. Az elnökség arra is sürgette a Bizottságot, hogy prioritásként dolgozzon az AMLA székhelyének kiválasztására vonatkozó objektív és átlátható kritériumok meghatározásán. A Bizottságot arra is felkérték, hogy dolgozzon ki egy olyan szabványosított pályázati űrlapot, amely mindkét társjogalkotó számára megfelelő lenne, és amelynek segítségével valamennyi tagjelölt tagállam időben benyújthatná pályázatát.

4. IASB supplementary meeting on international tax reform and SME Accounting Standard

The International Accounting Standards Board (IASB) held on Wednesday 3 May a supplementary meeting to discuss a new project to help companies that apply the IFRS for SMEs Accounting Standard to respond to the new tax rules set by the OECD. The purpose of the meeting was to accelerate progress on the project, which will result in proposed amendments to the Standard. The IASB initiated the project after gathering feedback on its project to amend IFRS Accounting Standards in response to international tax reform. The feedback suggested that large private companies and subsidiaries of multinational companies that apply the IFRS for SMEs Accounting Standard may be affected by the OECD’s Pillar Two model rules. The exposure draft on proposed amendments to the IFRS for SMEs Accounting Standard is expected to be published in Q2 2023.

4. Az IASB kiegészítő ülése a nemzetközi adóreformról és a kkv-k számviteli standardjáról

A Nemzetközi Számviteli Standard Testület (IASB) május 3-án, szerdán kiegészítő ülést tartott egy új projekt megvitatására, amely az IFRS for SMEs számviteli standardot alkalmazó vállalatoknak segítené az OECD által meghatározott új adószabályokra való reagálást. Az ülés célja a projekt előrehaladásának felgyorsítása volt, amely a standard javasolt módosításait fogja eredményezni. Az IASB azt követően kezdeményezte a projektet, hogy visszajelzéseket gyűjtött a nemzetközi adóreformra válaszul az IFRS számviteli standardok módosítására irányuló projektjével kapcsolatban. A visszajelzések azt sugallták, hogy az OECD második pillérének modellszabályai érinthetik a nagy magánvállalatokat és a multinacionális vállalatok leányvállalatait, amelyek az IFRS kkv-k számára készült számviteli standardot alkalmazzák. Az IFRS kkv-k számára készült számviteli standard javasolt módosításairól szóló közzétételi tervezetet várhatóan 2023 második negyedévében teszik közzé.

5. Luxembourg’s Engie ruling is not an illegal state aid, ECJ Advocate General says

The European Commission has wrongly found that Luxembourg granted unlawful state aid in the form of tax benefits to the Engie group, according to the opinion of Advocate General Juliane Kokott delivered on Thursday 4 May. In June 2018, the Commission concluded that the Engie group had benefited from illegal tax advantages in Luxembourg and demanded that the Grand Duchy recover €120 million from the company. According to the Advocate General, the Commission and the General Court relied from the outset on the wrong frame of reference. Indeed, they considered that the Luxembourg tax law in force at the time contained a corresponding principle, namely that an exemption of income from participations at the level of the parent company implies taxation of the corresponding profits at the level of the subsidiary. However, in Ms Kokott’s view, such a link is not obvious and its existence cannot simply be inferred by way of interpretation in Luxembourg law. The Advocate General also takes the view that it is not all incorrect advance tax rulings, but only those advance tax rulings that are manifestly incorrect in favour of the taxpayer that can constitute a selective advantage and be considered to be in breach of state aid law. Ms Kokott therefore proposes that the Court of Justice uphold the appeals and, consequently, annul the judgment of the General Court and the Commission’s decision. The Court’s judgment will be delivered at a later date and judges are not obliged to follow the Advocate General’s opinion.

5. Az Európai Bíróság főtanácsnoka szerint a luxemburgi Engie-határozat nem minősül jogellenes állami támogatásnak

Az Európai Bizottság tévesen állapította meg, hogy Luxemburg jogellenes állami támogatást nyújtott adókedvezmények formájában az Engie csoportnak – derül ki Juliane Kokott főtanácsnok május 4-én, csütörtökön ismertetett indítványából. A Bizottság 2018 júniusában arra a következtetésre jutott, hogy az Engie csoport jogellenes adókedvezményeket vett igénybe Luxemburgban, és követelte, hogy a nagyhercegség 120 millió eurót fizessen vissza a vállalattól. A főtanácsnok szerint a Bizottság és a Törvényszék kezdettől fogva rossz hivatkozási alapra támaszkodott. Úgy vélték ugyanis, hogy az akkor hatályos luxemburgi adójog tartalmazott egy megfelelő elvet, nevezetesen azt, hogy a részesedésekből származó jövedelemnek az anyavállalat szintjén történő mentessége a megfelelő nyereségnek a leányvállalat szintjén történő megadóztatását vonja maga után. Kokott asszony szerint azonban ez az összefüggés nem nyilvánvaló, és a luxemburgi jog értelmezéséből nem lehet egyszerűen következtetni a meglétére. A főtanácsnok továbbá úgy véli, hogy nem minden előzetes adómegállapítás helytelen, hanem csak azok amelyek egyértelműen az adóalany javát szolgálják, ezzel szelektív adóelőnyt biztosítva neki és amelyek az állami támogatásokra vonatkozó törvényt megsértik. Kokott asszony ezért azt javasolja, hogy a Bíróság adjon helyt a fellebbezéseknek, és következésképpen semmisítse meg a Törvényszék ítéletét és a Bizottság határozatát. A Bíróság ítéletét egy későbbi időpontban hozza meg, és a bírák nem kötelesek követni a főtanácsnok indítványát.

Registration for the ETAF Conference on 28 June is now open!
Register here: https://sweapevent.com/ETAFConference28June

A június 28-i ETAF-konferenciára való regisztráció már megkezdődött!
Regisztráljon itt: https://sweapevent.com/ETAFConference28June

 

Monday 15 May 2023
2023. május 15., hétfő

1.EU ambassadors agree on DAC8

The ambassadors of Member States (Coreper) gave their green light on Wednesday 10 May to the latest Swedish Presidency’s compromise text on the Council Directive amending Directive 2011/16/EU on administrative cooperation in the field of taxation (DAC8), which paves the way for a formal agreement at the Ecofin meeting on 16 May. Member States have completely deleted from the text the minimum penalties proposed by the European Commission in case of a breach of the reporting obligations of the DAC. The text now only states that “the penalties provided for should be effective, proportionate and dissuasive”, while stressing that “the choice of penalties remains within the discretion of Member States”. ETAF very much welcomes this news, as the proposed minimum sanctions were the main concern we pointed out in our position paper on the proposal. Some changes have also been made on the automatic exchange of tax rulings. Member States want to target advance cross-border ruling issued, amended or renewed after 1 January 2026 and where the amount of the transaction or series of transactions of the advance cross-border ruling exceeds 1,5 million € or the advance cross-border ruling determines whether a person is or is not resident for tax purposes in the Member State issuing the ruling. As expected, Member States also added a provision to address the recent Court of Justice of the European Union decision invalidating DAC6 reporting requirements that infringe professional privilege. In parallel, the EP is finalizing its non-binding opinion with the intention to vote on it in the ECON committee on 30 May and in Plenary in July. The amendments drafted by the political groups touch upon the issue of scope, the privacy aspects, obligations of intermediaries, the proposed minimum penalty level as well as the definition of a high net worth individual.

1.Az uniós nagykövetek megállapodtak a DAC8-ról

A tagállamok nagykövetei (Coreper) május 10-én, szerdán zöld utat adtak az adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló 2011/16/EU irányelvet módosító tanácsi irányelvre (DAC8) vonatkozóan a svéd elnökség kompromisszumos szövegének, amely megnyitja az utat ahhoz, hogy a május 16-i Ecofin-ülésen hivatalos megállapodás szülessen. A tagállamok a szövegből teljes mértékben törölték az Európai Bizottság által javasolt minimumszankciókat a DAC szerinti jelentéstételi kötelezettségek megsértése esetén. A szöveg most már csak annyit mond ki, hogy “az előírt szankcióknak hatékonynak, arányosnak és visszatartó erejűnek kell lenniük”, ugyanakkor hangsúlyozza, hogy “a szankciók megválasztása a tagállamok mérlegelési jogkörében marad”. Az ETAF üdvözli ezt a hírt, hiszen a fő aggályt a javasolt minimumszankciók jelentették, amelyre felhívtuk a figyelmet a javaslatról szóló állásfoglalásunkban. A feltételes adómegállapításokra vonatkozó automatikus információcserével kapcsolatban is történt néhány változtatás. A tagállamok olyan 2026. január 1-je után kibocsátott, módosított vagy meghosszabbított határokon átnyúló feltételes adómegállapításokat kívánnak megcélozni, melyekben az előzetes határon átnyúló feltételes adómegállapításban szereplő ügylet vagy ügyletsorozat összege meghaladja az 1,5 millió EUR-t, vagy melyekben az előzetes határokon átnyúló feltételes  adómegállapítás meghatározza, hogy az adott személy a feltételes adómegállapítást kibocsátó tagállamban adóügyi illetőséggel rendelkezik vagy sem. A várakozásoknak megfelelően a tagállamok egy rendelkezéssel egészítették ki az Európai Unió Bíróságának a DAC6 szakmai titoktartást sértő jelentéstételi követelményeit érvénytelenítő közelmúltbeli határozatát is. Ezzel párhuzamosan az EP véglegesíti nem kötelező erejű véleményét, amelyről május 30-án az ECON bizottságban, júliusban pedig a plenáris ülésen kíván szavazni. A képviselőcsoportok által kidolgozott módosítások érintik a hatály, a magánélet védelmével kapcsolatos szempontok, a közvetítők kötelezettségei, a javasolt minimális büntetési szint, valamint a jelentős nettó vagyonnal rendelkező magánszemély meghatározásának kérdését.

  1. Summary report of the answers received to the public consultation on BEFIT

On Monday 8 May, the European Commission published a summary report of the answers it received to its public consultation on its initiative Business in Europe: Framework for Income Taxation (BEFIT). Overall, the Commission received 77 responses to its survey. Almost two thirds of the respondents (50/77) agreed or strongly agreed that the current situation with 27 different national corporate tax systems gives rise to problems in the internal market. Regarding the scope, a majority of respondents considered it as “effective” or “very effective” to have a threshold for mandatory application with a possibility for companies (including SMEs) below the threshold to opt in. Most respondents also considered a threshold for groups with over EUR 750 million of consolidated group revenues as “effective” or “very effective”. Among other things, respondents were asked whether they see any benefits that the BEFIT initiative could bring regarding their current compliance and administrative costs. The Commission recognized that they expressed mixed views as to whether the proposed approach would lead to simplifications and added that some felt it could lead to higher compliance and administrative costs. A majority of respondents also said that filing simplifications would be the most useful in terms of reducing the compliance and administrative burden.

  1. Összefoglaló jelentés a BEFIT-ről szóló nyilvános konzultációra kapott válaszokról

Május 8-án, hétfőn az Európai Bizottság összefoglaló jelentést tett közzé a Vállalkozások Európában: társaságiadó-keret (BEFIT)  kezdeményezéséről folytatott nyilvános konzultációra kapott válaszokról. A Bizottság összesen 77 választ kapott a felmérésre. A válaszadók közel kétharmada (50/77) egyetértett vagy határozottan egyetértett azzal, hogy a jelenlegi 27 különböző nemzeti társaságiadó-rendszer problémákat okoz a belső piacon. A hatályát illetően a válaszadók többsége “hatékonynak” vagy “nagyon hatékonynak” tartotta, hogy legyen egy kötelező alkalmazási küszöbérték, amely lehetővé teszi a vállalatok (köztük a kkv-k) számára, hogy a küszöbérték alatt is csatlakozzanak. A legtöbb válaszadó a 750 millió eurónál nagyobb konszolidált csoportszintű bevételt elérő vállalatcsoportokra vonatkozó küszöbértéket is “hatékonynak” vagy “nagyon hatékonynak” tartotta. A válaszadókat többek között arról is megkérdezték, hogy látnak-e bármilyen előnyt a BEFIT-kezdeményezésből a jelenlegi megfelelési és adminisztratív költségeik tekintetében. A Bizottság elismerte, hogy a válaszadók vegyes véleményt fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy a javasolt megközelítés egyszerűsítésekhez vezetne-e, és hozzátette, hogy egyesek szerint ez magasabb megfelelési és adminisztratív költségekhez vezethet. A válaszadók többsége azt is mondta, hogy a bevallási egyszerűsítések lennének a leghasznosabbak a megfelelési és adminisztratív terhek csökkentése szempontjából.

  1. EU implementation directive of Pillar II challenged in court

A company identified as “VF” has reportedly filed an application with the General Court of the European Union contesting the validity of the EU implementation directive of the global minimum tax (so called Pillar II of the OECD agreement). According to a summary of the application, published on Monday 8 May in the Official Journal of the European Union, the company argued that the court should annul the international shipping income exemption contains in the Directive. The company noted that article 17 of the implementing directive excludes income from shipping activities covered by EU member states’ tonnage tax regimes, other than international shipping income and qualified ancillary international shipping income. It also noted that the EU directive does not lay down transitional measures for taxpayers that made substantial investments relying on a national tonnage tax regime. By doing so, the company argued that the directive breaches EU law, including the principle of equal treatment of comparable enterprises and the principle of proportionality. The company also alleged that the directive infringes the principle of protection of legitimate expectations and legal certainty.

  1. A II. pillérre vonatkozó uniós végrehajtási irányelvet bíróság előtt támadták meg

Egy “VF” néven azonosított vállalat a jelentések szerint keresetet nyújtott be az Európai Unió Törvényszékéhez, amelyben vitatja a globális minimumadóról szóló uniós végrehajtási irányelv (az OECD-megállapodás II. pillére) érvényességét. A keresetről szóló, az Európai Unió Hivatalos Lapjában május 8-án, hétfőn közzétett összefoglaló szerint a vállalat azzal érvelt, hogy a bíróságnak törölnie kell az irányelvben foglalt nemzetközi hajózásból származó bevételek adómentességet. A társaság megjegyezte, hogy a végrehajtási irányelv 17. cikke kizárja az uniós tagállamok hajóűrtartalomadó-rendszerének hatálya alá tartozó hajózási tevékenységekből származó bevételeket, kivéve a nemzetközi hajózásból származó bevételeket és a nemzetközi hajózásból származó minősített járulékos bevételeket. Megjegyezte továbbá, hogy az uniós irányelv nem határoz meg átmeneti intézkedéseket azon adófizetők számára, akik a nemzeti hajóűrtartalomadó-rendszerre támaszkodva jelentős beruházásokat hajtottak végre. A társaság szerint az irányelv ezzel sérti az uniós jogot, többek között az összehasonlítható vállalkozásokkal szembeni egyenlő bánásmód elvét és az arányosság elvét. A társaság azt is állította, hogy az irányelv sérti a bizalomvédelem és a jogbiztonság elvét.

  1. OECD reports on progress on Pillar I and Pillar II

OECD Secretary General Mathias Cormann gave some news on the progress being made on Pillar I and Pillar II of the OECD agreement in his tax report to G7 Finance ministers and central bank governors, published on Thursday 11 May. In particular, he said that the OECD is developing a secure communication mechanism to allow confidential discussions between tax administrations and taxpayers in support of the Two-pillar global tax reform and expects it to be operational no later than 2024. “To fully unlock the potential of digital technology for tax administrations, coordinated work is now being undertaken to build a secure communications mechanism to allow both tax administrations, as well as taxpayers, to engage in confidential discussions and securely share documents in a cross-border environment”, the report says. The OECD is also working on standardizing a GLOBE information return that the ultimate parent entity of an in-scope MNE group can file centrally with a jurisdiction that has a qualified competent authority agreement with the jurisdictions of its constituent entities. Similar principles underpin the work being finalized on amount A of Pillar I, the report adds, pointing to a one-stop-shop approach for filing amount A returns and documentation packages and advance certainty review processes under amount A.

  1. OECD-jelentések az I. és II. pillérben elért eredményekről

Mathias Cormann, az OECD főtitkára május 11-én, csütörtökön közzétett, a G7-ek pénzügyminisztereinek és jegybankelnökeinek készített adóügyi jelentésében beszámolt az OECD-megállapodás I. és II. pillére terén elért eredményekről. Mindenekelőtt elmondta, hogy az OECD biztonságos kommunikációs mechanizmust fejleszt ki, amely lehetővé teszi az adóhatóságok és az adófizetők közötti bizalmas megbeszéléseket a két pilléren alapuló globális adóreform támogatása érdekében, és várhatóan legkésőbb 2024-re működőképes lesz. “A digitális technológiában rejlő lehetőségek teljes körű kiaknázása érdekében az adóhatóságok számára jelenleg összehangolt munka folyik egy olyan biztonságos kommunikációs mechanizmus kiépítésén, amely lehetővé teszi mind az adóhatóságok, mind az adófizetők számára, hogy bizalmas megbeszéléseket folytassanak és biztonságosan megosszák dokumentumaikat határokon átnyúló környezetben” – áll a jelentésben. Az OECD azon is dolgozik, hogy szabványosítsa azt a GLOBE adatbevallást, amit a hatálya alá tartozó multinacionális vállalatcsoport legfőbb anyavállalata központilag nyújthat be egy olyan joghatósághoz, mely illetékes hatóságok közötti elismert megállapodást kötött a csoportot alkotó jogalanyok joghatóságaival. Hasonló elvek támasztják alá az I. pillér “A” összegével kapcsolatos munka véglegesítését, rámutatva az “A” összegű bevallások és dokumentációs csomagok benyújtására vonatkozó egyablakos megközelítésre, valamint az “A” összeg szerinti előzetes bizonyosság-felülvizsgálati eljárásokra.

  1. German Chancellor Olaf Scholz addresses MEPs

On Tuesday 9 May, the European Parliament gathered in plenary for a “This is Europe” debate with Olaf Scholz, Chancellor of Germany. In his speech, the Chancellor focused on a number of key challenges for the future of the EU, including the war in Ukraine and the need for strengthened defence cooperation, the need for more openness to the world, more honest enlargement policy and treaties’ reform. He also pushed for extending qualified majority decision-making to more decisions dealing with foreign policy and taxation. Reacting to Chancellor’s words, the MEPs called on the leader to be more courageous in delivering his policies, turn words into action and ensure faster deliveries to Ukraine. In particular, several MEPs demanded a continued support for Ukraine in the Russian war of aggression until a just peace is secured, while others criticised Germany for providing tardy support to Ukraine. Many MEPs called on Chancellor Scholz to push for a Convention before the 2024 European elections and also addressed the need for more support for the EU citizens in the face of the energy and climate crises.

  1. Olaf Scholz német kancellár felszólalt az európai parlamenti képviselők előtt

Május 9-én, kedden az Európai Parlament plenáris ülése “Ez itt Európa” címmel vitára gyűlt össze Olaf Scholz német kancellár részvételével. A kancellár beszédében az EU jövőjét érintő számos kulcsfontosságú kihívásra összpontosított, többek között az ukrajnai háborúra és a megerősített védelmi együttműködés szükségességére, a világra való nagyobb nyitottság, az őszintébb bővítési politika és a szerződések reformjának szükségességére. Szorgalmazta továbbá a minősített többségi döntéshozatal kiterjesztését a külpolitikával és az adózással kapcsolatos döntésekre. A kancellár szavaira reagálva a képviselők arra kérték, hogy legyen bátrabb politikája megvalósításában, váltsa a szavakat tettekre, és biztosítsa a gyorsabb szállításokat Ukrajnába. Több EP-képviselő főként Ukrajna további folyamatos támogatását követelte az igazságos béke megteremtéséig az orosz háborús agresszióban, míg mások bírálták Németországot az Ukrajnának nyújtott támogatás késedelméért. Számos képviselő felszólította Scholz kancellárt, hogy még a 2024-es európai parlamenti választások szorgalmazza a Konvent létrehozását, és kitért arra is, hogy az energia- és klímaválsággal szemben több támogatást kell nyújtani az uniós polgároknak.

  1. MEPs start their work on the VAT in the digital age package

MEP Olivier Chastel (Renew Europe, Belgium) recently published his draft report for the ECON committee on the VAT in the digital age package. In his draft report, he says he wants to achieve more balance between the objectives of combating fraud and the difficulties for businesses which might arise in applying the newly proposed rules. In particular, he believes that a ten working day deadline for issuing and declaring invoices would be more realistic for businesses, especially SMEs, than the two-day deadline proposed by the Commission. Mr Chastel also finds it necessary to reinforce data protection both for the safeguard of citizens’ privacy and for the safety of companies’ business secrecy, with data storage within the companies themselves. He also insists on close cooperation between all actors involved in the fight against VAT fraud, in particular EPPO, Eurofisc, Europol and Eurojust. In order to limit compliance costs for both businesses, in particularly SMEs, and tax administrations, Mr Chastel requests the European Commission to develop a secure and reliable software for connecting them to the national administrations and the central VIES system. Finally, the rapporteur is of the view that the implementation periods should be reassessed and more time (at least one year more) should be given to businesses and national administrations, to prepare and coordinate the entry into force of digital reporting requirements, the VAT treatment of the platform economy and the single VAT registration and Import One-Stop-Shop (IOSS) update. The vote of this report in the ECON committee is scheduled for October 2023.

  1. Az európai parlamenti képviselők megkezdik a HÉA a digitális korban csomaggal kapcsolatos munkájukat

Olivier Chastel európai parlamenti képviselő (Renew Europe, Belgium) a közelmúltban közzétette az ECON-bizottság számára készített jelentéstervezetét a HÉA a digitális korban csomagról. Jelentéstervezetében elmondja, hogy nagyobb egyensúlyt szeretne elérni a csalás elleni küzdelem célkitűzései és a vállalkozások számára az újonnan javasolt szabályok alkalmazása során esetlegesen felmerülő nehézségek között. Mindenekelőtt úgy véli, hogy a számlák kiállításának és bevallásának tíz munkanapos határideje reálisabb lenne a vállalkozások, különösen a kkv-k számára, mint a Bizottság által javasolt kétnapos határidő. Chastel úr szükségesnek tartja továbbá mind a polgárok magánéletének védelme, mind a vállalatok üzleti titkainak biztonsága érdekében az adatvédelem megerősítését az adatok vállalatokon belüli tárolásával. Ragaszkodik továbbá a héacsalás elleni küzdelemben részt vevő valamennyi szereplő, különösen az EPPO, az Eurofisc, az Europol és az Eurojust közötti szoros együttműködéshez. A vállalkozások – különösen a kkv-k – és az adóhatóságok megfelelési költségeinek csökkentése érdekében Chastel úr arra kéri az Európai Bizottságot, hogy dolgozzon ki egy biztonságos és megbízható szoftvert, amely összekapcsolja őket a nemzeti hatóságokkal és a központi VIES-rendszerrel. Végezetül az előadó úgy véli, hogy a végrehajtási időszakokat újra kellene értékelni, és több időt (legalább egy évvel többet) kellene adni a vállalkozásoknak és a nemzeti hatóságoknak a digitális jelentéstételi követelmények, a platformgazdaság héa-kezelése, az egységes héa-regisztráció és az import egyablakos rendszer (IOSS) aktualizálásának előkészítésére és koordinálására. A jelentésről a tervek szerint 2023 októberében szavaz az ECON bizottság.

  1. New EU Tax Observatory study on corporate tax avoidance and sales

The EU Tax Observatory published on Wednesday 10 May a new study investigating the influence of corporate tax avoidance (CTA) on firm-level sales, and its aggregate implications. The aim of the study is to demonstrate that tax avoidance has given a competitive edge to firms that engage in it. The authors found that large corporations’ relative increase in tax avoidance has contributed significantly to the observed increase in industry concentration since the 1990s. According to them, in specific sectors, such as chemical manufacturing, non-store retailers, or computer products, tax avoidance by large firms could explain up to 30% of the industry concentration increase. They also found that tax avoidance can distort market shares and influence real production in many industries beyond its impact on government revenues. The authors further argue that the enforcement of corporate tax policy can help curb industry concentration. The European Commission’s rulings against tax breaks given to Apple, Fiat, Amazon, and Starbucks further underscore the need for coordinated tax policies to ensure fair competition within the European Union, they say. In their view, tax policy should be an integral part of competition policy and policymakers must work towards coordinated tax policies to ensure a level playing field for all firms.

  1. Az EU Tax Observatory új tanulmánya a társaságiadó elkerüléséről és az értékesítésről

Az EU Tax Observatory május 10-én, szerdán új tanulmányt tett közzé, amely a társaságiadó elkerülésnek (CTA – corporate tax avoidance) a vállalati szintű értékesítésre gyakorolt hatását és annak összesített következményeit vizsgálja. A tanulmány célja annak bizonyítása, hogy az adóelkerülés versenyelőnyhöz juttatta az azt alkalmazó cégeket. A szerzők megállapították, hogy a nagyvállalatok adóelkerülésének relatív növekedése jelentősen hozzájárult az iparági koncentráció 1990-es évek óta megfigyelhető növekedéséhez. Szerintük bizonyos ágazatokban, mint például a vegyiparban, a nem bolti kiskereskedelemben vagy a számítástechnikai termékek gyártásában a nagyvállalatok adóelkerülése az iparági koncentráció növekedésének akár 30%-át is magyarázhatja. Azt is megállapították, hogy az adóelkerülés az állami bevételekre gyakorolt hatásán túlmenően számos iparágban torzíthatja a piaci részesedéseket és befolyásolhatja a valós termelést. A szerzők továbbá azzal érvelnek, hogy a társaságiadó-politika végrehajtása segíthet az iparági koncentráció megfékezésében. Az Európai Bizottságnak az Apple, a Fiat, az Amazon és a Starbucks számára nyújtott adókedvezményekkel szembeni döntései még inkább aláhúzzák, hogy összehangolt adópolitikára van szükség az Európai Unión belüli tisztességes verseny biztosítása érdekében – vélik a szerzők. Véleményük szerint az adópolitikának a versenypolitika szerves részét kell képeznie, és a politikai döntéshozóknak összehangolt adópolitikára kell törekedniük annak érdekében, hogy valamennyi vállalat számára egyenlő versenyfeltételeket biztosítsanak.

 

Monday 22 May 2023
2023. május 22., hétfő

1.ETAF comments on the IESBA exposure draft on ethical conduct in tax planning

ETAF submitted on Wednesday 17 May its comments on the IESBA exposure draft on proposed revisions to the International Code of Ethics for Professional Accountants to guide judgments and behaviours of professional accountants when providing tax planning and related services. The main amendments to the Code aim at setting a clear principle that professional accountants should advise on a tax planning arrangement only if they have determined that there is a credible basis in laws and regulations for it as well as providing practical guidance to assist professional accountants in navigating the “grey zone” of uncertainty when carrying out tax planning. Among other things, the IESBA is also proposing a description of tax planning. ETAF welcomed very much this initiative and generally approved the IESBA’s proposals. The guidance on how to navigate in the “grey zone” of uncertainty when carrying out tax planning activities will concretely help tax professionals in their daily work. We also supported the recognition that professional accountants serve the public interest by helping to facilitate a more efficient and effective operation of a jurisdiction’s tax system. Finally, we found this work very enlightening in the framework of the future initiative Securing the Activity Framework of Enablers (SAFE) of the European Commission and its expected definition of “aggressive tax planning”.

  1. Az ETAF észrevételei az IESBA adótervezés során tanúsított etikus magatartásról szóló nyilvános tervezetére vonatkozóan

Az ETAF május 17-én, szerdán benyújtotta észrevételeit a Könyvvizsgálók Nemzetközi Etikai Standardjainak Testülete (International Ethics Standards Board for Accountant – IESBA) nyilvános tervezetéhez, ami a könyvvizsgálók nemzetközi etikai kódexének javasolt felülvizsgálatára irányul annak érdekében, hogy a könyvvizsgálók ítélőképességének és magatartásának az adótervezés és a kapcsolódó szolgáltatások nyújtása során irányt mutasson. A kódex főbb módosításainak célja, hogy egyértelmű alapelvet határozzanak meg, miszerint a könyvvizsgálók csak akkor adhatnak tanácsot egy adótervezési konstrukcióra vonatkozóan, ha megállapították, hogy annak hiteles törvényi és jogszabályi alapja van, továbbá gyakorlati útmutatást nyújtanak az adótervezés során a könyvvizsgálóknak a “szürke zóna” bizonytalanságában való eligazodáshoz. Az IESBA többek között az adótervezés leírását is javasolja. Az ETAF üdvözölte ezt a kezdeményezést, és általánosságban jóváhagyta az IESBA javaslatait. Az arra vonatkozó útmutatás, hogy miként lehet eligazodni a “szürke zóna” bizonytalanságában az adótervezési tevékenységek végzése során, konkrét segítséget nyújt majd az adószakembereknek a mindennapi munkájukhoz. Támogattuk azt a felismerést is, hogy a könyvvizsgálók a közérdeket szolgálják azáltal, hogy elősegítik egy joghatóság adórendszerének hatékonyabb és eredményesebb működését. Végezetül nagyon tanulságosnak találtuk az Európai Bizottság „az adókijátszás és az agresszív adótervezés megkönnyítésében közreműködő személyek szerepének kezelése” (Securing the Activity Framework of Enablers (SAFE) jövőbeli kezdeményezésének és az “agresszív adótervezés” várható meghatározásának keretében végzett munkát.

2.EU Member States reach agreement on DAC8

As expected, the Economic and Financial Affairs (Ecofin) Council reached an agreement on Tuesday 16 May on its position regarding the latest amendments to the directive on administrative cooperation in the area of taxation (DAC8). The amendments mainly concern the reporting and automatic exchange of information on revenues from transactions in crypto-assets and information on advance tax rulings for the wealthiest individuals.  Among the changes brought by Member States compared to the initial proposal is the deletion from the text of the minimum penalties proposed by the European Commission in case of a breach of the reporting obligations of the DAC. During the public session, EU tax commissioner Paolo Gentiloni highlighted how the Commission believes tax identification numbers should be included in the context of the mandatory automatic exchange of information on country-by-country reports and said it was highly recommendable to make use of it as from 1 January 2024 onwards. The latter was also supported by the Belgian Minister of Finance Vincent Van Peteghem, in light of the good functioning of the safe harbours in the Pillar 2 directive. The Directive will be formally adopted once the European Parliament, which is only consulted in tax matters, will adopt its opinion on DAC8 in July.

  1. Az EU tagállamai megállapodásra jutnak a DAC8-ról

A Gazdasági és Pénzügyi Tanács (ECOFIN) a várakozásoknak megfelelően május 16-án, kedden megállapodott az adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló irányelv (DAC8) legutóbbi módosításaira vonatkozó álláspontjáról. A módosítások főként a kriptovaluta-eszközökkel folytatott tranzakciókból származó bevételekre vonatkozó adatszolgáltatásra és automatikus információcserére, valamint a leggazdagabb magánszemélyekre vonatkozó feltételes adómegállapításokkal kapcsolatos információkra vonatkoznak.  A tagállamok által az eredeti javaslathoz képest hozott változtatások között szerepel, hogy a szövegből törölték az Európai Bizottság által javasolt minimumszankciókat a DAC szerinti jelentéstételi kötelezettségek megszegése esetén. A nyilvános ülésen Paolo Gentiloni, az EU adóügyi biztosa kiemelte, hogy a Bizottság véleménye szerint az adóazonosító számokat fel kell tüntetni az országonkénti jelentésekre vonatkozó kötelező automatikus információcsere keretében, és kijelentette, hogy 2024. január 1-től kezdődően erősen ajánlott ennek alkalmazása. Ez utóbbit Vincent Van Peteghem belga pénzügyminiszter is támogatta, tekintettel a 2. pillér irányelvében szereplő mentességek megfelelő működésére. Az irányelv hivatalos elfogadására akkor kerül sor, amikor az Európai Parlament, amellyel csak adóügyekben konzultálnak, júliusban elfogadja a DAC8-ról szóló véleményét.

3.European Commission updates its AML list of high-risk third countries

The European Commission updated on Wednesday 17 May the EU list of high-risk third-country jurisdictions presenting strategic deficiencies in their anti-money laundering/countering the financing of terrorism (AML/CFT) regimes. Nigeria and South Africa were added to the list while Cambodia and Morocco were delisted. This list takes into account the information from the Financial Action Task Force (FATF) and the changes decided at the last FATF Plenary of February 2023 in the list of jurisdictions under increased monitoring (so called grey list), the Commission said. European financial institutions and other obliged entities such as notaries, lawyers and accountants are required to apply enhanced vigilance in transactions involving one of the high-risk jurisdictions on this list. The update of the list takes the legal form of a delegated regulation, which will enter into force after scrutiny and non-objection of the European Parliament and the Council over a period of one month, which can be prolonged for another month.

  1. Az Európai Bizottság aktualizálja a magas kockázatú harmadik országok pénzmosás elleni listáját

Az Európai Bizottság május 17-én, szerdán aktualizálta azon kiemelt kockázatú harmadik országbeli joghatóságok uniós listáját, melyek stratégiai hiányosságokat mutatnak a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem (AML/CFT) rendszerében. A listára Nigéria és Dél-Afrika került fel, míg Kambodzsa és Marokkó lekerült a listáról. Ez a lista figyelembe veszi a Pénzügyi Akció Munkacsoporttól (FATF) származó információkat és a FATF legutóbbi, 2023. februári plenáris ülésén a fokozott ellenőrzés alatt álló joghatóságok listájának (ún. szürke listának)  módosításait – közölte a Bizottság. Az európai pénzügyi intézmények és egyéb kötelezett jogalanyok, például közjegyzők, ügyvédek és könyvelők fokozott éberséget kötelesek tanúsítani az e listán szereplő, magas kockázatú joghatóságok valamelyikét érintő ügyletek esetében. A lista aktualizálásának jogi formája felhatalmazáson alapuló rendelet, ami az Európai Parlament és a Tanács egy hónapos – és további egy hónappal meghosszabbítható – vizsgálatát és a kifogásmentességet követően lép hatályba.

4.European Commission unveils major Customs Union reform

The European Commission unveiled on Wednesday 17 May the biggest reform of the EU Customs Union since its establishment in 1968. Among other things, the Commission is proposing the creation of a new Customs Data hub to allow businesses that want to bring goods into the EU to log all the information on their products and supply chains into a single online environment. This technology will compile the data provided by businesses and – via machine learning, artificial intelligence and human intervention – will provide tax authorities with an overview of supply chains and the movement of goods, the Commission said.  At the same time, this measure aims at cutting red tape for businesses, which will only need to interact with one single portal when submitting their customs information and will only have to submit data once for multiple consignments. Artificial intelligence will be used to analyse and monitor the data and to predict problems before the goods arrive in the EU, according to the Commission. Under the proposals, the Data Hub will open for e-commerce consignments in 2028, followed (on a voluntary basis) by other importers in 2032. A new EU Customs Authority would be set up to oversee this Data Hub and to deliver on an “improved EU approach to risk management and customs checks”. The European Commission also wants to expand the deemed supplier regime to all distance sales of imported goods into the EU that are facilitated by an electronic interface, irrespective of the intrinsic value of the consignment.

  1. Az Európai Bizottság bemutatja a vámunió nagyszabású reformját

Az Európai Bizottság május 17-én, szerdán bemutatta az EU vámuniójának 1968-as létrehozása óta a legnagyobb reformját. A Bizottság többek között egy új vámadat-központ létrehozását javasolja, amely lehetővé tenné az EU-ba árut behozni kívánó vállalkozások számára, hogy a termékeikre és ellátási láncaikra vonatkozó összes információt egyetlen online környezetben rögzítsék. Ez a technológia összegyűjti majd a vállalkozások által szolgáltatott adatokat, és – gépi tanulás, mesterséges intelligencia és emberi beavatkozás révén – áttekintést nyújt az adóhatóságoknak az ellátási láncokról és az áruk mozgásáról – közölte a Bizottság.  Az intézkedés célja ugyanakkor a vállalkozások bürokráciájának csökkentése, mivel a vállalkozásoknak a váminformációk benyújtásakor csak egyetlen portállal kell majd kapcsolatba lépniük, és több szállítmány esetében csak egyszer kell majd adatokat szolgáltatniuk. A Bizottság szerint a mesterséges intelligenciát az adatok elemzésére és nyomon követésére, valamint a problémák előrejelzésére fogják használni az áruk uniós területre érkezését megelőzően. A javaslatok szerint az adatközpont 2028-ban nyílik meg az e-kereskedelmi küldemények előtt, amit (önkéntes alapon) 2032-ben más importőrök követnek. Az adatközpont felügyeletére, valamint a “kockázatkezelés és a vámellenőrzések hatékonyabb uniós módszerének” megvalósítására egy új uniós vámhatóságot hoznának létre. Az Európai Bizottság emellett a vélelmezett szállítói rendszert ki akarja terjeszteni az EU-ba importált áruk minden olyan távértékesítésére, amelyet elektronikus interfész segítségével bonyolítanak le, függetlenül a küldemény tényleges belső értékétől.

5.Sierra Leone becomes the 168th member of the OECD Global Forum

After the recent adhesions of Congo, Angola and Zimbabwe, it was Sierra Leone’s turn to join the OECD Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes and to become its 168th member, the OECD announced on Monday 15 May. Members of the Global Forum include all G20 countries, all OECD members, all international financial centres and a large number of developing countries. Like all other members, Sierra Leone will participate on an equal footing and is committed to combatting offshore tax evasion through the implementation of the internationally agreed standards of exchange of information on request (EOIR) and automatic exchange of financial account information (AEOI). Sierra Leone will also join the Africa Initiative, a programme of work launched in 2014 to support domestic revenue mobilisation and the fight against illicit financial flows in Africa through enhanced tax transparency and exchange of information.

  1. Sierra Leone lesz az OECD Globális Fórumának 168. tagja

Kongó, Angola és Zimbabwe közelmúltbeli csatlakozása után Sierra Leonén volt a sor, hogy csatlakozzon az OECD adóügyi átláthatósággal és információcserével foglalkozó globális fórumához, és annak 168. tagjává váljon – jelentette be az OECD május 15-én, hétfőn. A Globális Fórum tagjai közé tartozik az összes G20-ország, az összes OECD-tag, az összes nemzetközi pénzügyi központ és számos fejlődő ország. A többi taghoz hasonlóan Sierra Leone is egyenlő feltételek mellett vesz részt a fórumban, és elkötelezett az offshore adócsalás elleni küzdelem mellett, a kérésre történő információcserére (EOIR) és a pénzügyi számlák adataira vonatkozó automatikus információcserére (AEOI) vonatkozó, nemzetközileg elfogadott szabványok végrehajtása révén. Sierra Leone csatlakozik továbbá az Afrikai Kezdeményezéshez, ami egy 2014-ben indított munkaprogram, melynek célja a belföldi bevételek mobilizálásának támogatása és a tiltott pénzmozgások elleni küzdelem Afrikában az adózás átláthatóságának fokozása és az információcsere révén.

Tuesday 30 May 2023
2023. május 30., kedd

1. ETAF participates to the EU Tax Observatory annual conference

On Tuesday 30 May, ETAF Head of Office, Michael Schick, will participate to the annual conference of the EU Tax Observatory in Brussels. Entitled “Investing in the Future of Europe: Building the EU’s Own Resources”, the conference will be divided into three sessions. The morning session will discuss new forms of taxation in the EU, including the OECD Pillar I, BEFIT and Digital Service Taxes. Michael Schick will participate to the second session in the afternoon which will focus on how to effectively tackle tax avoidance. The panel is composed of MEP Paul Tang, Chair of the FISC subcommittee of the European Parliament, MEP Kira Peter-Hansen, Vice-Chair of the FISC subcommittee, Giulia Aliprandi, Researcher at the EU Tax Observatory, and will be moderated by Elodie Lamer, journalist for Tax Notes. The panel will touch upon the ongoing concerns related to the use of shell companies and to the role of enablers in fostering tax avoidance by both companies and individuals. Finally, the third session will discuss the potential and limitation of taxing the wealth of individuals.

  1. Az ETAF részt vesz a Tax Observatory éves konferenciáján

Május 30-án, kedden az ETAF irodavezetője, Michael Schick részt vesz az EU Tax Observatory éves konferenciáján Brüsszelben. A “Befektetés Európa jövőjébe: az EU saját erőforrásainak kiépítése” címet viselő konferencia három ülésre oszlik. A délelőtti ülésen az EU új adózási formáiról lesz szó, többek között az OECD I. pilléréről, a BEFIT-ről és a digitális szolgáltatási adókról. Michael Schick részt vesz a délutáni második ülésen, amely az adóelkerülés elleni hatékony fellépésre összpontosít. A panel tagjai Paul Tang európai parlamenti képviselő, az Európai Parlament FISC albizottságának elnöke, Kira Peter-Hansen európai parlamenti képviselő, a FISC albizottság alelnöke, Giulia Aliprandi, az EU Tax Observatory kutatója, a moderátor pedig Elodie Lamer, a Tax Notes újságírója. A panelbeszélgetés kitér a fantomcégek használatával kapcsolatos folyamatos aggodalmakra, valamint az adóelkerülést elősegítő tényezők szerepére mind a vállalatok, mind a magánszemélyek által elkövetett adóelkerülés elősegítésében. Végül a harmadik ülésszak a magánszemélyek vagyonának megadóztatásában rejlő lehetőségeket és korlátokat vitatja meg.

2. MEPs start discussions on the ViDA package

On Thursday 25 May, the ECON committee of the European Parliament met to discuss the proposals of the VAT in the digital age package (ViDA). MEPs agreed with the need to close the loopholes and tackle the VAT fraud. The discussion however showed some divergent views with respect to the deadlines proposed by the Commission for the electronic invoicing. During the meeting, the rapporteur, MEP Olivier Chastel (Renew Europe, Belgium) called for postponing the deadline for entry into force by 1 year to give the companies and authorities time to adapt. He also said that the deadline for electronic invoicing should be extended to 10 working days instead of the 2 working days proposed by the Commission. The new date and IBAN requirements should either be deleted or adapted, he added. Other issues discussed included the role of the EPPO, ways to deal with the platform economy or the respect of privacy. The deadline for political groups to table amendments is 14 June and the vote in ECON is scheduled for October 2023.

2. Az európai parlamenti képviselők megkezdik a ViDA-csomagról szóló vitát

Május 25-én, csütörtökön ülésezett az Európai Parlament ECON bizottsága, hogy megvitassa az ÁFA a digitális korban csomag (ViDA) javaslatait. A képviselők egyetértettek abban, hogy be kell zárni a kiskapukat és fel kell lépni az áfacsalások ellen. A vita során azonban a Bizottság által az elektronikus számlázásra javasolt határidőkkel kapcsolatban eltérő nézetek alakultak ki. Az ülésen az előadó, Olivier Chastel (Renew Europe, Belgium) európai parlamenti képviselő a hatálybalépés határidejének egy évvel történő elhalasztását szorgalmazta, hogy a vállalatoknak és a hatóságoknak legyen idejük az alkalmazkodásra. Azt is mondta, hogy az elektronikus számlázás határidejét a Bizottság által javasolt 2 munkanap helyett 10 munkanapra kellene meghosszabbítani. Hozzátette, hogy az új dátumra és az IBAN-ra vonatkozó követelményeket vagy el kell hagyni, vagy ki kell igazítani. További megvitatott kérdések között szerepelt az EPPO szerepe, a platformgazdaság kezelésének módja vagy a magánélet tiszteletben tartása. A képviselőcsoportok számára a módosítások benyújtásának határideje június 14., az ECON-ban pedig 2023 októberére tervezik a szavazást.

3. MEPs and experts discuss how to control inflation through taxation

On Tuesday 23 May, the FISC subcommittee of the European Parliament held a public hearing on “the role of tax policy in controlling inflation and promoting sustainable growth in the context of economic recovery”. MEPs and experts discussed how tax policy can help to control inflation and to promote sustainable growth in the context of economic recovery in the EU and looked at possibilities for new rules of VAT rates, inflation adjustments of tax brackets and other tax measures, such as tax incentives in renewable energy, and taxes on environmentally harmful activities. In general, the speakers explained that taxation is not the best tool to deal with inflation, but it can be used to mitigate its negative impacts. Meanwhile, on the question of promoting sustainability, there was a general feeling that tax policy has a role to play in changing behaviour. In particular, Ricardo Martner, Commissioner of the Independent Commission for the Reform of International Corporate Taxation (ICRICT) explained that three measures can be taken globally to manage taxation in times of high debt and low growth: windfall taxes, digital taxation and wealth taxation.

3. Az európai parlamenti képviselők és szakértők megvitatják, hogyan lehet az inflációt az adózáson keresztül megfékezni

Május 23-án, kedden az Európai Parlament FISC albizottsága nyilvános meghallgatást tartott “az adópolitika szerepéről az infláció ellenőrzésében és a fenntartható növekedés előmozdításában a gazdasági fellendülés kontextusában”. Az európai parlamenti képviselők és szakértők megvitatták, hogyan segíthet az adópolitika az infláció megfékezésében és a fenntartható növekedés előmozdításában az EU gazdasági fellendülésével összefüggésben, és megvizsgálták a áfakulcsok új szabályainak, az adókulcsok inflációs kiigazításának és más adóügyi intézkedéseknek a lehetőségeit, például a megújuló energiaforrások adókedvezményeit és a környezetre káros tevékenységekre kivetett adókat. Általánosságban az előadók kifejtették, hogy az adózás nem a legjobb eszköz az infláció kezelésére, de felhasználható annak negatív hatásainak enyhítésére. Eközben a fenntarthatóság előmozdításának kérdésével kapcsolatban általános volt az az érzés, hogy az adópolitikának szerepe van a magatartás megváltoztatásában. Ricardo Martner, a Nemzetközi Társasági Adóreform Független Bizottságának (ICRICT) biztosa kifejtette, hogy a magas adósság és az alacsony növekedés idején három intézkedést lehet globálisan meghozni az adózás kezelésére: a extra profit adóztatás, a digitális adóztatás és a vagyonadóztatás.

4. MEPs start their reflexion on further reform of corpore taxation rules

MEP Isabel Benjumea Benjumea (EPP, Spain) recently published her draft initiative report on further reform of corporate taxation rules. In particular, she argues that the regulatory burden on European businesses should be immediately eased by enforcing a regulatory moratorium and assessing the impact of past actions on corporate taxation before suggesting new legislation. She also calls on the European Commission to carry out “competitiveness checks” for new legislative tax proposals. Ms Benjumea sees the move towards a simplified tax regime as the key for decreasing administrative burden on European businesses. To this end, she calls on the Commission to guide Member States towards a simplification of the refund procedures, deductions and litigation. While welcoming the Commission’s upcoming BEFIT proposal, with companies shifting their focus towards the implementation of the OECD Pillar Two rules, the rapporteur urges the Commission to sequence the implementation of these regulatory packages so as to provide European businesses the necessary “breathing space” and time to prepare for the changing regulatory landscape. Finally, the rapporteur laments the Council decision to suspend the examination of the DEBRA proposal and calls on them to re-launch the negotiations. The vote of this draft report in the ECON committee is scheduled for September 2023.

4. Az európai parlamenti képviselők megkezdik a társasági adózási szabályok további reformjáról szóló gondolkodást

Isabel Benjumea Benjumea (néppárti, Spanyolország) EP-képviselő nemrég tette közzé a társasági adózási szabályok további reformjáról szóló kezdeményezési jelentéstervezetét. Különösen amellett érvel, hogy az európai vállalkozásokra nehezedő szabályozási terheket azonnal enyhíteni kellene egy szabályozási moratórium érvényesítésével és a társasági adóztatásra vonatkozó korábbi intézkedések hatásának értékelésével, mielőtt új jogszabályokat javasolnának. Felszólítja továbbá az Európai Bizottságot, hogy végezzen “versenyképességi ellenőrzéseket” az új adóügyi jogalkotási javaslatok esetében. Benjumea asszony úgy véli, hogy az egyszerűsített adórendszer felé való elmozdulás kulcsfontosságú az európai vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése szempontjából. Ennek érdekében felszólítja a Bizottságot, hogy a tagállamokat a visszatérítési eljárások, a levonások és a peres eljárások egyszerűsítése felé terelje. Az előadó üdvözli a Bizottság közelgő BEFIT-javaslatát, amelynek keretében a vállalatok az OECD második pillérének végrehajtására összpontosítanak, ugyanakkor sürgeti a Bizottságot, hogy e szabályozási csomagok végrehajtását sorrendben ütemezze, hogy az európai vállalkozásoknak legyen elég “lélegzetvételnyi idő” és idő a változó szabályozási környezetre való felkészüléshez. Végezetül az előadó sajnálja, hogy a Tanács úgy döntött, hogy felfüggeszti a DEBRA-javaslat vizsgálatát, és felszólítja a Tanácsot, hogy indítsa újra a tárgyalásokat. A jelentéstervezet ECON-bizottságban történő megszavazását 2023 szeptemberére tervezik.

5. IASB issues IAS 12 final amendments introducing a temporary relief from deferred tax accounting

The International Accounting Standards Board (IASB) issued on Tuesday 23 May its final amendments to IAS 12 Income Taxes, following stakeholders’ concerns about the potential implications of the OECD Pillar Two model rules for the accounting for income tax in financial statements. The amendments will introduce a temporary exception to the accounting for deferred taxes arising from the jurisdictional implementation of the global tax rules; and targeted disclosure requirements for affected companies to help users of the financial statements better understand a company’s exposure to Pillar Two income taxes arising from that legislation, particularly before its effective date. According to IASB, the amendments will ensure that affected companies apply IAS 12 consistently and that investors are given better information before and after any jurisdictional Pillar Two legislation comes into effect. Companies can benefit from the temporary exception immediately but are required to provide the disclosures to investors for annual reporting periods beginning on or after 1 January 2023, the IASB said. A future maintenance project has been added to the pipeline in which the temporary exception and related disclosures will be revisited, it added.

5. Az IASB kiadja az IAS 12 végleges módosításait, amelyek bevezetik a halasztott adó elszámolása alóli átmeneti mentességet.

A Nemzetközi Számviteli Standard Testület (IASB) május 23-án, kedden kiadta az IAS 12 Nyereségadók standard végleges módosításait, miután az érdekeltek aggályaikat fejezték ki az OECD második pillérének a pénzügyi kimutatásokban a nyereségadó elszámolására vonatkozó modellszabályainak lehetséges hatásaival kapcsolatban. A módosítások bevezetnek egy átmeneti kivételt a globális adószabályok joghatósági bevezetéséből eredő halasztott adók elszámolása alól; valamint célzott közzétételi követelményeket az érintett vállalatok számára, hogy a pénzügyi kimutatások felhasználói jobban megértsék, hogy a vállalat ki van-e téve a második pillérből eredő jövedelemadónak, különösen a szabályozás hatálybalépése előtt. Az IASB szerint a módosítások biztosítani fogják, hogy az érintett társaságok következetesen alkalmazzák az IAS 12 standardot, és hogy a befektetők jobb tájékoztatást kapjanak a második pillérre vonatkozó joghatósági jogszabályok hatálybalépése előtt és után. A társaságok azonnal élhetnek az átmeneti kivétellel, de a közzétételeket a 2023. január 1-jén vagy azt követően kezdődő éves beszámolási időszakokra vonatkozóan kell a befektetők rendelkezésére bocsátaniuk – közölte az IASB. Hozzátették, hogy a jövőben egy karbantartási projektet is tervbe vettek, amelyben az ideiglenes kivételt és a kapcsolódó közzétételeket felülvizsgálják.

6. OECD releases training modules on the Two-Pillar solution

The OECD has recently released a series of recorded webinars and video capsules covering different fundamentals aspects of the Two-Pillar solution which aims to reform international taxation rules and ensure that multinational enterprises pay a fair share of tax wherever they operate. On Pillar One, the training modules cover, among other things, the essential aspects of the draft model rules for nexus and revenue sourcing, the elimination of double taxation, administration and tax certainty aspects. The OECD has also released a series of webinars on the 5 steps to apply the key provisions of the GloBE rules. The full list of videos can be found here.

6. Az OECD képzési modulokat ad ki a kétpilléres megoldásról

Az OECD a közelmúltban egy sor felvett webináriumot és videokapszulát tett közzé, amelyek a nemzetközi adózási szabályok reformját célzó Kétpilléres megoldás különböző alapvető szempontjait tárgyalják, és amelyek célja, hogy a multinacionális vállalatok igazságos adót fizessenek, bárhol is működjenek. Az első pillérrel kapcsolatban a képzési modulok többek között a nexusra és a bevételek forrására vonatkozó modellszabály-tervezet alapvető szempontjait, a kettős adóztatás kiküszöbölését, az adminisztráció és az adóbiztonság szempontjait tárgyalják. Az OECD egy webinárium-sorozatot is közzétett a GloBE-szabályok legfontosabb rendelkezéseinek alkalmazásához szükséges 5 lépésről. A videók teljes listája itt található.